Preskočiť na obsah

Názov študijného programu: Fakulta zdravotníckych vied

Udeľovaný akademický titul: bakalár, Bc.
Forma štúdia: externá

Číslo a názov študijného odboru: 5618 zdravotnícke vedy
Stupeň štúdia: 1.
Kód programu – číslo študijného programu: 184395
Úroveň národného kvalifikačného rámca: úroveň 6

Štandardná dĺžka štúdia v rokoch: 4

Jazyk poskytovania: Slovenský jazyk

• Absolvent 1. stupňa študijného odboru fyzioterapia je kvalifikovaný vysokoškolský zdravotnícky pracovník so širokým odborným profilom. Je pripravený samostatne vykonávať činnosti vyžadujúce odbornú erudíciu, samostatnosť v práci, v rozhodovaní, osobnú zodpovednosť vo fyzioterapii a liečebnej rehabilitácii, v prevencii, v primárnej, sekundárnej, terciárnej a kvartérnej a následnej zdravotnej starostlivosti.
 
• Je odborne spôsobilý na výkon odborných činností samostatne v diagnostike funkčných porúch a diagnostike lokomočného systému vo fyzioterapii. Vykonáva fyzioterapeutické vyšetrenie a kineziologické vyšetrenie neuromuskulárneho systému, kardiovaskulárneho systému, respiračného systému, elektrodiagnostiku, fyzioterapeutické vyšetrenia v oblasti pracovnej, psychosociálnej, výchovnej a preventívnej. Posudzuje a určuje potreby fyzioterapeutickej a rehabilitačnej starostlivosti. Plánuje fyzioterapeutickú starostlivosť a reintegráciu osoby do prirodzeného prostredia. Určuje a vykonáva fyzioterapeutické postupy zamerané na prevenciu vzniku imobilizačného syndrómu. Využíva posudzovacie stupnice a hodnotiace škály vo fyzioterapeutickej a rehabilitačnej starostlivosti. Posudzuje fyziologické funkcie osoby v rozsahu nevyhnutnom na poskytovanie fyzioterapeutickej starostlivosti. Ovláda základné terapeutické postupy a metodiky vo fyzioterapii. Vzdeláva osobu, rodinu a komunitu o fyzioterapeutickej starostlivosti s dôrazom na sebestačnosť a navrátenie zdravia osoby. Edukuje o posturálnej životospráve, režimových opatreniach, v používaní kompenzačných pomôcok, rehabilitačných pomôcok a prístrojov vrátane možnosti ďalšej fyzioterapeutickej starostlivosti a rehabilitačnej starostlivosti. Ovláda indikácie a kontraindikácie fyzioterapeutických postupov, metodík, fyzikálnej terapie, elektroliečby a balneológie. Vykonáva kinezioterapeutické postupy a metódy ako napr,: mäkké a mobilizačné techniky, techniky postizometrickej relaxácie, recipročnej inhibície, facilitačno-inhibičné techniky, základné fyzioterapeutické metodiky, metodiky a programy ovplyvňujúce riadiace mechanizmy pohybu na všetkých úrovniach. Ďalej ovláda mechanické podnety ako reflexnú terapiu, reflexnú masáž, lymfodrenáž, trakčné techniky, hydroterapiu, fototerapiu, účinky elektroterapie, magnetoterapie, laseroterapie, rázovej vlny, superindukcie. Má prehľad v práve a legislatívnej oblasti. Je pripravený samostatne vykonávať činnosti vyžadujúce odbornú erudíciu, samostatnosť v práci, v rozhodovaní, osobnú zodpovednosť vo fyzioterapii, primárnej, sekundárnej a následnej zdravotnej starostlivosti, preventívnej, diagnostickej, terapeutickej, poradenskej a výchovnej činnosti.
 
• V oblasti vzdelávania je pripravený sa podieľať na vzdelávaní a príprave fyzioterapeutov na výkon zdravotníckeho povolania. Môže vykonávať pedagogickú činnosť na príslušných stupňoch vzdelávania v odbore. Absolvent má praktické zručnosti a metodologické vedomosti z kľúčovej oblasti odboru fyzioterapia na úrovni syntézy, ktoré slúžia ako základ pre prax a výskum. Je schopný a oprávnený vykonávať samostatne rozsah činností v povolaní, ktoré sú dané zvoleným absolvovaným študijným programom.
• Absolvent má predpoklady pre ďalšie univerzitné, špecializačné a kontinuálne vzdelávanie. Príprava na výkon povolania sa realizuje podľa príslušných európskych a národných právnych noriem.
a) Požadované schopnosti a predpoklady potrebné na prijatie na štúdium.
Základnou podmienkou prijatia na bakalárske štúdium podľa § 58 zákona 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, je získanie úplného stredného vzdelania alebo úplného stredného odborného vzdelania. Pre uchádzačov o štúdium podľa študijných programov na fakultách alebo na úrovni UCM, ktorí dosiahli požadované vzdelanie na školách v zahraničí, je podmienkou pre prijatie na štúdium uznanie úspešnej záverečnej skúšky na zodpovedajúcej škole v zahraničí, pokiaľ medzinárodná zmluva, ktorou je Slovenská republika viazaná, nestanoví inak. Podmienkou prijatia uchádzača na štúdium je podanie písomnej alebo elektronickej prihlášky na štúdium predpísaným spôsobom v určenom termíne so všetkými náležitosťami. Súčasťou prihlášky musí byť aj doklad o zaplatení poplatku za činnosti spojené s prijímacím konaním v súlade s § 92 zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a § 33 Štatútu UCM.
 
 
Priebeh štúdia na UCM upravuje Študijný poriadok UCM. Umožňuje študentom zvoliť si vlastné tempo štúdia, prináša im flexibilitu vzdelávacieho procesu s prihliadnutím na kreditový systém. Zároveň je Študijný poriadok UCM predmetom administratívneho overovania a kontroly jednotlivých etáp štúdia. Pri zabezpečovaní kvalitného vzdelania študenta má zásadný význam učiteľ, ktorý študentovi umožňuje získať vedomosti, schopnosti a zručnosti. Rôznorodosť študentskej obce a väčší dôraz na výsledky vzdelávania si vyžaduje, aby sa uplatňovalo učenie a vyučovanie orientované na študenta, čím sa mení aj rola učiteľa. Učiteľ študenta motivuje, vedie študenta, ale zároveň mu dáva dostatočný priestor na jeho realizáciu. Pravidlá, formy a metódy vyučovania, učenia sa a hodnotenia študijných výsledkov v študijnom programe, podmienky pre absolvovanie jednotlivých predmetov sú popísané v Informačných listoch predmetov. Tento dokument (tieto dokumenty) okrem definovania samostatných podmienok absolvovania predmetu obsahuje aj ciele predmetu, výsledky vzdelávania, harmonogram výučby, literatúru k predmetu a stupnicu hodnotenia k absolvovaniu predmetu.
 

 

 
Priebeh štúdia na UCM upravuje Študijný poriadok UCM. Umožňuje študentom zvoliť si vlastné tempo štúdia, prináša im flexibilitu vzdelávacieho procesu s prihliadnutím na kreditový systém.
Zároveň je Študijný poriadok UCM predmetom administratívneho overovania a kontroly jednotlivých etáp štúdia.
Pri zabezpečovaní kvalitného vzdelania študenta má zásadný význam učiteľ, ktorý študentovi umožňuje získať vedomosti, schopnosti a zručnosti. Rôznorodosť študentskej obce a väčší dôraz na výsledky vzdelávania si vyžaduje, aby sa uplatňovalo učenie a vyučovanie orientované na študenta, čím sa mení aj rola učiteľa. Učiteľ študenta motivuje, vedie študenta, ale zároveň mu dáva dostatočný priestor na jeho realizáciu.
 
Počet kreditov, ktorého dosiahnutie je podmienkou riadneho skončenia štúdia je uvedený v študijnom pláne študijného programu = 188 kreditov.
 
Pravidlá, formy a metódy vyučovania, učenia sa a hodnotenia študijných výsledkov v študijnom programe, podmienky pre absolvovanie jednotlivých predmetov sú popísané v Informačných listoch predmetov. Tento dokument (tieto dokumenty) okrem definovania samostatných podmienok absolvovania predmetu obsahuje aj ciele predmetu, výsledky vzdelávania, harmonogram výučby, literatúru k predmetu a stupnicu hodnotenia k absolvovaniu predmetu.
 
– počet kreditov za povinné predmety potrebných na riadne skončenie štúdia/ ukončenie časti štúdia, = 182
– počet kreditov za povinne voliteľné predmety potrebných na riadne skončenie štúdia/ ukončenie časti štúdia, = 6
– počet kreditov za výberové predmety potrebných na riadne skončenie štúdia/ ukončenie časti štúdia, = 0
– počet kreditov potrebných na skončenie štúdia/ukončenie časti štúdia za spoločný základ a za príslušnú aprobáciu, ak ide o učiteľský kombinačný študijný program, alebo prekladateľský kombinačný študijný program,
– počet kreditov za záverečnú prácu a obhajobu záverečnej práce potrebných na riadne skončenie štúdia, = 5
– počet kreditov za odbornú prax potrebných na riadne skončenie štúdia/ukončenie časti štúdia, = 38
– počet kreditov potrebných na riadne skončenie štúdia/ ukončenie časti štúdia za projektovú prácu s uvedením príslušných predmetov v inžinierskych študijných programoch,
– počet kreditov potrebných na riadne skončenie štúdia/ ukončenie časti štúdia za umelecké výkony okrem záverečnej práce v umeleckých študijných programoch.
Študenti a pedagógovia majú prístup k povinnej a odporúčanej literatúre na viacerých miestach. Jedným z nich je aj Centrum informačných zdrojov (CIZ):
https://www.ucm.sk/sk/centrum-informacnych-zdrojov-ucm-v-trnave/ , ktoré plní funkciu akademickej knižnice, ktorej hlavným poslaním je získavať, spracovávať, uchovávať a sprostredkovať informácie, literatúru atď.
CIZ zahŕňa:
• Absolvent 1. stupňa študijného odboru fyzioterapia je kvalifikovaný vysokoškolský zdravotnícky pracovník so širokým odborným profilom. Je pripravený samostatne vykonávať činnosti vyžadujúce odbornú erudíciu, samostatnosť v práci, v rozhodovaní, osobnú zodpovednosť vo fyzioterapii a liečebnej rehabilitácii, v prevencii, v primárnej, sekundárnej, terciárnej a kvartérnej a následnej zdravotnej starostlivosti.
• Je odborne spôsobilý na výkon odborných činností samostatne v diagnostike funkčných porúch a diagnostike lokomočného systému vo fyzioterapii. Vykonáva fyzioterapeutické vyšetrenie a kineziologické vyšetrenie neuromuskulárneho systému, kardiovaskulárneho systému, respiračného systému, elektrodiagnostiku, fyzioterapeutické vyšetrenia v oblasti pracovnej, psychosociálnej, výchovnej a preventívnej. Posudzuje a určuje potreby fyzioterapeutickej a rehabilitačnej starostlivosti. Plánuje fyzioterapeutickú starostlivosť a reintegráciu osoby do prirodzeného prostredia. Určuje a vykonáva fyzioterapeutické postupy zamerané na prevenciu vzniku imobilizačného syndrómu. Využíva posudzovacie stupnice a hodnotiace škály vo fyzioterapeutickej a rehabilitačnej starostlivosti. Posudzuje fyziologické funkcie osoby v rozsahu nevyhnutnom na poskytovanie fyzioterapeutickej starostlivosti. Ovláda základné terapeutické postupy a metodiky vo fyzioterapii. Vzdeláva osobu, rodinu a komunitu o fyzioterapeutickej starostlivosti s dôrazom na sebestačnosť a navrátenie zdravia osoby. Edukuje o posturálnej životospráve, režimových opatreniach, v používaní kompenzačných pomôcok, rehabilitačných pomôcok a prístrojov vrátane možnosti ďalšej fyzioterapeutickej starostlivosti a rehabilitačnej starostlivosti. Ovláda indikácie a kontraindikácie fyzioterapeutických postupov, metodík, fyzikálnej terapie, elektroliečby a balneológie. Vykonáva kinezioterapeutické postupy a metódy ako napr,: mäkké a mobilizačné techniky, techniky postizometrickej relaxácie, recipročnej inhibície, facilitačno-inhibičné techniky, základné fyzioterapeutické metodiky, metodiky a programy ovplyvňujúce riadiace mechanizmy pohybu na všetkých úrovniach. Ďalej ovláda mechanické podnety ako reflexnú terapiu, reflexnú masáž, lymfodrenáž, trakčné techniky, hydroterapiu, fototerapiu, účinky elektroterapie, magnetoterapie, laseroterapie, rázovej vlny, superindukcie. Má prehľad v práve a legislatívnej oblasti. Je pripravený samostatne vykonávať činnosti vyžadujúce odbornú erudíciu, samostatnosť v práci, v rozhodovaní, osobnú zodpovednosť vo fyzioterapii, primárnej, sekundárnej a následnej zdravotnej starostlivosti, preventívnej, diagnostickej, terapeutickej, poradenskej a výchovnej činnosti.
• V oblasti vzdelávania je pripravený sa podieľať na vzdelávaní a príprave fyzioterapeutov na výkon zdravotníckeho povolania. Môže vykonávať pedagogickú činnosť na príslušných stupňoch vzdelávania v odbore. Absolvent má praktické zručnosti a metodologické vedomosti z kľúčovej oblasti odboru fyzioterapia na úrovni syntézy, ktoré slúžia ako základ pre prax a výskum. Je schopný a oprávnený vykonávať samostatne rozsah činností v povolaní, ktoré sú dané zvoleným absolvovaným študijným programom.
• Absolvent má predpoklady pre ďalšie univerzitné, špecializačné a kontinuálne vzdelávanie. Príprava na výkon povolania sa realizuje podľa príslušných európskych a národných právnych noriem.

Absolventi bakalárskeho stupňa štúdia sú dobre uplatniteľní na trhu práce, v odbore fyzioterapia je neustály dopyt.

Osoba majúca hlavnú zodpovednosť za zabezpečenie kvality a rozvoja študijného programu: 

prof. MUDr. Ľudovít Gašpar, CSc., vysokoškolský profesor.

 

Osoby zabezpečujúce profilové predmety študijného programu:

Prof. PhDr. Mgr. Jana Levická, PhD., jana.levicka@ucm.sk 

Doc. PhDr. Mgr. Oľga Bočáková, PhD., mim. prof. olga.bocakov@ucm.sk

Sedláček, PhD. juraj.sedlacek@ucm.sk 
PhDr. Darina Kubíčková, PhD.darina.kubickova@ucm.sk
PhDr. Michal Imrovič, PhD. michal.imrovic@ucm.sk 
 
Priradenie k predmetu je uvedené v študijnom pláne. Pätica osôb zodpovedných za študijný program je vyberaná takým spôsobom, aby boli spôsobilé pokryť vybrané nosné témy jadra znalostí študijného odboru.
 

Personálne zabezpečenie študijného programu:

Zoznam učiteľov študijného programu s priradením k predmetu je súčasťou študijného plánu. Kontakty na učiteľov sú uvedené pri každej charakteristike učiteľa na web stránke (TU).