Preskočiť na obsah

Názov študijného programu: psychológia

Udeľovaný akademický titul: bakalár, Bc.
Forma štúdia: externá

Číslo a názov študijného odboru: 7701 psychológia
Stupeň štúdia: 1.
Kód programu – číslo študijného programu: 182897
Úroveň národného kvalifikačného rámca: úroveň 6

Štandardná dĺžka štúdia v rokoch: 4

Jazyk poskytovania: Slovenský jazyk

Všeobecná charakteristika odborného profilu absolventa študijného programu:
Vzdelávanie v študijnom programe rešpektuje štandardy Európskej federácie psychologických asociácií (EFPA) pre vzdelávanie a prípravu budúcich psychológov a je kompatibilné so vzdelávaním psychológov v členských krajinách EÚ. Cieľom vzdelávania v študijnom programe je príprava absolventa, ktorý v čase ukončenia bakalárskeho stupňa disponuje vedomosťami a zručnosťami umožňujúcimi skúmanie, prognostické hodnotenie správania človeka, alebo skupiny ľudí vybranými psychologickými metódami,technikami a postupmi, zodpovedajúcimi súčasným poznatkom psychologických vied a stavu praxe. Orientuje sa v rozličných sub-disciplínach psychológie a niektorých súvisiacich vedných disciplínach. Disponuje základným vzdelaním vo všetkých psychologických špecializáciách, hlavných témach a technikách v psychológii ako vednom odbore. Má základy pre osvojenie si primárnych psychologických zručností a predpokladov pre vedenie výskumu v psychológii.
Hlavné výstupy vzdelávania:
Pre dosiahnutie výstupov vzdelávania zodpovedajúcich príslušnej úrovni Kvalifikačného rámca v Európskom priestore vysokoškolského vzdelávania sú obsah a ciele študijného programu v súlade so štandardami Európskej federácie psychologických asociácií (EFPA) a sú dosahované prostredníctvom merateľných vzdelávacích výstupov v jednotlivých častiach (moduloch, predmetoch).
Vedomosti: Absolvent 1. stupňa študijného odboru Psychológia disponuje poznatkami z oblasti všeobecnej orientácie v odbore, ktoré sú zamerané na históriu, aktuálne dianie v odbore a prehľad v psychologických špecializáciách. Jadro vedomostí je zamerané na základné poznatky z teoretických (základné a špeciálne disciplíny) a aplikovaných psychologických disciplín, ktoré primárne smerujú k poznaniu jednotlivca (prípadne psychologických aspektov jeho správania a prežívania v rámci malých sociálnych skupín). Študent vie reprodukovať základné psychologické teórie, definovať minulé a súčasné trendy, koncepcie a teórie v psychológii, základné psychické procesy a vie vysvetliť ich ovplyvnenie emóciami, klasifikovať vedecké metódy psychologického výskumu, vysvetliť pozitíva, negatíva, adekvátnosť použitia výskumných techník vzhľadom na daný kontext, opísať princípy tvorby psychodiagnostických metodík a testov, vymedziť spôsoby štatistického analyzovania dát, charakterizovať software vhodný pre psychologický výskum a opísať princípy a predpoklady vedeckého projektovania a výskumu v psychológii. Ďalej disponuje poznatkami z oblasti psychologickej diagnostiky vrátane psychometrie a metodológie (základy kvantitatívneho a kvalitatívneho prístupu v psychologickom výskume). Okrem uvedeného absolvent disponuje základnými poznatkami z ďalších vybraných oblastí humanitných, sociálnych a behaviorálnych vied a poznatkami o etických princípoch pri vykonávaní psychologickej a výskumnej činnosti a rovnako spôsobilosťou uplatňovať tieto princípy.
Zručnosti: Absolvent študijného odboru Psychológia (1. stupeň) disponuje zručnosťami v oblasti používania psychologických metód, napr. vedenie rozhovorov, fokusových skupín a pozorovanie, má osvojené základné princípy diagnostiky a hodnotenia v základných špecializáciách (klinická psychológia, pedagogická psychológia, školská psychológia, poradenská psychológia, pracovná a organizačná psychológia). Absolvent je schopný navrhnúť dizajn jednoduchého výskumného plánu (vrátane experimentu) a realizovať ho, čo zahŕňa najmä zručnosti v oblasti zberu dát a ich následnej kvantitatívnej alebo kvalitatívnej analýzy. Absolvent je ďalej schopný orientovať sa v aktuálnych odborných zdrojoch a vyhľadávať relevantnú literatúru v odbore, interpretovať výsledky štúdií, písať odborné texty a prezentovať pracovnému kolektívu zadané úlohy, ciele a výsledky. Vie realizovať individuálnu diagnostiku, vytvárať, aplikovať a analyzovať diagnostické škály, vytvárať, realizovať, monitorovať a vyhodnocovať výskumný projekt, formulovať závery a navrhovať ich pre konkrétne situácie, vyhľadávať a využívať psychologické metódy a postupy v praxi ako i odborne komunikovať vo svetovom jazyku.
Kompetencie: Absolvent sa vyznačuje samostatnosťou pri riešení špecifických problémov v meniacom sa prostredí, plánovaním svojho vlastného vzdelávania, autonómiou a zodpovednosťou pri rozhodovaní v nadväznosti na problémy daného študijného odboru, schopnosťou vhodne a profesionálne prezentovať vlastné stanoviská, tvorivým a pružným myslením. V bakalárskej práci uplatňuje nadobudnutú kompetenciu pre realizáciu výskumu pomocou kvantitatívnych a kvalitatívnych postupov. Absolvent sa vyznačuje samostatnosťou pri riešení teoretických a praktických problémov v širších súvislostiach. Pri profesionálnej prezentácii vlastného stanoviska vie efektívne využívať argumentačné stratégie jednotlivých mysliteľov, samostatne a kriticky vyhodnocovať argumenty. Svoje stanovisko vyjadruje kultivovane v jazykovom (ústnom i písomnom) odbornom prejave. Dokáže zaujímať postoje k individuálnym aj spoločenským problémom a prijímať rozhodnutia v kontexte znalostí hodnotových perspektív. Zodpovedne rozhoduje o morálnych, spoločenských, právnych a ekonomických súvislostiach odboru.
Okrem uvedených vedomostí a zručností viazaných na prípravu na povolanie psychológa získava absolvent aj viaceré prenositeľné kompetencie – napr. komunikačné schopnosti, matematické zručnosti, organizačné zručnosti, digitálne zručnosti, kritické myslenie, time-management, prácu pod vedením, skupinovú prácu, vyhľadávanie a kritický výber informácií, empatiu, sebaovládanie, iniciatívnosť, flexibilitu, precíznosť a pod.

Základné podmienky prijatia na štúdium stanovuje § 2 Poriadku prijímacieho konania na UCM. Základnou podmienkou prijatia na bakalárske štúdium alebo na štúdium študijného programu podľa § 53 ods. 3 zákona je získanie úplného stredného vzdelania alebo úplného stredného odborného vzdelania. Pre uchádzačov o štúdium podľa študijných programov na fakultách alebo na úrovni UCM, ktorí dosiahli požadované vzdelanie na školách v zahraničí, je podmienkou pre prijatie na štúdium uznanie úspešnej záverečnej skúšky na zodpovedajúcej škole v zahraničí, pokiaľ medzinárodná zmluva, ktorou je Slovenská republika viazaná, nestanoví inak. Pri prijímaní cudzincov na štúdium podľa študijných programov uskutočňovaných na fakultách alebo na úrovni UCM v slovenskom jazyku v rámci medzištátnych zmlúv, ktorými je Slovenská republika viazaná, sa použijú ustanovenia tohto poriadku primerane. Pri prijímaní cudzincov – samoplatcov na štúdium podľa študijných programov realizovaných na fakultách alebo na úrovni UCM v slovenskom alebo v cudzom jazyku, použijú sa ustanovenia tohto poriadku primerane. Pri prijímaní cudzincov na štúdium podľa študijných programov uskutočňovaných na fakultách alebo na úrovni UCM v slovenskom jazyku je podmienkou pre prijatie ovládanie slovenského jazyka minimálne na úrovni maturitnej skúšky B2. Uchádzač získanú úroveň jazykového vzdelania dokumentuje certifikátom, resp. iným relevantným dokladom. Podmienkou prijatia uchádzača na štúdium je podanie písomnej alebo elektronickej prihlášky na štúdium predpísaným spôsobom v určenom termíne so všetkými náležitosťami. Súčasťou prihlášky musí byť aj doklad o zaplatení poplatku za činnosti spojené s prijímacím konaním v súlade s § 92 zákona a § 33 Štatútu UCM. Filozofická fakulta UCM prijíma bez prijímacieho konania na časť vysokoškolského štúdia aj študentov iných vysokých škôl v súlade s podmienkami výmenného programu alebo na základe zmluvy s vysielajúcou vysokou školou.
Podmienky prijatia uchádzača na bakalárske študijné programy na FF UCM:
Pre prijatie uchádzača na bakalársky študijný program, ktorý vykonal novú maturitnú skúšku, sú smerodajné: – známky z profilových predmetov v jednotlivých ročníkoch štúdia. Pre prijatie uchádzača na bakalársky študijný program, ktorý maturoval podľa starých predpisov, sú smerodajné: – známky z profilových predmetov v jednotlivých ročníkoch strednej školy. Podmienky prijatia pre zahraničných študentov sú rovnaké ako pre študentov zo SR, vyžaduje sa dobrá znalosť slovenčiny.
V študijnom programe psychológia sa zväčša realizuje prijímacia skúška pozostávajúca z:
1/ testu predpokladov pre štúdium (50 bodov) a
2/ vedomostného testu z oblastí: biológia, psychológia, všeobecný spoločenský prehľad (50 bodov).
V prípade nepriaznivých okolností a po schválení Akademickým senátom Filozofickej fakulty Univerzity sv. Cyrila a Metoda je možné nahradiť prijímaciu skúšku prijímacím konaním, v rámci ktorého je poradie uchádzačov stanovené na základe známok koncoročných vysvedčení 1. – 3. ročníka predmetov: biológia, cudzí jazyk a matematika (100 bodov). Študenti gymnázií sú bonifikovaní 20 bodmi. Prijímacou skúškou sa overuje splnenie podmienok za predpokladu, že je prijímacia skúška stanovená ako súčasť overovania schopností a predpokladov na štúdium. Pri stanovovaní ďalších podmienok overovania potrebných schopností a predpokladov uchádzača o vysokoškolské štúdium v bakalárskych a magisterských študijných programoch sa hodnotia predovšetkým všeobecné kognitívne schopnosti uchádzača študovať zvolený študijný program, jeho motivácia, schopnosť kriticky uvažovať, stupeň kreativity, schopnosť prevziať zodpovednosť za iných, predpoklady získať teoretické vedomosti a praktické zručnosti vo zvolenom odbore a pod. Aktuálne vedomosti, zručnosti a schopnosti uchádzača sa overujú z hľadiska svojej kvality a hĺbky vo väzbe na nadchádzajúce štúdium. Predmetom posudzovania v rámci overovania ďalších podmienok nie sú iba faktografické vedomosti vo väzbe na predchádzajúce štúdium a ich rozsah. Ďalšie podmienky prijatia na štúdium sa zverejňujú vopred, a to spravidla spolu s vyhlásením prijímacieho konania. Termín prijímacej skúšky stanovuje dekan FF UCM a nie je možné ho meniť. Podmienky výberu a prijímania uchádzačov na štúdium sú konfrontované so získanými výsledkami v prijímacom konaní a ďalej analyzované vzhľadom k študijným výsledkom prijatých uchádzačov. Prijímacie konanie na FF UCM sa pre uchádzača o štúdium začína doručením jeho písomnej prihlášky na štúdium. Uskutočňuje sa v súlade so zákonom č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov, § 56 až 58. Proces prijímacieho konania umožní uchádzačovi, ktorý preukáže splnenie určených podmienok prijatia na štúdium, stať sa študentom zvoleného študijného programu. Uchádzač, ktorý nepreukáže splnenie základných podmienok prijatia na štúdium v čase overovania splnenia podmienok na prijatie, môže byť na štúdium prijatý podmienečne s tým, že je povinný preukázať splnenie základných podmienok prijatia na štúdium najneskôr v deň určený na zápis na štúdium.Spôsob prijímania sa riadi podľa všeobecných podmienok schválených akademickým senátom fakulty na príslušný akademický rok, pričom tieto podmienky musia byť zverejnené spolu s ponukou študijných programov a plánovaným počtom prijatých uchádzačov, najneskôr do 20. septembra akademického roka, ktorý predchádza akademickému roku, do ktorého má byť uchádzač prijatý. Všeobecné podmienky prijímania na štúdium v zmysle zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a povinností vysokých škôl sa zverejňujú na webovom sídle fakulty a univerzity. Prihlášky na vysokoškolské štúdium sa prijímajú v termíne, ktorý je zverejnený, zvyčajne do konca apríla príslušného akademického roka. V procese prijímacieho konania sa berie do úvahy prospech dosahovaný uchádzačom počas stredoškolského štúdia a na polroku posledného ročníka. Podmienkou pre zaradenie do rozhodovania prijímacieho konania je dodanie maturitného vysvedčenia. Konkrétne podmienky a požiadavky na vykonanie prijímacej skúšky (alebo bez prijímacej skúšky, iba na základe výsledkov stredoškolského štúdia) a jej súčastí sú v predpísanom termíne zverejnené. Tieto požiadavky súvisia so špecifikami a osobnostnými predpokladmi uchádzača, ktoré majú zabezpečiť úspešné štúdium, efektívne vynakladanie prostriedkov na štúdium, ako aj možnosti fakulty. Dekan FF UCM spravidla menuje jednu prijímaciu komisiu pre príslušné bakalárske a magisterské študijné programy, vymenuje členov komisie (komisií) a stanoví program ich zasadnutí. Prijímacia komisia musí byť minimálne štvorčlenná. O prijatí, resp. neprijatí rozhoduje poradie, ktoré sa získa zoradením uchádzačov podľa dosiahnutého počtu bodov získaných na prijímacej skúške (alebo z hodnotenia stredoškolských známok). Výsledky prijímacieho konania fakulta po anonymizácii zverejní na svojom webovom sídle. Prijímacie konanie na štúdium končí dňom rozhodnutia dekana FF UCM o prijatí či neprijatí u všetkých uchádzačov na štúdium. Výsledky, ktoré dosiahnu uchádzači o štúdium podľa bakalárskych a magisterských študijných programov na prijímacej skúške, budú sprístupnené na úradných výveskách a webových sídlach fakúlt, resp. UCM spravidla do 24 hodín po vykonaní prijímacej skúšky. Zoznamy výsledkov uchádzačov o štúdium nesmú obsahovať ich meno a priezvisko, ale tieto zoznamy sú zakódované prostredníctvom vhodne zvoleného číselného kódu. FF UCM rozhodnutie o výsledku prijímacieho konania na štúdium v bakalárskych a magisterských študijných programoch vyhotovuje do 30 dní od overenia splnenia podmienok prijatia na štúdium. Prijímacie konanie na FF UCM sa realizuje v intenciách univerzitnej smernice Poriadok prijímacieho konania.

UCM v Trnave má jasene zadefinované pravidlá realizácie edukačného procesu, ktoré sú uvedené v jednotlivých smerniciach a poriadkoch UCM. Definujú základné práva a povinnosti študentov, učiteľov, charakterizujú základné pojmy akademického prostredia, stanovujú procesné úkony. Všetky smernice a poriadky sú zverejnené na webe univerzity respektíve fakulty. Formy, metódy vyučovania a hodnotenia učebných výsledkov študentov sú konkretizované v informačných listoch predmetov (v prípade doktorandského štúdia kurzov). Rozmanitosť a špecifické potreby študentov sú v podmienkach edukačného procesu upravované univerzitnou smernicou pre študentov so špecifickými potrebami. Individualizácia prístupu sa realizuje aj prostredníctvom štatútu individuálneho harmonogramu štúdia, je ho pravidlá a administráciu konkretizuje usmernenie dekanky FF UCM. Individuálny harmonogram štúdia umožňuje kvalitnú edukáciu študentom, ktorí majú znevýhodnené podmienky štúdia zo sociálnych či zdravotných dôvodov.

Základnou podmienkou riadneho skončenia štúdia je absolvovanie štúdia podľa študijného plánu. Dňom skončenia štúdia je deň, kedy je splnená posledná z podmienok predpísaných na riadne skončenie štúdia. Počet kreditov, ktorých dosiahnutie je podmienkou riadneho skončenia štúdia je najmenej 180 kreditov. Absolvovanie každého stupňa štúdia spočíva v riadnom skončení štúdia a vykonaní štátnej (kolokviálnej) skúšky. Dokladom o riadnom skončení vysokoškolského štúdia a získaní akademického titulu sú diplom, vysvedčenie o štátnej skúške a dodatok k diplomu. Univerzita vydá absolventom vysokoškolský diplom s uvedením študijného odboru, študijného programu, akademického titulu v slovenskom a v anglickom jazyku. Vysokoškolský diplom sa absolventom UCM vydáva spravidla na slávnostnej promócii. Ak študent požiada, môže mu UCM vydať doklady o absolvovaní štúdia aj v iných jazykoch. Za vynikajúce výsledky počas celého štúdia udeľuje najlepším absolventom UCM rektor „Cenu rektora“ a dekan udeľuje najlepším absolventom fakulty “Cenu dekana“. Za mimoriadne kvalitnú záverečnú prácu udeľuje rektor UCM „Pochvalné uznanie rektora“ a dekan „Pochvalné uznanie dekana“. Podmienky riadneho ukončenia štúdia, pravidlá štátnych skúšok, pravidlá na opakovanie štúdia, predĺženie alebo prerušenie štúdia definuje Študijný poriadok UCM.

Podmienky absolvovania jednotlivých častí študijného programu:
– počet kreditov za povinné predmety potrebných na riadne skončenie štúdia/ ukončenie časti štúdia: 154 (v počte kreditov sú obsiahnuté aj kredity za odbornú prax, nakoľko je táto povinným predmetom)
– počet kreditov za povinne voliteľné predmety potrebných na riadne skončenie štúdia/ ukončenie časti štúdia: 18
– počet kreditov za výberové predmety potrebných na riadne skončenie štúdia/ ukončenie časti štúdia: 8
– počet kreditov za záverečnú prácu a obhajobu záverečnej práce potrebných na riadne skončenie štúdia: 15
– počet kreditov za odbornú prax potrebných na riadne skončenie štúdia/ukončenie časti štúdia: 8
– počet kreditov potrebných na riadne skončenie štúdia/ ukončenie časti štúdia: 180
Okrem riadneho skončenia štúdia sa štúdium skončí aj z dôvodov uvedených v § 66 ods. 1 zákona o VŠ.

Postupy a kritériá hodnotenia stanovuje Študijný poriadok UCM v § 14 a § 15:

Konkrétne postupy a kritériá hodnotenia v jednotlivých vyučovacích predmetoch sú konkretizované v informačných listoch predmetov TU a TU.

FF UCM v Trnave realizuje edukačný proces v dvoch budovách, ktoré prešli rekonštrukciou exteriérového aj interiérového vybavenia. Cieľom rekonštrukcie bola modernizácia infraštruktúry za účelom zlepšenia podmienok vzdelávacieho procesu a modernizácia informačno-komunikačných technológií. Pre realizáciu vzdelávacieho procesu má fakulta k dispozícii štandardné prednáškové (9) a seminárne učebne (20), ktoré sú vybavené multimediálnymi projektormi a plátnami a v dvoch učebniach sú inštalované interaktívne tabule. Učitelia majú k dispozícii notebooky kompatibilné s multimediálnymi projektormi. Všetky učebne sú vhodné na realizáciu edukačného procesu študijného programu vo všetkých profilových predmetoch odporúčaného študijného plánu. Okrem štandardných učební má fakulta i špecializované učebne a laboratóriá. Na FF UCM sú 4 laboratóriá (pedagogické laboratórium, psychologické laboratórium, etnologické laboratórium, tlmočnícke laboratórium) a 3 počítačové učebne. Laboratóriá sú okrem potrebného základného vybavenia vždy špecificky vybavené vzhľadom k realizovanej výučbe konkrétnych študijných programov. Študenti študijného programu môžu pre rozvoj svojich profesijných i prenositeľných kompetencií využívať aj počítačové učebne. Jedna z počítačových učební je vybavená špeciálnym softwarom MapInfo prof., GiS, WMS, grafických aplikácií a balíkov (Corel, Adobe CS). Prioritne využívajú študenti študijného programu psychológia Psychologické laboratórium a možnosti Centra psychologického výskumu a poradenstva. Laboratórium je zariadené pre experimenty a vedeckú prácu. K cieľu a obsahu využitia laboratória je prispôsobené aj jeho materiálne a technické vybavenie. Okrem pracovných stolov je zariadené didaktickou technikou ako je dataprojektor, počítač, tlačiareň, digitálna kamera so statívom, biela tabuľa a flipchart. Laboratórium obsahuje aj tréningovú miestnosť pre nácvik praktických zručností pre prípravu študentov. Laboratórium okrem kompletného zariadenia disponuje aj Celoživotnými licenciami IBM SPSS štatistických programov pre spracovanie dát a Viedenským testovacím programom SCHUHFRIED. Obsahom up-to-date adaptívneho testovacieho systému Schuhfried sú testy a testové batérie zamerané na diagnostiku inteligencie, špeciálnych schopností (jemná motorika, vizuomotorická koordinácia, pozornosť, vigilancia a selektivita, reakčný čas, schopnosť koncentrácie pod tlakom, odolnosť voči záťaži, percepčná rýchlosť a presnosť vnímania, rozsah vizuálnej precepcie, pamäť, schopnosť implicitne obrazovo-priestorového učenia). Obsahuje osobnostné dotazníky i špeciálne testy osobnosti (agresivita, zvládanie stresu, motivácia, postoje, záujmy,), objektívne testy osobnosti. Vďaka systému je možné vysoko sofistikované testovanie v oblastiach všeobecnej aj experimentálnej psychológie.
Informačné zabezpečenie študijných programov zastrešuje celouniverzitné pracovisko Centrum informačných zdrojov UCM v Trnave. Pracovisko bolo transformované z pôvodnej univerzitnej knižnice vzhľadom k potrebám a meniacim sa podmienkam edukačného procesu a vedecko-výskumnej činnosti.
CIZ UCM:
• kompletne zabezpečuje knižničné služby, informačné služby, vydavateľské služby a ochranu osobných údajov na UCM;
• poskytuje komplexné knižnično-informačné a bibliografické služby vedecko-pedagogickým pracovníkom a študentom univerzity, ako aj ďalšej odbornej verejnosti; získava, spracováva, sprístupňuje a uchováva informačný fond domácich a zahraničných primárnych a sekundárnych informačných prameňov;
• poskytuje špecializované bibliograficko-informačné služby; bibliograficky registruje a uchováva fond diplomových a iných kvalifikačných prác študentov a tvorivých pracovníkov univerzity;
• spracováva a eviduje publikačnú činnosť tvorivých pracovníkov univerzity;
• spolupracuje s autormi, vydavateľstvom, tlačiarňou; spracováva licenčné zmluvy s autormi a zmluvy s vydavateľstvami a tlačiarňami, v súlade s ročným plánom edičnej činnosti plánuje rozpočtové prostriedky a iné.
V rámci digitalizácie vznikla pod CIZ UCM Virtuálna študovňa, ktorá umožňuje elektronický prístup k publikáciám z knižničného fondu UCM. V súčasnosti je spracovaných 393 titulov. V čase pandémie majú študenti i zamestnanci možnosť vzdialeného prístupu (TU).

Okrem elektronických verzií publikácií je na CIZ UCM referát knižničných služieb, ktorý manažuje prezenčné výpožičky. Knižničné jednotky sú spracované v knižničnom informačnom systéme DAWINCI. V súčasnosti je k dispozícii 56 374 knižných jednotiek.
Prístup k informačným databázam manažuje Referát informačných služieb. V aktuálnom roku 2021 má UCM prostredníctvom eurofondov a fin. prostriedkov MŠ predplatené nasledujúce databázy: SpringerLink, SpringerNature, ScienceDirect, Scopus, Web of Science, NISPEZ.

Na FF UCM má každá katedra svoju katedrovú knižnicu, ktorá sa špecializuje na publikačné jednotky v rámci realizovaných študijných programov. Študenti študijného programu psychológia majú možnosť okrem využívania služieb CIZ UCM pracovať s odbornou a vedeckou literatúrou v katedrovej knižnici. Knižný fond Katedry psychológie FF UCM v súčasnosti obsahuje viac ako 1100 publikácií. Okrem toho každý člen katedry disponuje vlastnou príručnou knižnicou. Študenti majú k dispozícii 120 druhov psychologických testov. Okrem printových testových metodík majú možnosť využívať fakultné PC laboratórium a špecializovanú učebňu vybavenú modernými prístrojovými metodikami a ďalšími počítačovými testami. Osobou zodpovednou za výpožičky katedrovej knižnice je: Jana Hubinská, PhDr., PhD. jana.hubinska@ucm.sk – výpožičné hodiny sú zverejnené na webovej stránke katedry (a vždy aktualizované pre konkrétny akademický rok.
Pre študentov študijného programu psychológia je k dispozícii aj Centrum psychologického poradenstva a výskumu pri Katedre psychológie FF UCM (CPPaV), ktoré združuje vedecké, vzdelávacie, výskumné a ďalšie profesijné aktivity členov Katedry psychológie a spolupracujúcich inštitúcií. Zastrešuje a koordinuje aktivity troch súčastí: Psychologická poradňa, Výskumné centrum a Školiace pracovisko.
Psychologická poradňa pri Katedre psychológie FF UCM pracuje pod záštitou rektorátu Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave od roku 2015. Vo svojich špecializovane vybavených priestoroch poskytuje študentom všetkých študijných odborov a pracovníkom UCM bezplatné komplexné poradenstvo, pomoc a podporu v rôznych životných situáciách, zahrňujúc osobnú, študijnú i pracovnú oblasť. Od roku 2020 pracuje aj v on-line priestore prostredníctvom platformy MS Teams s pravidelnými každodennými službami prvého kontaktu. Okrem primárnej úlohy poskytovať psychologickú podporu, pomoc a intervenciu študentom a zamestnancom UCM plánuje Psychologická poradňa na svojich webových stránkach poskytovať aj aktuálne informácie o možnostiach pomoci pre klientov z externého prostredia. V kontexte začlenenia Psychologickej poradne do činnosti Centra psychologického poradenstva a výskumu táto poskytuje dôležité up-to-date informácie o problémoch, ktorými klienti trpia a je schopná zachytiť aktuálne trendy a zmeny v oblasti duševného zdravia spoločnosti. Poskytuje podnety a „objednávky z praxe“ pre ďalšie dve pracoviská (Výskumné centrum a Školiace pracovisko) a zároveň má možnosť okamžite aplikovať zistenia Výskumného centra, ktoré môže na základe širšieho zberu dát a ich analýz pre jednotlivé problémy navrhovať vhodné postupy intervencie. Úzko spolupracuje so Školiacim pracoviskom, ktoré priestory a aktivity poradne využíva pri odbornom vzdelávaní študentov a ich profesijnej príprave v oblasti psychologického poradenstva a intervencie.Výskumné centrum pri Katedre psychológie FF UCM združuje a koordinuje výskumné aktivity členov Katedry psychológie. V nadväznosti na aktuálne trendy ako aj na podnety Psychologickej poradne realizuje identifikáciu výskumných problémov a plánuje výskumnú činnosť vrátane grantovej aktivity. Prostredníctvom úspešných grantových schém buduje a zabezpečuje vybavením priestory pre psychologický výskum (napr. psychologické laboratórium, akvizícia prístrojov a špecializovaných psychometrických metodík), zastrešuje odbornú Katedrovú knižnicu s vyše tisíckou titulov, komunikuje s externými inštitúciami v oblasti výskumnej spolupráce. Výskumné centrum zároveň usmerňuje odborné a vedecké aktivity študentov v rámci Študentskej a vedeckej odborne činnosti (ŠVOČ), v rámci tvorby záverečných prác a poskytuje priestor pre realizáciu psychologického výskumu. Študenti majú možnosť prostredníctvom systému mentoringu zapájať sa do výskumných úloh vedecko-pedagogických zamestnancov katedry a participovať na jednotlivých grantových úlohách. Prvoradou úlohou Školiaceho pracoviska pri Katedre psychológie FF UCM je poskytovať priestorové a personálne zabezpečenie pre profesijnú prípravu študentom psychológie. Disponuje učebňami pre realizáciu špecializovaných predmetov zameraných na získavanie profesijných zručností – napr. cvičení z psychodiagnostiky, nácviku poradenskej činnosti, pre sociálno-psychologické výcviky, autogénny tréning a pod. Činnosť pracoviska sa realizuje pod dohľadom supervízora s tridsaťročnou praxou a ďalších odborníkov z praxe. Školiace pracovisko je vybavené väčšinou dostupných psychodiagnostických metodík od spoločností Hoegrefe, Psychodiagnostika a Testcentrum v printových i počítačových verziách, adaptívnym systémom Schuhfried.
Školiace pracovisko zastrešuje aj činnosť študentského zoskupenia Psychologický klub, ktoré aktívne vstupuje do vzdelávania študentov psychológie prostredníctvom organizovania vzdelávacích podujatí. V spolupráci s Katedrou psychológie na základe záujmu študentov organizuje Psychologický klub workshopy, prednášky, premietania filmov s diskusiou s odborníkmi, študentské konferencie a ďalšie aktivity. Školiace pracovisko pri Katedre psychológie FF UCM zároveň koordinuje vykonávanie odbornej praxe (bakalársky stupeň) a stáží (magisterský stupeň) na externých psychologických pracoviskách. Zároveň slúži ako supervízne pracovisko pre pracovníkov Psychologickej poradne.

UCM v Trnave má jasne zadefinované pravidlá realizácie edukačného procesu, ktoré sú uvedené v jednotlivých smerniciach a poriadkoch UCM. Definujú základné práva a povinnosti študentov, učiteľov, charakterizujú základné pojmy akademického prostredia, stanovujú procesné úkony. Všetky smernice a poriadky sú zverejnené na webe univerzity, respektíve fakulty. Formy, metódy vyučovania a hodnotenia učebných výsledkov študentov sú konkretizované v informačných listoch predmetov (v prípade doktorandského štúdia kurzov). Rozmanitosť a špecifické potreby študentov sú v podmienkach edukačného procesu upravované univerzitnou smernicou pre študentov so špecifickými potrebami. Individualizácia prístupu sa realizuje aj prostredníctvom štatútu Individuálneho harmonogramu štúdia, jeho pravidlá a administráciu konkretizuje usmernenie dekanky FF UCM. Individuálny harmonogram štúdia umožňuje kvalitnú edukáciu študentom, ktorí majú znevýhodnené podmienky štúdia zo sociálnych či zdravotných dôvodov.
Flexibilita trajektórií učenia a dosahovania výstupov vzdelávania je realizovaná prostredníctvom mobilít. Základným nástrojom mobility sú medzinárodné akademické mobilitné programy, ktoré sa realizujú prostredníctvom bilaterálnych zmlúv uzatvorených v rámci európskeho mobilitného programu Erasmus+ alebo iných grantových schém (programy administrované Slovenskou akademickou informačnou agentúrou – SAIA alebo MŠVVaŠ SR – projekty bilaterálnej a multilaterálnej spolupráce na základe dohody medzi Slovenskou republikou a inými krajinami, tzv. vládne štipendiá). V súčasnosti sú na FF UCM realizované mobility študentov aj prostredníctvom schválených projektov Erasmus + K 107 a K2. Študenti zosúladených študijných programov tak majú široké spektrum krajín v rámci i mimo Európskej únie na realizáciu mobilít (podrobnejšie informácie na webovej stránke FF UCM).
Štruktúra a obsah štúdia v zosúlaďovaných študijných programoch umožňuje študentom uplatňovať aktívnu rolu v procese učenia sa a v rozvoji akademickej kariéry. Edukačný proces sa realizuje v troch základných formách, a to: prednáška, seminár a cvičenie. Vzhľadom k týmto formám učitelia volia adekvátne vyučovacie stratégie a metódy.
V používaných vyučovacích metódach prevládajú aktivizujúce vyučovacie metódy, ktoré:
– rozvíjajú kognitívne procesy v osobnosti študenta,
– rozvíjajú komunikačné schopnosti študenta,
– rozvíjajú kapacitu emocionálneho prežívania v osobnosti študenta,
– rozvíjajú schopnosť kooperácie, pracovať v tíme a pracovať s tímom,
– rozvíjajú axiologizačné procesy v osobnosti študenta, hodnotiace mechanizmy v nadväznosti na sebahodnotenie a sebareflexiu,
– rozvíjajú kreativitu v osobnosti študenta,
– zvyšujú motiváciu ku štúdiu, prípadne k vykonávaniu zvolenej profesie,
– zlepšujú celkovú atmosféru na výučbe.
V realizácii aktivizujúcich metód sa študent stáva aktívnym členom edukačného procesu. Na rozdiel od štandardných metód nie je iba pasívnym prijímateľom poznatkov, ale sám poznatky objavuje a implementuje do svojho edukačného kognitívneho portfólia. Študenti majú možnosť zapojiť sa do ŠVOČ ‒ Študentská vedecká odborná činnosť.
Katedry FF UCM pravidelne realizujú súťaže v ŠVOČ a najlepší študenti reprezentujú katedry v celoslovenských kolách ŠVOČ.
Filozofická fakulta UCM sa aktívne podieľa na realizácii celouniverzitného e-learningového vzdelávania. Vytvorenie „elektronickej virtuálnej“ prednáškovej miestnosti (aplikácie), prostredníctvom ktorej je možné realizovať vyučovací proces ako v reálnom čase, tak aj formou prístupu k elektronickému archívu realizovaných prednášok, bolo prínosom pre vyučovanie v rámci všetkých katedier. Študentom i pedagógom umožňuje operatívne zdieľanie výučbových materiálov a informácií vo forme hlasovej, dátovej a obrazovej, nezávisle od miesta, na ktorom je potrebné takého zdieľanie zabezpečiť.
Webový videoportál poskytuje jednoduchý prístup k digitálnym mediálnym záznamom kedykoľvek a kdekoľvek. Dovoľuje prehliadať, vyhľadávať a prezerať interaktívne digitálne mediálne záznamy (prednášky, cvičenia). Portál slúži ako sofistikovaný portál na spätné prehrávanie video záznamu s použitím štandardných webových technológií, čím dovoľuje dodať na obrazovku živé vysielanie alebo záznam na vyžiadanie používateľa. Vlastnosti portálu: upravovateľné rozhranie, príručka k programom, vyhľadávanie kľúčových slov, personalizované a tematické prehrávacie zoznamy programov, rozšírené ovládanie prehrávača ‒ prehratie videozáznamu na celú obrazovku, rýchly posun záznamu vpred/vzad, synchronizácia prezentácií a videa, odosielanie a manažment otázok pri živom vysielaní.
Obsluha sníma prednášku na kameru, následne prenosný kódovač zakóduje video a audio signál do požadovanej formy. Audiovizuálny materiál je prístupný cez videoportál vybraným používateľom (napr. študenti príslušného predmetu, ktorých sa týka prednáška). Kódovač je prenosný s možnosťou snímania prednášok vo viacerých prednáškových miestnostiach.
Prostredníctvom e-learningu sa zabezpečuje transformácia doterajšieho „klasického“ spôsobu výučby do modernej formy, ktorá predstavuje kombináciu osvedčených klasických prvkov, ako je dominantná úloha učiteľa, teoretický výklad podporený prvkami modernej komunikačnej techniky s princípmi unifikovaných e-learnigových aplikácií, vytvorenie širokých možností individualizácie výučbového procesu pre študentov i pedagógov a priama „on line“ distribúcia prebiehajúcich prednášok a vzdelávacích podujatí univerzity, nielen v rámci internej komunikačnej siete, ale aj pre účastníkov nachádzajúcich sa mimo areálu univerzity.

Absolventi štúdia v študijnom odbore psychológia majú možnosť uplatniť sa (v niektorých prípadoch až po získaní potrebného osvedčenia, ktoré súvisí so špecializačným štúdiom alebo certifikovanou činnosťou) na rôznych pozíciách, ako napr. asistent, pracovníkpod odborným dohľadom/supervíziou, samostatný pracovník, a to najmä v oblasti:
zdravotnej a sociálnej starostlivosti – poradenský psychológ, klinický psychológ, psychoterapeut, forenzný psychológ, psychológ v oblasti sociálneho poradenstva; výchovy a vzdelávania – pedagogický psychológ, školský psychológ, kariérový poradca; organizácie a práce – pracovný psychológ, špecialista v oblasti ľudských zdrojov; iných oblastí ako napr. policajné zložky, armáda, doprava, šport, komunikácia, marketing, veda a výskum.

Hodnotenie uplatniteľnosti absolventov podľa študijných programov je zverejnené na webovej stránke.

Filozofická fakulta UCM v Trnave v rámci monitorovania a hodnotenia kvality poskytovaného vzdelávania realizuje (okrem iného) aj zber a vyhodnocovanie dát zameraných na uplatniteľnosť absolventov v odbore. Vzhľadom na fakt, že vzdelávanie na prvom stupni vysokoškolského štúdia študijného programu psychológia nesmeruje k získaniu žiadnej špecifickej profesijnej kvalifikácie a neposkytuje získanie kompetencií nevyhnutných pre samostatnú prax v psychológii, uplatniteľnosť v praxi môže byť monitorovaná až po absolvovaní druhého stupňa.
Absolventi študijného programu psychológia na FF UCM dosahujú najlepšie výsledky v uplatniteľnosti spomedzi všetkých študijnýchprogramov na FF UCM. Až 70% z nich sa zamestnalo priamo v odbore a ďalších 16% v odbore prekrývajúcom sa s vyštudovaným odborom. Len 14% absolventov uviedlo, že sa zamestnali v inej oblasti, čo však poukazuje na skutočnosť že 100% absolventov našlo uplatnenie na trhu práce. Podľa údajov za posledných 15 rokov, väčšina absolventov (65%) bola zamestnaná do troch mesiacov od ukončenia štúdia a ďalších 23% si našlo prácu do pol roka. Prioritou vzdelávania v študijnom odbore psychológia je pripraviť absolventov pre výkon povolania pomáhajúcej profesie. Úspešnosťv zmysle viditeľnosti pre širšiu verejnosť, alebo dosiahnutia riadiacich funkcií nie je kritériom úspešnosti pomáhajúcich profesií. Z tohtopohľadu každý absolvent, ktorý dokáže poskytovať psychologickú starostlivosť klientom a pacientom, je úspešný a pre spoločnosť prospešný. Naši absolventi sú však úspešní v obsadzovaní miest na rozmanitých pozíciách širokého spektra možností profesijného uplatnenia:
Mikulová Paulina, Mgr. – hlavný štátny radca – Kriminalistický a expertízny ústav Prezídia Policajného zboru Ministerstva vnútra SR
Marko, Martin, Mgr., PhD. – vedecký pracovník – Centrum experimentálnej medicíny Slovenskej akadémie vied
Doktorová, Dominika, PhDr., PhD. – prodekanka pre štúdium – Filozofická fakulta Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Balúchová Timko, Kristína, Mgr. – spisovateľka – www.kristinabaluchova.sk
Truhlář, Adam, Mgr. – športový psychológ (príprava olympionikov) – Mgr. Adam Truhlář Top Coaching