Hodnotenie kvality
Hodnotenie na základe vopred určených kritérií
Kvalita na UCM sa zabezpečuje, monitoruje a hodnotí v rámci všetkých vzdelávacích a tvorivých činností a ďalších súvisiacich aktivít uskutočňovaných na UCM v predchádzajúcom období.
Pri hodnotení sa kladie dôraz na nezávislosť, nezaujatosť, objektívnosť, odbornosť, transparentnosť a spravodlivosť.
Do hodnotenia sú zapojené zainteresované strany.
Externé hodnotenie zabezpečovania kvality
UCM podstupuje pravidelné externé hodnotenie zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávania na UCM uskutočňované SAAVŠ s cieľom uistiť sa, že VSK UCM je rozvíjaný a implementovaný v súlade so Štandardmi SAAVŠ pre vnútorný systém. UCM žiada SAAVŠ o posúdenie jej vnútorného systému najmenej raz za šesť rokov v súlade a za podmienok stanovených v § 24 a nasl. zákona č. 269/2018 Z. z. o zabezpečovaní kvality vysokoškolského vzdelávania a o zmene a doplnení zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. UCM môže z vlastnej iniciatívy podstupovať aj iné komplexné, alebo parciálne externé hodnotenie zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávania na UCM s cieľom uistiť sa, že VSK UCM je rozvíjaný a implementovaný v súlade so Štandardmi SAAVŠ pre vnútorný systém a inými národnými a medzinárodnými normami. Pravidlá a postupy pri externom hodnotení zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávania na UCM vymedzuje Smernica o externom posudzovaní vnútorného systému kvality UCM.
Výsledky externého hodnotenia zabezpečovania kvality
Výsledky externých hodnotení zabezpečovania kvality sú dostupné na web stránke univerzity príp. na sharepoint úložisku.
- UCM získala „inštitucionálnu akreditáciu“ národnej akreditačnej agentúry.
16. mája 2024 výkonná rada Slovenskej akreditačnej agentúry pre vysoké školstvo (SAAVŠ) uznesením č. 73/6 rozhodla, že:
– vnútorný systém kvality UCM a jeho implementácia je v súlade so Štandardmi (SAAVŠ) pre vnútorný systém (ktoré sú odvodené a sú súčasťou európskych
štandardov vysokoškolského vzdelávania),
– UCM je oprávnená vytvárať, uskutočňovať a upravovať študijné programy vo všetkých študijných odboroch a stupňoch, v ktorých UCM uskutočňuje študijné
programy.
Viac: Inštitucionálna akreditácia – UCM
Po vyhodnotení správy SAAVŠ prijalo KR UCM opatrenia a harmonogram ich plnenia (autorizovaný prístup):
Harmonogram plnenia vybraných odporúčaní a zistení hodnotiacej správy PS SAAVŠ na UCM 2024
- Periodické hodnotenie tvorivej činnosti MŠVVaŠ SR 2022 (VER 2022), bolo hodnotením publikačnej a inej tvorivej činnosti univerzity pod garanciou rezortného ministerstva SR za obdobie 2014-2019. Výsledky sú dostupné na webovom sídle MŠVVaM SR.
- V rámci projektu Podpora vnútorného systému zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávania na UCM (2021-2023) bola realizovaná expertíza externej expertnej skupiny odborníkov na kvalitu vysokoškolských inštitúcií z Českej republiky a SR. Súčasťou bolo i vykonanie „site visit“ na mieste. Výsledkom a výstupom expertízy realizovanej od januára do júna 2023 je vypracovaná Hodnotiaca kontrolná správa.
- V rokoch 2014 a 2015 sa univerzita zapojila do súťaže Národná cena Slovenskej republiky za kvalitu 2014 a získala Ocenenie za zapojenie sa do súťaže podľa modelu CAF (Model CAF- Common Assessment Framework je nástroj komplexného manažérstva kvality). V roku 2015 získala ocenenie Efektívny používateľ modelu CAF.
UCM je zapísaná v registri Slovenská databáza používateľov modelu CAF.
Oblasti vnútorného hodnotenia kvality
UCM uskutočňuje pravidelné vnútorné hodnotenie kvality v oblastiach:
- vzdelávanie,
- tvorivá činnosť,
- ďalšie súvisiace aktivity.
Metódy hodnotenia kvality
Na hodnotenie kvality sú na UCM určené metódy hodnotenia.
Vzdelávanie
V oblasti zabezpečovania kvality vzdelávania evalvačnými zdrojmi sú príslušné štatistické údaje a ďalšie zdroje, najmä:
- hodnotenie výučby zo strany študentov,
- hodnotenie vzdelávania zo strany účastníkov celoživotného vzdelávania,
- hodnotenie zo strany absolventov,
- hodnotenie zo strany externých partnerov,
- hodnotenie zo strany zamestnancov,
- hodnotenie výkonu vyučujúcich v oblasti vzdelávacej činnosti,
- medzinárodné hodnotenie univerzity v rankingoch vysokých škôl.
Tvorivá činnosť
V oblasti zabezpečovania kvality tvorivej činnosti evalvačnými zdrojmi sú príslušné štatistické údaje a ďalšie zdroje, najmä:
- hodnotenie zo strany zamestnancov,
- hodnotenie zo strany externých partnerov,
- hodnotenie výsledkov tvorivej činnosti,
- medzinárodné hodnotenie univerzity v rankingoch vysokých škôl.
Ďalšie súvisiace aktivity
V oblasti zabezpečovania kvality ďalších súvisiacich aktivít evalvačnými zdrojmi sú príslušné štatistické údaje a ďalšie zdroje, najmä:
- hodnotenie zo strany študentov,
- hodnotenie zo strany zamestnancov,
- hodnotenie zo strany externých partnerov.
Základnou metódou monitorovania a vyhodnocovania kvality všetkých činností je diagnostické samohodnotenie. Základom diagnostického samohodnotenia je vyhodnocovanie ukazovateľov.
Formy hodnotenia kvality
Hodnotenie kvality sa na UCM uskutočňuje dvomi vzájomne komplementárnymi formami:
a. kvantitatívnym hodnotením (meraním alebo výpočtom ukazovateľov kvality),
b. kvalitatívnym hodnotením (skúmaním javov, analyzovaním ich príčin, vzťahov a súvislostí, ktoré nie sú čiastočne alebo úplne merateľné).
Výstupom kvantitatívneho hodnotenia je správa o výsledkoch kvantitatívneho hodnotenia, ktorá je podkladom pre spracovanie periodických hodnotiacich správ na úrovni UCM. Správu o výsledkoch kvantitatívneho hodnotenia (vyhodnotenie jednotlivých ukazovateľov kvality definovaných vnútorným predpisom) vypracováva príslušné oddelenie v zmysle Organizačného poriadku UCM v spolupráci s CIZ. Ďalšie kvantitatívne zisťovania sa uskutočňujú podľa potreby a ich obsah je flexibilný v závislosti od aktuálnej oblasti hodnotenia.
Ukazovatele na zabezpečovanie a hodnotenie kvality
Sústavné monitorovanie a periodické hodnotenie kvality všetkých činností na UCM sa uskutočňuje na základe ukazovateľov na zabezpečovanie a hodnotenie kvality (ďalej len „ukazovatele“).
Na UCM sú ukazovatele štruktúrované (kľúčové ukazovatele sú vyznačené boldom) na:
Ukazovatele vstupu do vzdelávania
- Počet ponúkaných ŠP podľa 1., 2., 3. stupňa vzdelávania.
- Podiel neotvorených ŠP v akademickom roku z celkovej ponuky.
- Počet ponúkaných ŠP v inom ako slovenskom jazyku.
- Podiel neotvorených ŠP v inom ako slovenskom jazyku v akademickom roku z ich celkovej ponuky.
- Počet uchádzačov o štúdium v príslušnom akademickom roku.
- Počet uchádzačov o štúdium v príslušnom akademickom roku s iným ako slovenským občianstvom.
- Podiel zapísaných študentov zo všetkých prihlásených záujemcov o štúdium v príslušnom akademickom roku.
- Podiel prijatých študentov z iných vysokých škôl v 2. a 3. stupni vzdelávania.
Ukazovatele vzdelávania
- Prijímacie konanie, priebeh a ukončenie štúdia:
- Počet študentov UCM/ŠP v jednotlivých rokoch štúdia.
- Podiel študentov prvého roka štúdia, ktorí predčasne ukončili štúdium v štruktúre podľa dôvodu (vylúčenie pre neprospech, zanechanie štúdia, zmena ŠP).
- Miera predčasného ukončenia štúdia v ďalších rokoch štúdia.
- Podiel zahraničných študentov z celkového počtu študentov.
- Podiel študentov s iným ako slovenským občianstvom študujúcich v inom ako slovenskom jazyku z celkového počtu študentov.
- Podiel študentov prekračujúcich štandardnú dĺžku štúdia.
- Priemerná dĺžka nadštandardnej dĺžky štúdia.
- Počet odhalených akademických podvodov, z toho počet plagiátov.
- Počet disciplinárnych konaní (vylúčenie zo štúdia, napomenutie, bez následkov a pod.).
- Počet absolventov.
- Učenie sa, vyučovanie a hodnotenie orientované na študenta:
- Pomer počtu študentov a učiteľov.
- Počet záverečných prác vedených vedúcim záverečnej práce (priemerný a maximálny).
- Podiel kontaktnej výučby (vrátane podpory študentov) na celkovej pracovnej kapacite učiteľov UCM/ŠP (v hodinách za týždeň).
- Podiel vyslaných študentov na mobility do zahraničia z celkového počtu študentov.
- Priemerný počet kreditov za profilové predmety v ŠP.
- Počet prijatých študentov na mobility zo zahraničia v príslušnom akademickom roku.
- Rozsah podpory a služieb kariérového poradenstva (odhadované v hodinách na študenta).
- Počet zamestnancov so zameraním na podporu študentov (študijné a kariérové poradenstvo).
- Podiel študentov, ktorí sa zapojili do hodnotenia kvality výučby a učiteľov ŠP z celkového počtu študentov a miera spokojnosti študentov.
- Miera spokojnosti študentov s kvalitou výučby a učiteľov.
- Miera spokojnosť študentov so špeciálnymi potrebami.
- Počet podaných podnetov študentov.
- Učitelia:
- Počty všetkých učiteľov na funkčnom mieste prof., doc., odborný asistent, asistent, lektor, ostatní.
- Počty samostatných výskumných pracovníkov s absolvovanou vysokou školou 2. stupňa (spolu s počtom učiteľov = počet tvorivých pracovníkov TP).
- Počet učiteľov s vedecko-pedagogickým titulom, vedeckou hodnosťou a vedeckou kvalifikáciou (prof. doc., DrSc., VKSI., VKSIIa).
- Podiel učiteľov s PhD. a vyššie na celkovom počte učiteľov.
- Vek učiteľov ŠP zabezpečujúcich profilové predmety (priemerný vek a rozpätie).
- Podiel učiteľov absolventov inej vysokej školy.
- Podiel učiteľov, ktorí získali PhD. (alebo ekvivalent) na inej vysokej škole ako pôsobia.
- Podiel učiteľov praxou dlhšou ako 1 rok na zahraničnej vysokej škole alebo na výskumnej inštitúcii v zahraničí.
- Počet prijatých učiteľov na mobility zo zahraničia v príslušnom akademickom roku.
- Podiel vyslaných učiteľov na mobility do zahraničia v príslušnom akademickom roku.
- Tvorivá činnosť a habilitačné konanie a inauguračné konanie:
- Počet publikačných výstupov učiteľov za ostatných 6 rokov v jednotlivých odboroch štúdia a kategóriách výstupov.
- Počet publikačných výstupov učiteľov, ktoré sú registrované v databázach Web of Science alebo Scopus za ostatných 6 rokov v jednotlivých odboroch uskutočňovaného štúdia a kategóriách výstupov (alebo ekvivalent napr. v umení).
- Počet publikačných výstupov študentov doktorandského štúdia, ktoré sú registrované v databázach Web of Science alebo Scopus za ostatných 6 rokov v jednotlivých odboroch uskutočňovaného štúdia a kategóriách výstupov (alebo ekvivalent napr. v umení).
- Počet ohlasov na publikačné výstupy učiteľov za ostatných 6 rokov.
- Počet ohlasov na publikačné výstupy učiteľov, ktoré sú registrované v databázach Web of Science a Scopus za ostatných 6 rokov.
- Počet výstupov tvorivej činnosti špičkovej medzinárodnej kvality podľa zvyklostí v odbore.
- Hodnotenie úrovne tvorivej činnosti pracoviska UCM.
- Výška získanej finančnej podpory z domácich a medzinárodných grantových schém a iných súťažných zdrojov v problematike odboru.
- Počet študentov 3. stupňa štúdia (PhD.) na školiteľa (priemerný a maximálny).
- Počet študentov 3. stupňa štúdia (PhD.) v prislúchajúcom odbore habilitácií a inaugurácií.
- Počet školiteľov v odbore habilitácií a inaugurácií (fyzické osoby aj FTE).
- Počet schválených návrhov na udelenie titulu profesor vo VR UCM v bežnom roku.
- Počet schválených návrhov na udelenie titulu docent vo VR fakulty v bežnom roku.
- Počet zastavených habilitačných konaní a inauguračných konaní (začatých konaní, ktoré boli vo VR neschválené, stiahnuté uchádzačom alebo ináč zastavené) v bežnom roku.
Ukazovatele výstupu zo vzdelávania
- Miera uplatniteľnosti absolventov UCM/ŠP.
- Miera spokojnosti zamestnávateľov s dosahovanými výstupmi vzdelávania ŠP.
Ukazovatele tvorivej činnosti
- Počet publikačných výstupov tvorivých pracovníkov za ostatných 6 rokov v jednotlivých odboroch štúdia a kategóriách výstupov.
- Počet publikačných výstupov tvorivých pracovníkov, ktoré sú registrované v databázach Web of Science alebo Scopus za ostatných 6 rokov v jednotlivých odboroch uskutočňovaného štúdia a kategóriách výstupov (alebo ekvivalent napr. v umení).
- Počet publikačných výstupov doktorandov, ktoré sú registrované v databázach Web of Science alebo Scopus za ostatných 6 rokov v jednotlivých odboroch uskutočňovaného štúdia a kategóriách výstupov (alebo ekvivalent napr. v umení).
- Počet ohlasov na publikačné výstupy tvorivých pracovníkov za ostatných 6 rokov.
- Počet ohlasov na publikačné výstupy tvorivých pracovníkov, ktoré sú registrované v databázach Web of Science a Scopus za ostatných 6 rokov.
- Počet výstupov tvorivej činnosti špičkovej medzinárodnej kvality v odbore trojročne a šesťročne.
- Hodnotenie úrovne tvorivej činnosti pracoviska UCM v ročnej periodicite.
- Výška získanej finančnej podpory z domácich a medzinárodných grantových schém a iných súťažných zdrojov v problematike odboru šesťročne.
- Počet a druh kvalitných podaných a získaných projektov trojročne.
- Frekvencia úspešnosti v získavaní finančnej podpory z domácich a medzinárodných grantových schém a iných súťažných zdrojov v problematike odboru trojročne.
- Pozícia tvorivého pracovníka v projekte trojročne.
- Počet a druh výstupov tvorivej činnosti vytvorených tvorivým pracovníkom v spolupráci so študentmi trojročne.
- Počet a druh aktívnych účastí na vedeckých podujatiach trojročne.
- Počet a druh absolvovaných zahraničných mobilít trojročne.
- Počet a druh ocenení, členstiev vo vedeckých, odborných a profesijných radách, komitétoch, združeniach ročne.
- Ďalšie tvorivé (vedecké, výskumné, umelecké, popularizačné) aktivity ročne.
- Publikovanie práce registrovanej v databázach Web of Science alebo Scopus doktorandom za štúdium.
- Aktívna účasť doktoranda na vedeckom podujatí ročne.
- Publikovanie vedeckej práce doktorandom ročne.
- Absolvovanie zahraničnej mobility doktorandom za štúdium.
- Účasť doktoranda v projekte za štúdium.
- Pracovná vedecká štúdia doktoranda po 2. ročníku štúdia (resp. v externej forme po 3. ročníku).
Ukazovatele pre vnútorný systém
- RVHK:
- Počet v DPS pri RVHK posudzovaných ŠP v aktuálnom roku.
- Počet v DPS pri RVHK posudzovaných ŠP v aktuálnom roku odporúčaných.
- Počet v DPS pri RVHK posudzovaných ŠP v aktuálnom roku neodporúčaných.
- Počet v DPS pri RVHK posudzovaných ŠP v aktuálnom roku vrátených na dopracovanie.
- Počet posudzovaných úprav ŠP, ktoré nevyžadujú posúdenie DPS, v aktuálnom roku.
- Počet posudzovaných úprav ŠP, ktoré nevyžadujú posúdenie DPS, a boli schválené v aktuálnom roku.
- Počet posudzovaných úprav ŠP, ktoré nevyžadujú posúdenie DPS, a boli neschválené v aktuálnom roku.
- Počet v DPS pri RVHK posudzovaných OHIK v aktuálnom roku.
- Počet v DPS pri RVHK posudzovaných OHIK v aktuálnom roku odporúčaných.
- Počet v DPS pri RVHK posudzovaných OHIK v aktuálnom roku neodporúčaných.
- Počet v DPS pri RVHK posudzovaných OHIK v aktuálnom roku vrátených na dopracovanie.
- Počet posudzovaných úprav OHIK, ktoré nevyžadujú posúdenie DPS, v aktuálnom roku.
- Počet posudzovaných úprav OHIK, ktoré nevyžadujú posúdenie DPS, a boli schválené v aktuálnom roku.
- Počet posudzovaných úprav OHIK, ktoré nevyžadujú posúdenie DPS, a boli neschválené v aktuálnom roku.
- Počet uznesení v RVHK v aktuálnom roku.
- Počet hlasovaní člena s najmenším počtom hlasovaní v aktuálnom roku.
- Počet hlasovaní člena s najväčším počtom hlasovaní v aktuálnom roku.
- Počet neplatných hlasovaní RVHK z dôvodu neuznášaniaschopnosti.
- Počet zasadnutí RVHK v aktuálnom roku.
- Počet účastí člena s najmenším počtom účastí v aktuálnom roku.
- Počet účastí člena s najväčším počtom účastí v aktuálnom roku.
- Počet žiadostí rektora o posúdenie agendy v RVHK v aktuálnom roku.
- Počet návrhov na vytvorenie nového ŠP v aktuálnom roku.
- Počet schválených návrhov na vytvorenie nového ŠP v aktuálnom roku.
- Počet neschválených návrhov na vytvorenie nového ŠP v aktuálnom roku.
- Počet návrhov na vytvorenie nového ŠP vrátených na dopracovanie v aktuálnom roku.
- Počet nových (interne odakreditovaných) ŠP v aktuálnom roku.
- Počet návrhov na vytvorenie nového OHIK v aktuálnom roku.
- Počet schválených návrhov na vytvorenie nového OHIK v aktuálnom roku.
- Počet neschválených návrhov na vytvorenie nového OHIK v aktuálnom roku.
- Počet návrhov na vytvorenie nového OHIK vrátených na dopracovanie v aktuálnom roku.
- Počet zrušených ŠP v aktuálnom roku.
- Počet zrušených OHIK v aktuálnom roku.
- Hodnotenia kvality výučby:
- Počet dotazníkových hodnotení (nie dotazníkov) študentmi v aktuálnom roku.
- Počet dotazníkových hodnotení (nie dotazníkov) absolventami v aktuálnom roku.
- cPočet hodnotení zamestnávateľmi (dotazníkov) v aktuálnom roku.
- d.Počet hodnotení (správa) osobou zodpovednou za výučbu na súčasti UCM.
- e.Počet hodnotení (správa) prorektorom pre vzdelávanie.
- f.Počet samohodnotení učiteľmi.
- Hodnotenia kvality tvorivej činnosti:
- Počet dotazníkových hodnotení (nie dotazníkov) študentmi v aktuálnom roku.
- Počet dotazníkových hodnotení (nie dotazníkov) zamestnancami v aktuálnom roku.
- Počet dotazníkových hodnotení (nie dotazníkov) absolventmi v aktuálnom roku.
- Počet hodnotení (správa) osobou zodpovednou za tvorivú činnosť na súčasti UCM.
- Počet hodnotení (správa) prorektorom pre vedu a výskum.
- Hodnotenia kvality internacionalizácie:
- Počet dotazníkových hodnotení (nie dotazníkov) študentmi v aktuálnom roku.
- Počet dotazníkových hodnotení zamestnávateľmi (nie dotazníkov) v aktuálnom roku.
- Počet dotazníkových hodnotení (nie dotazníkov) absolventmi aktuálnom roku.
- Počet hodnotení (správa) osobou zodpovednou za internacionalizáciu na súčasti UCM.
- Počet hodnotení (správa) prorektorom pre medzinárodné vzťahy.
- Hodnotenia kvality ďalších súvisiacich aktivít:
- Počet dotazníkových hodnotení (nie dotazníkov) študentmi v aktuálnom roku.
- Počet hodnotení zamestnancami (dotazníkov) v aktuálnom roku.
- Počet dotazníkových hodnotení (nie dotazníkov) absolventmi v aktuálnom roku.
- Počet hodnotení (správa) osobou zodpovednou za ďalšie súvisiace aktivity na súčasti UCM.
- Počet hodnotení (správa) prorektorom pre rozvoj a vzťahy s verejnosťou.
- Hodnotenia kvality doktorandského štúdia:
- Počet dotazníkových hodnotení (nie dotazníkov) doktorandmi v aktuálnom roku.
- Počet dotazníkových hodnotení (nie dotazníkov) zamestnávateľmi v aktuálnom roku.
- Počet dotazníkových hodnotení (nie dotazníkov) absolventmi v aktuálnom roku.
- Počet hodnotení (správa) osobou zodpovednou za doktorandské štúdium na súčasti UCM.
- Počet hodnotení (správa) prorektorom pre vedu a výskum/prorektorom pre vzdelávanie.
- Hodnotenia VSK UCM:
- Počet dotazníkových hodnotení (nie dotazníkov) študentmi v aktuálnom roku.
- Počet dotazníkových hodnotení (nie dotazníkov) zamestnancami v aktuálnom roku.
- Počet hodnotení (správ) osobou zodpovednou za kvalitu na súčasti UCM (prodekan pre kvalitu/poverená osoba) v aktuálnom roku.
- Počet hodnotení (správa) prorektorom pre kvalitu.
- RK na súčasti UCM:
- Počet v RK posudzovaných ŠP v aktuálnom roku.
- Počet v RK posudzovaných ŠP v aktuálnom roku odporúčaných.
- Počet v RK posudzovaných ŠP v aktuálnom roku neodporúčaných.
- Počet v RK posudzovaných ŠP v aktuálnom roku vrátených na dopracovanie.
- Počet posudzovaných úprav ŠP v aktuálnom roku.
- Počet posudzovaných úprav ŠP, ktoré boli schválené v aktuálnom roku.
- Počet posudzovaných úprav ŠP, ktoré boli neschválené v aktuálnom roku.
- Počet v RK posudzovaných OHIK v aktuálnom roku.
- Počet v RK posudzovaných OHIK v aktuálnom roku odporúčaných.
- Počet v RK posudzovaných OHIK v aktuálnom roku neodporúčaných.
- Počet v RK posudzovaných OHIK v aktuálnom roku vrátených na dopracovanie.
- Počet posudzovaných úprav OHIK, ktoré nevyžadujú posúdenie RK v aktuálnom roku.
- Počet posudzovaných úprav OHIK, ktoré nevyžadujú posúdenie RK a boli schválené v aktuálnom roku.
- Počet posudzovaných úprav OHIK, ktoré nevyžadujú posúdenie RK a boli neschválené v aktuálnom roku.
- Počet uznesení v RK v aktuálnom roku.
- Počet hlasovaní člena s najmenším počtom hlasovaní v aktuálnom roku.
- Počet hlasovaní člena s najväčším počtom hlasovaní v aktuálnom roku.
- Počet neplatných hlasovaní RK z dôvodu neuznášaniaschopnosti.
- Počet zasadnutí RK v aktuálnom roku.
- Počet účastí člena s najmenším počtom účastí v aktuálnom roku.
- Počet účastí člena s najväčším počtom účastí v aktuálnom roku.
- Počet žiadostí dekana/riaditeľa o posúdenie agendy v RK v aktuálnom roku.
- Počet návrhov na vytvorenie nového ŠP v aktuálnom roku.
- Počet schválených návrhov na vytvorenie nového ŠP v aktuálnom roku.
- Počet neschválených návrhov na vytvorenie nového ŠP v aktuálnom roku.
- Počet návrhov na vytvorenie nového ŠP vrátených na dopracovanie v aktuálnom roku.
- Počet nových (interne odakreditovaných) ŠP v aktuálnom roku.
- Počet návrhov na vytvorenie nového OHIK v aktuálnom roku.
- Počet schválených návrhov na vytvorenie nového OHIK v aktuálnom roku.
- Počet neschválených návrhov na vytvorenie nového OHIK v aktuálnom roku.
- Počet návrhov na vytvorenie nového OHIK vrátených na dopracovanie v aktuálnom roku.
- Počet zrušených ŠP v aktuálnom roku.
- Počet zrušených OHIK v aktuálnom roku.
- Hodnotenia kvality výučby na súčasti UCM:
- Počet dotazníkových hodnotení (nie dotazníkov) študentmi v aktuálnom roku.
- Počet dotazníkových hodnotení (nie dotazníkov) absolventami v aktuálnom roku.
- Počet hodnotení zamestnávateľmi (dotazníkov) v aktuálnom roku.
- Počet hodnotení (správa) osobou zodpovednou za výučbu na súčasti UCM.
- Počet samohodnotení učiteľmi.
- Hodnotenia kvality tvorivej činnosti na súčasti UCM:
- Počet dotazníkových hodnotení (nie dotazníkov) študentmi v aktuálnom roku.
- Počet dotazníkových hodnotení (nie dotazníkov) zamestnancami v aktuálnom roku.
- Počet dotazníkových hodnotení (nie dotazníkov) absolventmi v aktuálnom roku.
- Počet hodnotení (správa) osobou zodpovednou za tvorivú činnosť na súčasti UCM.
- Počet samohodnotení učiteľmi.
- Hodnotenia kvality internacionalizácie na súčasti UCM:
- Počet dotazníkových hodnotení (nie dotazníkov) študentmi v aktuálnom roku.
- Počet dotazníkových hodnotení zamestnávateľmi (nie dotazníkov) v aktuálnom roku.
- Počet dotazníkových hodnotení (nie dotazníkov) absolventmi aktuálnom roku.
- Počet hodnotení (správa) osobou zodpovednou za internacionalizáciu na súčasti UCM.
- Počet samohodnotení učiteľmi.
- Hodnotenia kvality ďalších súvisiacich aktivít na súčasti UCM:
- Počet dotazníkových hodnotení (nie dotazníkov) študentmi v aktuálnom roku.
- Počet hodnotení zamestnancami (dotazníkov) v aktuálnom roku.
- Počet dotazníkových hodnotení (nie dotazníkov) absolventmi v aktuálnom roku.
- Počet hodnotení (správa) osobou zodpovednou za ďalšie súvisiace aktivity na súčasti UCM.
- Hodnotenia kvality doktorandského štúdia na súčasti UCM:
- Počet dotazníkových hodnotení (nie dotazníkov) doktorandmi v aktuálnom roku.
- Počet dotazníkových hodnotení (nie dotazníkov) zamestnávateľmi v aktuálnom roku.
- Počet dotazníkových hodnotení (nie dotazníkov) absolventmi v aktuálnom roku.
- Počet hodnotení (správa) osobou zodpovednou za doktorandské štúdium na súčasti UCM.
- Počet samohodnotení doktorandmi.
- Hodnotenia VSK UCM na súčasti UCM:
- Počet dotazníkových hodnotení (nie dotazníkov) študentmi v aktuálnom roku.
- Počet dotazníkových hodnotení (nie dotazníkov) zamestnancami v aktuálnom roku.
- Počet hodnotení (správ) osobou zodpovednou za kvalitu na súčasti UCM (prodekan pre kvalitu/poverená osoba) v aktuálnom roku.
Prehľad ukazovateľov – tabuľková forma.
Vývoj ukazovateľov VSK (autorizovaný prístup)
Prehľad ukazovateľov činnosti univerzitných centier podpory – tabuľka
Vývoj ukazovateľov činnosti centier podpory (autorizovaný prístup)
Periodicita vyhodnocovania ukazovateľov
Ukazovatele sa vyhodnocujú v periodicite podľa oblasti posudzovania.
- jednotlivé ukazovatele sa vyhodnocujú ročne,
- súbory ukazovateľov na preukázanie dlhodobosti a systematickosti sa vyhodnocujú spravidla za ostatných 10 rokov,
- súbory ukazovateľov v rámci periodického hodnotenia ŠP a OHIK sa vyhodnocujú v periodicite zhodnej s dĺžkou štúdia na príslušnom ŠP, resp. 6 ročnej pri OHIK,
- súbory ďalších ukazovateľov pri potrebe priebežného monitorovania a hodnotenia sa vyhodnocujú v trojročnej, alebo šesťročnej periodicite.
Ukazovatele na UCM vymedzuje Smernica VSK UCM. Ukazovatele tvorivej činnosti na UCM vymedzujú aj Smernica o hodnotení tvorivej činnosti na UCM, Smernica o doktorandskom štúdiu, Smernica o vytváraní excelentných tímov a Minimálne ukazovatele tvorivej činnosti učiteľa na UCM podľa funkčného zaradenia (OA, doc., prof.). Ukazovatele kvality tvorivej činnosti na UCM v rámci špecifík a zvyklostí ŠO vymedzujú aj nadväzujúce vnútorné predpisy (ako minimálne požiadavky, kritériá a pod.) na súčastiach UCM.
Výsledky monitorovania a hodnotenia kvality
Výsledky monitorovania a hodnotenia kvality sú súčasťou hodnotiacich správ.
Ročné hodnotiace správy UCM a súčastí UCM
Ročné hodnotiace správy na úrovni UCM:
- Hodnotiaca správa za oblasť vzdelávania
- Hodnotiaca správa za oblasť tvorivých činnosti.
- Hodnotiaca správa za oblasť kvality.
- Hodnotiaca správa za súvisiace činnosti, alebo Hodnotiaca správa za všetky činnosti uskutočňované na UCM.
Ročné hodnotiace správy na úrovni súčastí UCM:
- Hodnotiaca správa o vzdelávaní.
- Hodnotiaca správa o tvorivej činnosti.
- Hodnotiaca správa za oblasť kvality
Hodnotiace správy obsahujú vyhodnotenie procesov uvedených v článkoch 12 – 17 Smernice VSK UCM. Na vyhodnotenie procesov slúžia ukazovatele (resp. vývoj ukazovateľov) uvedené v článkoch 22 – 26 Smernice VSK UCM.
Okrem hodnotiacich správ stanovených v Smernici VSK UCM jednotliví prorektori predkladajú na grémiách správy o vybraných aktivitách alebo nimi garantovaných oblastiach.
Vnútorná hodnotiaca správa o implementácii vnútorného systému kvality
- Súčasťou Vnútornej hodnotiacej správy o implementácii vnútorného systému kvality (VHS VSK) UCM je zoznam všetkých akreditovaných ŠP, ŠP s obmedzenou vnútornou akreditáciou a ŠP so zrušenou akreditáciou v danom roku.
- VHS VSK UCM obsahuje informácie o uskutočnenej analýze nastavených pravidiel, štandardov, metód a postupov zabezpečovania a hodnotenia kvality v oblasti vzdelávania, tvorivej činnosti a súvisiacich činností, vrátane prehľadu zistených nedostatkov a návrhov na opatrenia vedúce k ich odstráneniu.
- RVHK prijíma k VHS VSK UCM internú spätnú väzbu, ktorú zasiela rektorovi UCM.
- Interná spätná väzba k VHS VSK UCM obsahuje vyjadrenie RVHK k súladu VSK UCM so štandardmi SAAVŠ pre vnútorný systém, funkčnosti VSK UCM a návrhy opatrení na jeho zlepšenie.
Správy o hodnotení úrovne UCM a jej súčastí pri priebežnom dohľade
SAAVŠ vykonáva priebežný dohľad nad plnením štandardov pre vnútorný systém najmenej raz za dva roky na základe údajov zo správ o:
- hodnotení úrovne UCM vo vzdelávacej činnosti a v oblasti vedy, techniky alebo umenia prerokovaného VR UCM,
- hodnotení úrovne fakulty vo vzdelávacej činnosti a v oblasti vedy, techniky alebo umenia prerokovaného VR fakulty.
Periodické hodnotenie ŠP a OHIK
K základným interným politikám v oblasti periodického hodnotenia ŠP a OHIK patria:
- VP č. 5/2022 – Metodické usmernenie na periodické hodnotenie študijných programov na Univerzite sv. Cyrila a Metoda v Trnave
- VP č. 6/2022 – Metodické usmernenie na periodické hodnotenie odborov habilitačných konaní a inauguračných konaní na Univerzite sv. Cyrila a Metoda v Trnave
- VP č. 1/2023 – Usmernenie rektora o postupe pri periodickom hodnotení študijných programov na UCM , Príloha
Správa z prvého periodického hodnotenia študijných programov a odborov habilitačného konania, 2022 na UCM poskytuje základné kvantitatívne a kvalitatívne údaje o priebehu procesov, činnosti príslušných štruktúr a implementácii príslušných politík na UCM, vrátane ich hodnotenia zodpovednými a zainteresovanými osobami. Súčasťou je návrh opatrení na ich optimalizáciu a zlepšenie pri nasledujúcom periodickom hodnotení ŠP a OHIK, sekundárne aj optimalizácia ďalšej implementácie a budovania VSK UCM.
Periodické hodnotenie ŠP
ŠP sú ročne monitorované RŠP. Výsledky sú zaznamenané v zápisniciach z rokovania RŠP. ŠP sú hodnotené a schvaľované v perióde zodpovedajúcej ich štandardnej dĺžke štúdia. ŠP na žiadosť dekana/riaditeľa hodnotí a schvaľuje RK súčasti UCM, kde sa daný ŠP uskutočňuje a následne na žiadosť rektora hodnotí a schvaľuje RVHK. Výsledky hodnotenia a schvaľovania sú zaznamenané v zápisniciach z rokovania RK na súčasti UCM a zápisniciach z rokovania RVHK. Do monitorovania, úprav, hodnotenia a schvaľovania ŠP sú zapojení aj zamestnávatelia, študenti a ďalšie zainteresované strany (bližšie: zloženie RŠP, zloženie RK súčasti UCM, zloženie dočasných pracovných skupín pri RVHK, zloženie RVHK).
Karta procesu a mapa procesu – Periodické hodnotenie študijného programu
Legenda k mape procesu.
Periodické hodnotenie OHIK
OHIK (najmä úroveň tvorivej činnosti osôb zabezpečujúcich jeho kvalitu a rozvoj) sú ročne monitorované prodekanmi pre vedu. Výsledky sú zaznamenané v správach o vedecko-výskumnej/tvorivej činnosti. OHIK sú hodnotené a schvaľované v šesťročnej perióde. OHIK na žiadosť dekana hodnotí a schvaľuje RK súčasti UCM, kde sa daný OHIK uskutočňuje a následne na žiadosť rektora hodnotí a schvaľuje RVHK. Výsledky hodnotenia a schvaľovania sú zaznamenané v zápisniciach z rokovania RK na súčasti UCM a zápisniciach z rokovania RVHK. Úpravu, hodnotenie a schvaľovanie OHIK realizujú kompetentné osoby (bližšie: zloženie skupiny osôb zabezpečujúcich kvalitu a rozvoj OHIK, zloženie RK súčasti UCM, zloženie dočasných pracovných skupín pri RVHK, zloženie RVHK).
Príklady dobrej praxe
S cieľom skvalitňovania činností a podpory práce dočasných pracovných skupín a členov RVHK na tomto mieste zverejňujeme správy o plnení štandardov a kritérií vybraných študijných programov UCM, ktoré považujeme za ukážku good/best practice, čo sa týka spôsobu a úrovne spracovania správ:
Spätná väzba a ostatné typy hodnotení
Spätná väzba
Zisťovanie spätnej väzby je nevyhnutnou súčasťou systému kvality na UCM. Riadi sa VP č.18/2021 – Získavanie relevantnej spätnej väzby od zainteresovaných strán.
Všetky námety/ pripomienky zistené dotazníkmi príp. inými formami zisťovania spätnej väzby sú analyzované a prerokované na príslušných grémiách, vyhodnotené a navrhnuté sú nápravné opatrenia na zlepšenie. Plnenie nápravných opatrení je monitorované príslušnými zodpovednými členmi vedenia súčasti/univerzity.
Dotazníkové prieskumy
Študenti majú minimálne raz ročne možnosť vyjadriť sa ku kvalite ŠP, kvalite učiteľov, kvalite podporných služieb a kvalite prostredia UCM prostredníctvom dotazníkov.
UCM pracuje i so zisteniami z iných zdrojov z realizovaných zisťovaní názorov niektorej zo zainteresovaných strán (najmä študentstva) – napr. prieskumov SAAVŠ. Príkladom je prieskum Akademická štvrťhodinka (prieskum 2021).
Zamestnanci
Univerzita má ambíciu každoročne opakovane realizovať a zisťovať spätnú väzbu zamestnancov na vybrané okruhy otázok (všeobecné vnímanie spokojnosti, rovnosť, diverzita, spokojnosť s pracovnými podmienkami apod.).
2022 – bol uskutočnený prvý online prieskum spokojnosti zamestnancov vybraných útvarov (rektorát)
2024 – Vyhodnotenie spätnej väzby zamestnancov UCM, 2024, Opatrenia na výsledky spätnej väzby zamestnancov v r.2024
V rámci politiky rodovej rovnosti zavedenej na univerzite majú interné zainteresované strany (študenti, zamestanci) možnosť vyjadriť sa k dodržiavaniu princípov rovnosti podmienok a príležitostí a na pôde univerzity.
2023 – Výsledky prvého prieskumu
2024 – Výsledky – druhý prieskum o rovnosti podmienok a príležitostí
Blackbox – elektronická schránka na námety a pripomienky
Zamestnanci majú možnosť sa vyjadriť k podmienkam, procesom, prípadne podať podnet na zlepšenie prostredníctvom anonymného blackboxu.
Schránka námetov, sťažností a pripomienok
V priestoroch univerzity sú umiestnené schránky na vhodenie námetu/pripomienky.
Osobné stretnutia s členmi vedenia
Zamestnanci i študenti majú možnosť sa stretnúť s ktorýmkoľvek členom vedenia univerzity, vrátane rektora univerzity.
UCM uplatňuje princíp „Otvorených dverí“.
Rektorka univerzity má vyčlenený časový priestor na osobné stretnutia so študentami na základe ich záujmu , tzv. „Káva s rektorkou“.V roku 2023 sa stretnutia so zamestnancami a študentami v rámci tohoto formátu uskutočnili 6 krát.
Schránka k oblasti kvality – online
S cieľom neustáleho zlepšovania procesov a fungovania našej univerzity poskytuje univerzita aj možnosť vyjadrenia sa, príp. zaslanie námetu alebo pripomienky, k nastavovaniu a realizácii procesov v oblasti zabezpečovania kvality na našej univerzite. Schránka námetov a pripomienok je určená zamestnancom a študentom UCM.
Hodnotenie tvorivej činnosti
Hodnotenie úrovne tvorivej činnosti, vrátane profilu kvality, sa na UCM uskutočňuje individuálne aj skupinovo, podľa rôznych oblastí hodnotenia a potrieb univerzity:
- skupín osôb zodpovedných za kvalitu a rozvoj OHIK (Ročný monitoring 2023)
- skupín osôb zabezpečujúcich profilové predmety ŠP, vrátane osoby nesúcej hlavnú zodpovednosť za kvalitu a rozvoj ŠP (Monitoring 2023)
- učiteľov, vedeckých a výskumných pracovníkov UCM podľa ŠO
- učiteľov, vedeckých a výskumných pracovníkov UCM podľa ŠP
- učiteľov, vedeckých a výskumných pracovníkov UCM podľa OV
- učiteľov, vedeckých a výskumných pracovníkov UCM podľa pracovísk
- učiteľov, vedeckých a výskumných pracovníkov UCM podľa súčastí UCM
- učiteľov, vedeckých a výskumných pracovníkov UCM podľa funkčného zaradenia
- doktorandov
- samohodnotiace správy doktorandov
- samohodnotiace správy pracovníkov
- VUPCH učiteľov
- Celkový profil kvality UCM
Hodnotenie pracovnej záťaže učiteľov
Realizuje sa na základe VP č. 16/2022 – Smernice o odporúčanom rozvrhovaní pracovnej záťaže učiteľov na UCM – účelom je vymedziť všeobecné pravidlá pre rozvrhovanie zložiek pracovnej záťaže a hodnotenie ukazovateľov pracovnej záťaže učiteľov v ŠP na UCM berúc do úvahy osobitosti jednotlivých ŠP, personálnu a odbornú náročnosť vzdelávacích činností a výstupov vzdelávania.
Rankingy a ratingy
Umiestnenie UCM v ratingoch a rankingoch je dostupné v sekcia na web stránke v sekcii Politika kvality – Ratingy a rankingy.
Oddelenie kvality pod garanciou prorektora pre kvalitu sa okrem sledovania umiestnenia bude ( od 2/2024) cielene a systémovo zaoberať touto oblasťou a usmerňovaním/riadením práce s ukazovateľmi, ktoré umiestnenie v rebríčkoch ovplyvňujú. Cieľom bude tiež aktualizovať a poskytovať korektné údaje za UCM správcom a organizátorom jednotlivých ratingov a rankingov.
UCM v relevantných rankingoch a ratingoch, 2023
Vybrané umiestnenia:
- 13.miesto/14.miesto v rokoch 2023/2024 – v rámci slovenských univerzít v rebríčku UNIRANK. Rating UniRank nevychádza z akademických údajov poskytnutých samotnými univerzitami, ale z platných, nezaujatých a neovplyvniteľných webových metrík poskytovaných nezávislými webovými zdrojmi.
- podľa prestížneho vedeckého rebríčka NATURE INDEX 2023 je na základe špičkových vedeckých publikácii na stránke natureindex.com UCM zaradená v roku 2023 na druhú priečku medzi slovenskými univerzitami.
- SCIMAGO INSTITUTION RANKINGS (SCIMAGOIR) – v roku 2023 na 191.mieste v rámci východnej Európy (na 10.mieste v rámci SR).
Umiestnili sme sa i v rebríčku Webometrics – Ranking Web of Universities – v rámci SR na 11.mieste.
Ďalšie hodnotenia
Ocenenie a ohodnotenie zamestnancovi univerzity a umiestnenie v súťažiach sú dostupné na web stránke univerzity v sekcii Politika kvality – Ocenenia a ceny z externého prostredia a Ocenenia a ceny. Sú dôkazom kvality, vplyvu a dosahu aktivít univerzity a činnosti jej zamestnancov do externého prostredia (región, prax, verejná správa ai.)
Zoznam skratiek
AR – akademický rok
AS – akademický senát
CAF – Common Assessment Framework (Spoločný rámec hodnotenia)
CIKT – centrum informačno-komunikačných technológií
CIZ – centrum informačných zdrojov
CSR – Corporate Social Responsibility (spoločenská zodpovednosť organizácie)
DPS – dočasné pracovné skupiny
DZ – dlhodobý zámer
ESG – európske štandardy vysokoškolského vzdelávania
EZS – externá zainteresovaná strana
FF – filozofická fakulta
FMK – fakulta masmediálnej komunikácie
FPV – fakulta prírodných vied
FSV – fakulta sociálnych vied
FZV – fakulta zdravotníckych vied
IM – inštitút manažmentu
ILP – informačný list predmetu
KD – kolégium dekana
KR – kolégium rektora
OHIK – odbor habilitačného a inauguračného konania
RR – rodová rovnosť
RŠP – rada pre študijný program
RK – rada kvality
RVHK – rada pre vnútorné hodnotenie kvality
SAAVŠ – Slovenská akreditačná agentúra pre vysoké školstvo
SR – správna rada
ŠO – študijný odbor
ŠP – študijný program
TUR – trvalo udržateľný rozvoj
UCM – Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave
UR – udržateľný rozvoj
VHS – vnútorný hodnotiaci systém
VP – vnútorný predpis
VR – vedecká rada
VSK – vnútorný systém kvality
VSK VHS – vnútorná hodnotiaca správa o implementácii vnútorného systému zabezpečovania kvality
VTC – výstup tvorivej činnosti
VUPCH – vedecko/umelecko-pedagogické charakteristiky