Preskočiť na obsah

Názov študijného programu: verejná politika a verejná správa

Udeľovaný akademický titul: doktor (philosophiae doctor), PhD.
Forma štúdia: denná

Číslo a názov študijného odboru: 6718 politické vedy
Stupeň štúdia: 3.
Kód programu – číslo študijného programu: 100357
Úroveň národného kvalifikačného rámca: úroveň 8

Štandardná dĺžka štúdia v rokoch: 3

Jazyk poskytovania: Slovenský jazyk

Absolvent študijného programu Verejná politika a verejná správa na treťom stupni vysokoškolského štúdia získa širokú škálu teoretických poznatkov, a to nielen z daného odboru, ale aj z príbuzných odborov a súvisiacich multidisciplinárnych oblastí. Toto poznanie je nevyhnutným predpokladom pre spôsobilosť absolventa svojim osobným vedeckým prínosom formulovať tendencie ďalšieho rozvíjania verejnej politiky a verejnej správy a ich zložiek (súčastí) v intenciách spoločensko-politického, ekonomického a spoločensko-sociálneho rozvoja Slovenskej republiky, a to pri využití poznatkov a skúseností z iných krajín Európskej únie.
Absolvent si osvojí analytické myslenie a naučí sa ovládať vedecké spôsoby získavania a interpretácie najnovších poznatkov vo verejnej politike a verejnej správe a v oblastiach vedných disciplín bezprostredne s nimi súvisiacich: politológia, regionálny rozvoj, sociológia, právo, ekonómia, ekonomika a ich vzájomné súvislosti, dokáže vykonávať ich kritickú analýzu a aplikovať ich v praxi so znalosťou výberu alternatívnych riešení.
Absolvent spozná najnovšie teórie a vedecké poznatky z oblasti verejnej politiky a verejnej správy ako aj z vyššie uvádzaných ostatných vedných disciplín a je schopný na základe relevantnej analýzy situácie navrhnúť vlastné riešenia v praxi indikovaných problémov. Na základe získaných poznatkov z riešenia modelových štúdií viažucich sa k aktuálnym problémom a výzvam vo sfére života verejného je absolvent schopný čeliť kritickým, preňho doposiaľ neznámym situáciám a viesť konštruktívny dialóg s odbornou verejnosťou.
Absolvent získa vedomosti o zásadách vedeckej práce a aplikácii vedeckých poznatkov do praxe, o spôsobe prezentácie vedeckých poznatkov v kontexte rozvoja verejnej politiky a verejnej správy ako samostatnej vednej disciplíny. Absolvent sa oboznámi s metodológiou vedeckej práce, získa najnovšie poznatky o súčasnom stave vedeckého poznania a samostatnou vedecko-výskumnou prácou prispieva k rozšíreniu aktuálnej úrovne vedeckého poznania v teórii a praxi verejnej politiky a verejnej správy.
 
Teoretické vedomosti
 
Absolvent doktorandského študijného programu Verejná politika a verejná správa ovláda teóriu a dejiny vlastného odboru a študijného programu, ovláda teoretické a metodologické aspekty viažuce sa k verejnej politike a verejnej správe, ako aj k súvisiacim odborom (ekonomika a ekonómia, právo, politológia, sociológia, regionálny rozvoj). Absolvent doktorandského študijného programu Verejná politika a verejná správa je zároveň schopný orientovať sa v širokom spoločensko-vednom základe a má prehľad o súčasných trendoch odborne diskutovaných na domácich, ale aj celosvetových vedeckých fórach, v súvislosti s rozvojom odbornej teórie i vedeckých postupov v kontexte aktuálnych výziev verejnej politiky a verejnej správy. Absolvent na vysokej úrovni ovláda metodologickú stránku spracovania vedeckej práce a je samostatne schopný definovať rešerš najnovších poznatkov v ním vymedzených vedných oblastiach, je zdatný v identifikovaní výskumných problémov, cieľov ako aj vo formovaní a overovaní vedeckých hypotéz, ovláda jednotlivé deskriptívne, analytické, interpretačné a iné súvisiace výskumné metódy využívané v odbore a príbuzných odboroch, ktoré vie adekvátnym spôsobom aplikovať a uplatňovať pri skúmaní danej problematiky, pričom má schopnosť medziodborovo pracovať.
 
Praktické schopnosti a zručnosti
 
Absolvent 3. stupňa vysokoškolského štúdia študijného programu Verejná politika a verejná správa získa východiskové vedomosti a znalosti v rozsahu a úrovni adekvátnej k stupňu štúdia podľa Kvalifikačného rámca v Európskom priestore vysokoškolského vzdelávania. Tento základ u absolventa determinuje pripravenosť k analytickým úlohám v agende vecí verejných a organizácií v tejto sfére pôsobiacich, za garancie poznania politického, právneho, ekonomického, spoločenského i administratívneho priestoru v rámci Slovenskej republiky ako aj Európy.
Absolvent je schopný viesť výskumné kolektívy, je spôsobilý vyučovať špecializované predmety na vysokej škole, vie selektovať, tematizovať a pomenovať aktuálne výskumné problémy a nachádzať konštruktívne riešenia.
 
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti
 
Absolvovaním doktorandského študijného programu Verejná politika a verejná správa študent získa schopnosť tímovej práce a zdokonalí svoje komunikačné techniky, keďže súčasťou študijného programu je aj predpokladaná účasť na odborných študentských podujatiach, vedeckých konferenciách, diskusiách a workshopoch. Absolvent študijného programu je schopný komunikovať na domácich i medzinárodných fórach využitím odborného jazyka na úrovni písomnej i ústnej, pričom rozvíja zároveň svoju schopnosť komunikovať vo svetovo uznávanom jazyku – anglickom, osvojením si pojmoslovia vzťahujúceho sa k obsahu štúdia. Absolvent preukazuje finančnú, ekonomickú a mediálnu gramotnosť. Absolvent je spôsobilý kooperácie a organizácie práce v pracovných skupinách, dokáže spolupracovať a prijímať rozhodnutia, je schopný kreatívne a pružne myslieť, je schopný analyzovať potreby, identifikovať a pomenovať problémy, navrhovať riešenia založené na relevantnej práci s informáciami, dokáže vytvárať, realizovať, monitorovať a vyhodnocovať jednotlivé zložky verejnej politiky, je schopný uskutočňovať empirický výskum a interpretovať jeho výsledky a aplikovať odporúčania výskumu v praxi. Absolvent je pripravený na chápanie interdisciplinárnych súvislostí fungovania moderných systémov verejnej správy a vníma neustálu potrebu rozvoja a dynamiky teórie verejnej politiky vnímanej ako samostatnej modernej vednej disciplíny. Absolvent si počas štúdia osvojil zásady vedeckej práce so schopnosťou aplikovania výsledkov výskumu do praxe, metódy vedeckého formulovania problémov, etické princípy a zásady vedeckej činnosti, schopnosť vedecky tvoriť a prinášať nové myšlienky a zároveň schopnosť prezentovať výsledky vlastnej a kolektívnej bádateľskej činnosti doma ako aj v zahraničí.
 
Ciele vzdelávania
 
Výučba poslucháčov v študijnom programe Verejná politika a verejná správa v 3. stupni štúdia sa zameriava na rozvoj samostatného vedeckého myslenia, ktorého súčasťou je zvládnutie výskumných metód v tomto odbore. Doktorand sa učí vedecky reflektovať nové fenomény verejnej politiky a verejnej správy v multidisciplinárnom kontexte súvisiacich vedných odborov – ekonómie, politológie, ekonomiky, práva, sociológie a pod. Doktorand si hlbšie osvojí a vo vlastnom výskume uplatní poznatkové a metodologické jadro teórie predmetných oblastí a súvisiacich vedných disciplín, zorientuje sa v najnovšej teoretickej a výskumnej problematike, čo mu umožní zúčastniť sa na riešení vedecko-výskumných projektov a prezentovať ním vyvodené závery a inovatívne poznatky odbornej verejnosti.
Doktorandské štúdium pozostáva zo študijnej, vedeckej a pedagogickej časti.
Doktorand v zmysle metodologickej reflexie:
1. Osvojí si teóriu verejnej politiky a verejnej správy a všetky jej základné oblasti výskumu (výskum inštitúcií, výskum obsahov, výskum účinkov).
2. Získa prehľad o najnovších poznatkoch, hypotézach, konceptoch, problémoch a nevyriešených otázkach v oblasti verejnej politiky a verejnej správy.
Bude poznať pozíciu verejnej politiky a verejnej správy v systéme vied, preukáže znalosť problematiky interdisciplinárneho výskumu a oboznámi sa s jednotlivými analytickými, interpretačnými a inými výskumnými metódami svojho odboru a príbuzných odborov, rovnako ako so spôsobom ich využitia.
4. Osvojí si zručnosť kritického myslenia, bude schopný pomenovať a tematizovať aktuálne problémy a sám nachádzať tvorivé riešenia.
5. Naznačený všeobecný cieľ študijného programu, nadobudnuté poznatky, metódy, metodické a tvorivé zručnosti uplatňuje v procese tvorby dizertačnej práce a s ňou súvisiaceho výskumu a riešení.
6. Stane sa odborníkom na problematiku teórie verejnej politiky a verejnej správy s predpokladom ďalšieho vedeckého rastu v ním preferovane oblasti skúmania. Kvalifikácie študentov, ktoré znamenajú ukončenie tretieho cyklu kvalifikačného rámca Európskeho priestoru vysokoškolského vzdelávania, a to: – Študent preukazuje systematické porozumenie študijného odboru a má osvojené zručnosti a metódy vedeckého výskumu spojené s odborom zodpovedajúce súčasnému stavu poznania v odbore; – Študent preukazuje schopnosť koncipovať, konštruovať, realizovať a upravovať podstatnú časť výskumu s vedeckou integritou; – Študent prispieva pôvodným výskumom k rozšíreniu hraníc vedeckého poznania prostredníctvom realizácie rozsiahleho súboru prác, z ktorých niektoré sú hodné recenzného publikovania na národnej alebo medzinárodnej úrovni; – Študent je schopný kritickej analýzy, hodnotenia a syntézy nových a zložitých konceptov; – Študent dokáže komunikovať s kolegami, širšou vedeckou komunitou aj laickou verejnosťou svoju oblasť expertízy.
a) Podmienky prijímacieho konania sú inkluzívne a zaručujú rovnaké príležitosti každému uchádzačovi, ktorý preukáže potrebné predpoklady na absolvovanie štúdia. UCM môže prijímať uchádzačov len na štúdium akreditovaných študijných programov, ktoré má uvedené v registri študijných programov O prijatie na štúdium môžu žiadať absolventi domácich alebo zahraničných vysokých škôl, ak majú ukončené magisterské alebo inžinierske štúdium. Pre doktorandské štúdium je súčasťou prihlášky overený vysokoškolský diplom, vysvedčenie zo štátnej skúšky, stručný životopis spolu so súpisom publikovaných i nepublikovaných prác, doklad o absolvovanej praxi (nie je povinné), potvrdenie o zaplatení poplatku za prijímacie konanie a projekt dizertačnej práce. Uchádzači sa prihlasujú na témy vypísané fakultou.
b) Postupy prijímania na štúdium.
Pri prijímaní na doktorandské štúdium bude prebiehať prijímacie konanie, kde uchádzač prezentuje svoje motívy a predpoklady na štúdium. Základným predpokladom pre prijatie uchádzača na tretí stupeň vysokoškolského štúdia je prezentácia a obhajoba dizertačného projektu, ktorého úspešnosť posúdi komisia pre prijímanie na doktorandské štúdium podľa ustanovení Smernice o doktorandskom štúdiu UCM v Trnave
 
SP 4.1. Pravidlá, formy a metódy vyučovania, učenia sa a hodnotenia študijných výsledkov v študijnom programe umožňujú dosahovanie výstupov vzdelávania pri rešpektovaní rozmanitosti študentov a ich potrieb. Samohodnotenie plnenia
Pravidlá, formy a metódy vyučovania, učenia sa a hodnotenia študijných výsledkov v ŠP, ktoré umožňujú dosahovať výstupy vzdelávania pri rešpektovaní rozmanitosti študentov a ich potrieb sú ukotvené v Interných predpisoch UCM a FSV UCM v Trnave.
Vnútorný systém zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávania na UCM v Trnave:
● Previazanie vzdelávania a tvorivých činností, pričom úroveň a zameranie tvorivej činnosti zodpovedá stupňu vysokoškolského vzdelávania a výstupom vzdelávania, sa zabezpečuje výberom učiteľov zodpovedných za študijný program a učiteľov zabezpečujúcich profilové predmety s kvalitnými vedeckými výstupmi
● Podpora internacionalizácie vzdelávacích, tvorivých a ďalších súvisiacich činností, aby jej miera zodpovedala poslaniu a strategickým cieľom vysokej školy, cieľom a výstupom vzdelávania a potrebám zainteresovaných strán sa realizuje prostredníctvom angažovania hosťujúcich profesorov zo zahraničia, prostredníctvom programov ERASMUS a iných mobilitných programov, ako aj prostredníctvom stáží učiteľov na zahraničných univerzitách
● Ochrana proti akémukoľvek druhu intolerancie a diskriminácie študentov, zamestnancov a uchádzačov, najmä na základe pohlavia/rodu, rasy, farby pleti, jazyka, veku, sexuálnej orientácie, viery alebo náboženstva, zdravotného znevýhodnenia, politického alebo iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo etnickej skupine, majetku a pôvodu sa realizuje dodržiavaním smernice o GDPR a Etického kódexu.
● Obsah a úroveň kvalifikácie napĺňa sektorovo-špecifické očakávania zamestnávateľov a iných externých zainteresovaných strán za zabezpečuje prihliadnutím: k názorom, poznatkom a skúsenostiam študentov a absolventov fakulty, k úrovni poznania vo vede a praxi, k vymedzeniu cieľov a výstupov vzdelávania, k rozboru osobnostného rozvoja a tvorivosti, k rozboru uplatniteľnosti absolventa na trhu práce, požiadavkám príslušnej úrovne Národného kvalifikačného rámca, Kvalifikačného rámca európskeho vysokoškolského priestoru a sektorovo-špecifickým očakávaniam, k zaťaženosti v podobe materiálnych a ľudských kapacít
● Študijné programy majú jasne špecifikovaný profil absolventa a v tomto rámci jasne vymedzené a komunikované ciele a výstupy vzdelávania, ktoré sú overiteľné a zodpovedajú poslaniu vysokej školy, príslušnému stupňu kvalifikačného rámca a oblasti poznania podľa príslušného študijného odboru alebo kombinácie študijných odborov, v ktorých ich absolventi získajú vysokoškolské vzdelanie
● V študijných programoch je jednoznačne previazané vzdelávanie s tvorivými činnosťami, pričom úroveň a zameranie tvorivej činnosti zodpovedá stupňu vysokoškolského vzdelávania a výstupom vzdelávania
● Študijné programy poskytujú študentom prenositeľné spôsobilosti, ktoré ovplyvňujú osobný rozvoj študentov a môžu byť využité v ich budúcom kariérnom uplatnení a v živote ako aktívnych občanov v demokratických spoločnostiach
Učenie sa, vyučovanie a hodnotenie orientované na študenta
● Priebeh štúdia na UCM upravuje Študijný poriadok UCM 15. Umožňuje študentom zvoliť si vlastné tempo štúdia, prináša im flexibilitu vzdelávacieho procesu s prihliadnutím na kreditový systém. Zároveň je Študijný poriadok UCM predmetom administratívneho overovania a kontroly jednotlivých etáp štúdia. Pri zabezpečovaní kvalitného vzdelania študenta má zásadný význam učiteľ, ktorý študentovi umožňuje získať vedomosti, schopnosti a zručnosti. Rôznorodosť študentskej obce a väčší dôraz na výsledky vzdelávania si vyžaduje, aby sa uplatňovalo učenie a vyučovanie orientované na študenta, čím sa mení aj rola učiteľa. Učiteľ študenta motivuje, vedie študenta, ale zároveň mu dáva dostatočný priestor na jeho realizáciu
● Výchovno-vzdelávací proces na UCM poskytuje formy vzdelávania (denná forma, externá forma) a metódy vzdelávania (prezenčná metóda, dištančná metóda, kombinovaná metóda), vymedzuje vedomosti, schopnosti, kompetencie, ktoré by mal študent ovládať, ak chce vykonávať povolanie, na ktoré sa v rámci štúdia pripravuje. Jednotlivé študijné programy majú v akreditačných spisoch presne kvantifikovateľne vymedzené jadro vedomostí, ktoré vychádza z konkrétneho študijného odboru a sú v súlade s Národným kvalifikačným rámcom SR
● Podmienky pre absolvovanie jednotlivých predmetov definujú Informačné listy predmetov. Tento dokument okrem definovania samostatných podmienok absolvovania predmetu obsahuje aj ciele predmetu, výsledky vzdelávania, harmonogram výučby, literatúru k predmetu a stupnicu hodnotenia k absolvovaniu predmetu
● Pri uskutočňovaní študijných programov je povzbudzovaná aktívna úloha, autonómia, tvorivosť a samostatnosť študentov vo vzdelávaní a v procese učenia sa a tento prístup sa odzrkadľuje aj v hodnotení študentov
a) Vysoká škola popíše pravidlá na utváranie študijných plánov v študijnom programe.
Pravidlá na utváranie študijných plánov v študijnom programe stanovuje Vnútorný predpis Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave 8/2020 Študijný poriadok UCM, konkrétne Druhá časť – Organizácia štúdia, § 9 Študijný program a študijný plán (https://www.ucm.sk/docs/legislativa/studijny_poriadok_ucm_2020.pdf):
4) Študijný plán študenta určuje časovú a obsahovú postupnosť predmetov a formy hodnotenia študijných výsledkov. Študijný plán si okrem formy hodnotenia študijných výsledkov zostavuje v rámci určených pravidiel a v súlade s týmto študijným poriadkom študent sám alebo v spolupráci so študijným poradcom.
5) Študent si zostavuje študijný plán sám alebo za pomoci študijného poradcu z ponuky predmetov študijného programu tak, aby splnil pravidlá študijného programu a podmienky tohto poriadku. 6) Študijný plán študenta určuje, ktoré predmety v rámci štúdia študent absolvuje, určuje ich časovú postupnosť a stanovuje formy hodnotenia študijných výsledkov.
7) Súčasťou každého študijného programu je odporúčaný študijný plán, ktorý je zostavený tak, aby študent jeho absolvovaním splnil všetky podmienky študijného programu na úspešné absolvovanie v štandardnej dĺžke štúdia.
8) Odporúčaný študijný plán jednotlivých študijných programov sa zverejňuje v AIS-e UCM.
9) Informácie o štúdiu, študijnom programe, o odporúčanom študijnom pláne, o obsahu jednotlivých jednotiek študijného programu, o spôsobe ich ukončenia a o požiadavkách na ich úspešné absolvovanie sú súčasťou akademického informačného systému (ďalej ,,AIS“). AIS sústreďuje aj informácie o študijných výsledkoch štúdia študentov všetkých súčastí univerzity.
b) Vysoká škola zostaví odporúčané študijné plány pre jednotlivé cesty v štúdiu9.
Zostavený odporúčaný študijný plán bakalárskeho študijného programu Verejná politika a verejná správa je súčasťou žiadosti a vychádza z ostatnej platnej akreditácie. Všetky zmeny a úpravy sú dostupné v príslušnej časti žiadosti – Návrh na úpravu študijného programu.
c) V študijnom pláne spravidla uvedie:
– jednotlivé časti študijného programu (moduly, predmety a iné relevantné školské a mimoškolské činnosti za predpokladu, že prispievajú k dosahovaniu želaných výstupov vzdelávania a prinášajú kredity) v štruktúre povinné, povinne voliteľné a výberové predmety,
– v študijnom programe vyznačí profilové predmety príslušnej cesty v štúdiu (špecializácie),
– pre každú vzdelávaciu časť/ predmet definuje výstupy vzdelávania a súvisiace kritériá a pravidlá ich hodnotenia tak, aby boli naplnené všetky vzdelávacie ciele študijného programu (môžu byť uvedené len v Informačných listoch predmetov v časti Výsledky vzdelávania a v časti Podmienky absolvovania predmetu),
prerekvizity, korekvizity a odporúčania pri tvorbe študijného plánu (uvedené v informačných listoch predmetov),
– pre každú vzdelávaciu časť študijného plánu/predmet stanoví používané vzdelávacie činnosti (prednáška, seminár, cvičenie, záverečná práca, projektová práca, laboratórne práce, stáž, exkurzia, terénne praktikum, odborná prax, štátna skúška a ďalšie, prípadne ich kombinácie) vhodné na dosahovanie výstupov vzdelávania,
metódy, akými sa vzdelávacia činnosť uskutočňuje – prezenčná, dištančná, kombinovaná (v súlade s Informačnými listami predmetov),
– osnovu/ sylaby predmetu10,
– pracovné zaťaženie študenta („rozsah“ pre jednotlivé predmety a vzdelávacie činnosti samostatne)11,
kredity pridelené každej časti na základe dosahovaných výstupov vzdelávania a súvisiaceho pracovného zaťaženia,
– osobu zabezpečujúcu predmet (alebo partnerskú organizáciu a osobu12) s uvedením kontaktu,
učiteľov predmetu (alebo podieľajúce sa partnerské organizácie a osoby) (môžu byť uvedené aj v IL predmetov),
– miesto uskutočňovania predmetu (ak sa študijný programu uskutočňuje na viacerých pracoviskách).
Vysoká škola uvedie počet kreditov, ktorého dosiahnutie je podmienkou riadneho skončenia štúdia a ďalšie podmienky, ktoré musí študent splniť v priebehu štúdia študijného programu a na jeho riadne skončenie, vrátane podmienok štátnych skúšok, pravidiel na opakovanie štúdia a pravidiel na predĺženie, prerušenie štúdia.
Podmienkou riadneho skončenia štúdia v doktorandskom študijnom programe Verejná politika a verejná správa je dosiahnutie 180 kreditov. Z toho je potrebné získať 150 kreditov počas štúdia, formou povinných a povinne voliteľných predmetov, rovnako tiež formou odpublikovania predpísaných výstupov (aspoň 1 výstup kategórie A) a formou splnenia ďalších povinností doktoranda stanovených v Smernici o doktorandskom štúdiu. 30 kreditov získava študent, ak bola dizertačná práca prijatá k obhajobe.
Konkrétne náležitosti štúdia sú definované vo Vnútornom predpise UCM 8/2020 Študijný poriadok UCM (https://www.ucm.sk/docs/legislativa/studijny_poriadok_ucm_2020.pdf):
– § 7 Harmonogram štúdia
– § 8 Kreditový systém štúdia
– § 9 Študijný program a študijný plán
– § 10 Predmety študijného programu
– § 11 Zápis a absolvovanie predmetov
– § 12 Súbor vzdelávacích činností
– § 13 Individuálny harmonogram štúdia
– § 14 Absolvovanie študijných predmetov
– § 15 Hodnotenie výsledkov štúdia
– § 16 Kontrolné etapy štúdia
– § 17 Záverečná práca
– § 18 Štátna skúška
– § 19 Celkové hodnotenie štúdia
– § 20 Skončenie štúdia
– § 22 Prerušenie štúdia
– § 23 Zanechanie štúdia
 
Vysoká škola pre jednotlivé študijné plány uvedie podmienky absolvovania jednotlivých častí študijného programu a postup študenta v študijnom programe v štruktúre:
– počet kreditov za povinné predmety potrebných na riadne skončenie štúdia/ ukončenie časti štúdia – 180 kreditov; Uvedené informácie sú obsiahnuté v Prílohe 1 Opis študijného programu a v jednotlivých informačných listoch.
– počet kreditov za povinne voliteľné predmety potrebných na riadne skončenie štúdia/ ukončenie časti štúdia – Uvedené informácie sú obsiahnuté v Prílohe 1 Opis študijného programu a v jednotlivých informačných listoch.
– počet kreditov za výberové predmety potrebných na riadne skončenie štúdia/ ukončenie časti štúdia- Uvedené informácie sú obsiahnuté v Prílohe 1 Opis študijného programu.
– počet kreditov potrebných na skončenie štúdia/ukončenie časti štúdia za spoločný základ a za príslušnú aprobáciu, ak ide o učiteľský kombinačný študijný program, alebo prekladateľský kombinačný študijný program,
– počet kreditov za záverečnú prácu a obhajobu záverečnej práce potrebných na riadne skončenie štúdia – Uvedené informácie sú obsiahnuté v Prílohe 1 Opis študijného programu a v jednotlivých informačných listoch.
– počet kreditov za odbornú prax potrebných na riadne skončenie štúdia/ukončenie časti štúdia – Uvedené informácie sú obsiahnuté v Prílohe 1 Opis študijného programu a v jednotlivých informačných listoch.
– počet kreditov potrebných na riadne skončenie štúdia/ ukončenie časti štúdia za projektovú prácu s uvedením príslušných predmetov v inžinierskych študijných programoch,
– počet kreditov potrebných na riadne skončenie štúdia/ ukončenie časti štúdia za umelecké výkony okrem záverečnej práce v umeleckých študijných programoch
Priestorové, materiálne a technické zabezpečenie študijného programu a podpora
• • Zoznam a charakteristika učební študijného programu a ich technického vybavenia s priradením k výstupom vzdelávania a predmetu (laboratóriá, projektové a umelecké štúdiá, ateliéry, dielne, tlmočnícke kabíny, kliniky, kňazské semináre, vedecké a technologické parky, technologické inkubátory, školské podniky, strediská praxe, cvičné školy, učebno-výcvikové zariadenia, športové haly, plavárne, športoviská).
• • Realizácia študijné programu si z hľadiska jeho zamerania vyžaduje učebne vybavené bežnou technikou používanou pri modernej výučbe na vysokej škole, a to počítač s aktívnym pripojením na internet, dataprojektor a ozvučenie. Pracovisko disponuje takýmto vybavením vo všetkých učebniach, vrátane študovne v Knižnici FSV UCM.
• • Fakulta každoročne investuje do materiálneho a technického vybavenia i do priestorov určených na výučbu. Všetky priestory určené na výučbu sú vybavené počítačovou technikou, dataprojektorom, plátnom a ozvučením.
• • Fakulta sociálnych vied UCM v Trnave disponuje vynikajúcim technickým vybavením a zázemím, ktoré študentom prináša komfort počas štúdia. Študenti môžu využívať špecializovanú fakultnú knižnicu, multimediálnu učebňu, veľkú či malú aulu, laboratórium pre výskum marketingu a komunikácie vo verejnej správe, multimediálnu konferenčnú miestnosť, zasadacie miestnosti a špeciálne učebne.
• Všetky priestory fakulty sú pokryté wifi signálom, prostredníctvom ktorých môže byť študent a zamestnanec pripojený na internet. Počítačovou technikou s pripojením na internet vrátane tlačiarní sú vybavené aj kancelárie zamestnancov.
• • Priestorové vybavenie fakulty odzrkadľujú moderné prednáškové miestnosti s dostatočnou kapacitou väčších aj menších skupín študentov. Študenti môžu využívať oddychové zóny, telocvičňu či posilňovňu.
• • Charakteristika informačného zabezpečenia študijného programu (prístup k študijnej literatúre podľa informačných listov predmetov), prístup k informačným databázam a ďalším informačným zdrojom, informačným technológiám a podobne).
• • prístup k študijnej literatúre podľa informačných listov predmetov je zabezpečený viacerými spôsobmi, a to najmä prostredníctvom Knižnice na FSV UCM, Univerzitnej knižnice, prostredníctvom individuálnych vyučujúcich a prostredníctvom internetových databáz (v prípade nutnosti registrácie do databázy, študijnú literatúru poskytuje vyučujúci).
• • V rámci FSV majú študenti k dispozícii špecializovanú fakultnú knižnicu nachádzajúcej sa priamo v budove fakulty.
• • Ku dňu 31.12.2020 tvorilo knižničný fond fakultnej knižnice 9 348 knižničných jednotiek. Z toho bolo kníh a zviazaných periodík 7 136, audiovizuálnych a elektronických dokumentov 82, záverečných prác 2 130. Do nákupu knižničného fondu za rok 2020 fakulta investovala čiastku 1 750,61 EUR. Knižničné jednotky sú priebežne dopĺňané z fakultných prostriedkov, grantových prostriedkov a darov. Členovia akademického pracoviska aktívne prispievajú k tvorbe učebných textov, skrípt a monografií potrebných pre zvyšovanie kvality výučby. Literatúra pokrýva najmä oblasť politológie, verejnej správy a politiky, sociálnych služieb, no obsahuje aj širokú ponuku z ostatných vedných odborov.
• • Študenti počas štúdia môžu využívať rôzne online databázy, ktoré im uľahčujú plniť študentské povinnosti pri písaní semestrálnych prác ako aj pri samo- štúdiu. Študenti majú dispozícii zadarmo aj využívanie balíka aplikácii Microsoft Office 365 .
• • Fakulta má k dispozícií na webe pre študentov ja virtuálnu knižnicu, ktorá obsahuje E-publikácie k jednotlivým predmetom študijného programu. Link: http://fsvucm.sk/12_133_247/e-publikacie
Referentka pre knižničné systémy: Katarína Procházková katrina.prochazkova@ucm.sk
• • Charakteristika a rozsah dištančného vzdelávania uplatňovaná v študijnom programe s priradením k predmetom. Prístupy, manuály e-learningových portálov. Postupy pri prechode z prezenčného na dištančné vzdelávanie.
• • Dištančné vzdelávanie sa realizuje v plnom rozsahu v porovnaním s rozsahom prezenčného štúdia a za dodržania všetkých náležitostí študijného programu.
• • Dištančné vzdelávanie sa zabezpečuje prostredníctvom univerzitne aplikovanej platformy, ktorá je prístupná všetkým študentom, vyučujúcim a spolupracujúcim partnerom, a to bezplatne a výlučne na študijné účely. Táto platforma slúži i na zdieľanie ťažšie dostupných študijných materiálov a podkladov, na komunikáciu so študentmi ako i na skúšanie ústnou alebo testovou formou.
• • Touto formou sa realizujú i všetky podporné a doplnkové aktivity zo strany našich partnerov, a to v rozsahu zodpovedajúcom rozsahu prezenčnej formy.
• • Dištančné štúdium na FSV UCM v Trnave upravuje „Smernica o dištančnej metóde výučby“
Usmernenie dekana o zásadách dištančnej výučby na FSV UCM
• • Na úplné dištančné vzdelávanie prešla FSV ešte počas prvej vlny pandémie. Je nutné konštatovať, že prechod na dištančné vzdelávanie bol plynulý a napriek nepripravenosti na takúto situáciu aj relatívne rýchly:
• • Celá výuka bola do online systému prenesená v prvých týždňoch v marci 2020
• • V prvých týždňoch bolo umožnené využívať na výuku viaceré platformy. Využívaná bola platforma ZOOM, Google Meet, Moodle
• • UCM neskôr prešla aj k využívaniu služby Microsoft 365: https://www.ucm.sk/sk/microsoft365/ a v rámci nej aj službu Microsoft Teams. Inštruktážne videá od Microsoftu sú dostupné: odkaz1, odkaz2, odkaz3
• • Krátko pred prechodom na online výuku sa na úrovni jednotlivých katedier FSV realizovali inštruktážne školenia zamerané na výuku v online priestore
Partneri vysokej školy pri zabezpečovaní vzdelávacích činností študijného programu a charakteristika ich participácie.
• • OZ Európsky dialóg, Učiaca sa Trnava, GROW WITH GOOGLE, Slovenská asociácia koučov, Zastúpenie SR pri EK, Ministerstvo vnútra SR, Ministerstvo kultúry SR, Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí SR, Národná rada SR, Ministerstvo práce sociálnych vecí a rodiny SR, Organizácia pre bezpečnosť a spoluprácu v Európe, Poľnohospodárska platobná agentúra, Slovenský inštitút pre bezpečnostnú politiku
• • Partneri sa pri zabezpečovaní vzdelávacích činností študijného programu zapájajú viacerými spôsobmi, a to:
• • formou poskytovania krátkodobých odborných stáží pre študentov s dôrazom na aplikáciu získaných teoretických vedomostí a zručností v praxi;
• • ďalej sa zapájajú formou prípravy a organizácie odborných diskusií, workshopov a tréningov špecializovaných na rozvoj získaných vedomostí a zručností v rámci zadanej témy previazanej na obsah vzdelávania;
• • formou zapojenia študentov do projektovej a osvetovej činnosti, ktorú partneri vykonávajú, čo zahŕňa i možnosť účasti študentov na realizácii ich aktivít doma i v zahraniční, čím umožňujú študentov verifikáciu svojich nadobudnutých vedomostí a zručností, ako i získanie prenositeľných kompetencií v odbore;
• • poskytovaní poradenstva a asistencie pri aktivitách pracoviska orientovaných na osobnostný rozvoj študentov v rámci ich prípravy na budúce profesijné zameranie.
• • Charakteristika na možností sociálneho, športového, kultúrneho, duchovného a spoločenského vyžitia.
Fakulta organizuje množstvo podujatí v troch hlavných podobách:
• • Podujatia nepriamo naviazané na obsah štúdia, a to podujatia sociálneho, športového, kultúrneho, duchovného a spoločenského vyžitia, ktorých hlavnou úlohou je upevnenie vzťahu vzdelávacej inštitúcie so študentmi, rozvoj ich soft skills a podpora tímovej práce (napríklad Futbalový turnaj
• o pohár dekana, Športový deň FSV UCM, Valentínsky volejbalový turnaj,
Grilovačka a iné aktivity ako Olympiáda o EÚ 2019 pre študentov stredných škôl – v prípade záujmu majú možnosť participovať pri jej priebehu aj samotní študenti študijného programu)
• • Podujatia priamo naviazané na obsah štúdia ale vo forme neformálnej súčasti vzdelávacieho procesu (napr. rôzne diskusie s odborníkmi, filmový klub, tréningy zamerané na verejný prejav ako osobnú značku, kultúru verejného prejavu, pravidlá dobrej prezentácie ako asertivitu z pohľadu komunikačných zručností, a ďalšie)
• • Podujatia ako reálna a priama súčasť výučby (ako tréningy a workshopy priamo naviazané na tematické zameranie predmetu a priamo prepájajúce získavané vedomosti s ich praktickou aplikáciou, ako napríklad tvorivé workshopy pri tvorbe brandingu SR, pri stanovovaní národnej identity, workshopy o úlohe SR v rámci tzv. green deal-u, tréningy a workshopy zamerané na občiansku participáciu v prostredí EÚ, a pod. zameraných na diskusiu, reflexiu a navrhovanie konkrétnych riešení pre budúcnosť Európy)
• • Možnosti a podmienky účasti študentov študijného programu na mobilitách a stážach (s uvedením kontaktov), pokyny na prihlasovanie, pravidlá uznávania tohto vzdelávania.
Možnosti: SAIA, ERASMUS+, OZ Európsky dialóg, Učiaca sa Trnava, Zastúpenie SR pri EK, Ministerstvo vnútra SR, Ministerstvo kultúry SR, Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí SR, Národná rada SR, Ministerstvo práce sociálnych vecí a rodiny SR, Organizácia pre bezpečnosť a spoluprácu v Európe, Poľnohospodárska platobná agentúra, Slovenský inštitút pre bezpečnostnú politiku.
Podmienky: prihlasovať sa môžu všetci študenti dennej formy štúdia po ukončení aspoň prvého ročníka. Vo výberovom konaní sa zohľadňujú nielen študijné výsledky záujemcu o stáž, ale i jeho účasť na aktivitách realizovaných v rámci i mimo výučbového procesu, jeho jazykové a komunikačné zručnosti. Mimoriadne sa zohľadňuje záujem daného študenta o odbor, na ktorom by prax/stáž vykonával.
Pravidlá uznávania tohto vzdelávania: Po dobu praxe pracuje študent v zmysle predchádzajúcej dohody s vyučujúcimi v móde tzv. individuálneho študijného plánu a riadne prechádza skúškovým procesom. Pri zahraničných mobilitách prostredníctvom programov agentúry SAIA alebo programu ERASMUS+ sa vysoká škola riadi všeobecne platnými pravidlami prihlasovania a uznávania kreditov.
Pokyny na prihlasovanie: Študenti sa prihlasujú na základe aktuálne vyhlásených platných podmienok na prihlasovanie sa, ktoré pravidelne vyhlasujú samotní partneri. Pracovisko následne tieto podmienky zverejňuje študentom rôznymi komunikačnými spôsobmi. Univerzita má Oddelenie vonkajších vzťahov: https://www.ucm.sk/sk/medzinarodne-vztahy/, https://www.ucm.sk/sk/oddelenie-vonkajsich-vztahov/,
Podmienky upravuje Smernica o administrácii Erasmus+: https://www.ucm.sk/docs/legislativa/2021/24_2021_administracia_erasmus+.pdf
Fakulta komunikuje s viacerými partnermi univerzitami, či inštitúciami medzi ktorými prebiehajú vzájomné mobility študentov a pedagógov. Agenda je v kompetencii prodekanky pre zahraničné vzťahy PhDr. Edita Poórová, Ph.D. edita.poorova@ucm.sk http://fsvucm.sk/150_127/prodekanka-pre-zahra , http://fsvucm.sk/150_520/erasmus a taktiež vytvorenú pozíciu fakultného koordinátora Erasmu: kontakt na fakultného koordinátora: PhDr. Dalibor Mikuš dalibor.mikus@ucm.sk
Všetky informácie sú dostupné na: http://fsvucm.sk/150/press
Pravidelne sa uskutočňuje výberové konanie na mobility, Uznávanie predmetov je v súlade s vnútornými predpismi
SP 4.1. Pravidlá, formy a metódy vyučovania, učenia sa a hodnotenia študijných výsledkov v študijnom programe umožňujú dosahovanie výstupov vzdelávania pri rešpektovaní rozmanitosti študentov a ich potrieb. Pravidlá, formy a metódy vyučovania, učenia sa a hodnotenia študijných výsledkov v ŠP, ktoré umožňujú dosahovať výstupy vzdelávania pri rešpektovaní rozmanitosti študentov a ich potrieb sú ukotvené v Interných predpisoch UCM a FSV UCM v Trnave.
Vnútorný systém zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávania na UCM v Trnave:
● Previazanie vzdelávania a tvorivých činností, pričom úroveň a zameranie tvorivej činnosti zodpovedá stupňu vysokoškolského vzdelávania a výstupom vzdelávania, sa zabezpečuje výberom učiteľov zodpovedných za študijný program a učiteľov zabezpečujúcich profilové predmety s kvalitnými vedeckými výstupmi
● Podpora internacionalizácie vzdelávacích, tvorivých a ďalších súvisiacich činností, aby jej miera zodpovedala poslaniu a strategickým cieľom vysokej školy, cieľom a výstupom vzdelávania a potrebám zainteresovaných strán sa realizuje prostredníctvom angažovania hosťujúcich profesorov zo zahraničia, prostredníctvom programov ERASMUS a iných mobilitných programov, ako aj prostredníctvom stáží učiteľov na zahraničných univerzitách
● Ochrana proti akémukoľvek druhu intolerancie a diskriminácie študentov, zamestnancov a uchádzačov, najmä na základe pohlavia/rodu, rasy, farby pleti, jazyka, veku, sexuálnej orientácie, viery alebo náboženstva, zdravotného znevýhodnenia, politického alebo iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo etnickej skupine, majetku a pôvodu sa realizuje dodržiavaním smernice o GDPR a Etického kódexu.
● Obsah a úroveň kvalifikácie napĺňa sektorovo-špecifické očakávania zamestnávateľov a iných externých zainteresovaných strán za zabezpečuje prihliadnutím: k názorom, poznatkom a skúsenostiam študentov a absolventov fakulty, k úrovni poznania vo vede a praxi, k vymedzeniu cieľov a výstupov vzdelávania, k rozboru osobnostného rozvoja a tvorivosti, k rozboru uplatniteľnosti absolventa na trhu práce, požiadavkám príslušnej úrovne Národného kvalifikačného rámca, Kvalifikačného rámca európskeho vysokoškolského priestoru a sektorovo-špecifickým očakávaniam, k zaťaženosti v podobe materiálnych a ľudských kapacít
● Študijné programy majú jasne špecifikovaný profil absolventa a v tomto rámci jasne vymedzené a komunikované ciele a výstupy vzdelávania, ktoré sú overiteľné a zodpovedajú poslaniu vysokej školy, príslušnému stupňu kvalifikačného rámca a oblasti poznania podľa príslušného študijného odboru alebo kombinácie študijných odborov, v ktorých ich absolventi získajú vysokoškolské vzdelanie
● V študijných programoch je jednoznačne previazané vzdelávanie s tvorivými činnosťami, pričom úroveň a zameranie tvorivej činnosti zodpovedá stupňu vysokoškolského vzdelávania a výstupom vzdelávania
● Študijné programy poskytujú študentom prenositeľné spôsobilosti, ktoré ovplyvňujú osobný rozvoj študentov a môžu byť využité v ich budúcom kariérnom uplatnení a v živote ako aktívnych občanov v demokratických spoločnostiach
 
Učenie sa, vyučovanie a hodnotenie orientované na študenta
● Priebeh štúdia na UCM upravuje Študijný poriadok UCM 15. Umožňuje študentom zvoliť si vlastné tempo štúdia, prináša im flexibilitu vzdelávacieho procesu s prihliadnutím na kreditový systém. Zároveň je Študijný poriadok UCM predmetom administratívneho overovania a kontroly jednotlivých etáp štúdia. Pri zabezpečovaní kvalitného vzdelania študenta má zásadný význam učiteľ, ktorý študentovi umožňuje získať vedomosti, schopnosti a zručnosti. Rôznorodosť študentskej obce a väčší dôraz na výsledky vzdelávania si vyžaduje, aby sa uplatňovalo učenie a vyučovanie orientované na študenta, čím sa mení aj rola učiteľa. Učiteľ študenta motivuje, vedie študenta, ale zároveň mu dáva dostatočný priestor na jeho realizáciu
● Výchovno-vzdelávací proces na UCM poskytuje rôzne formy vzdelávania (prezenčná metóda, dištančná metóda, kombinovaná metóda), vymedzuje vedomosti, schopnosti, kompetencie, ktoré by mal študent ovládať, ak chce vykonávať povolanie, na ktoré sa v rámci štúdia pripravuje. Jednotlivé študijné programy majú v akreditačných spisoch presne kvantifikovateľne vymedzené jadro vedomostí, ktoré vychádza z konkrétneho študijného odboru a sú v súlade s Národným kvalifikačným rámcom SR
● Podmienky pre absolvovanie jednotlivých predmetov definujú Informačné listy predmetov. Tento dokument okrem definovania samostatných podmienok absolvovania predmetu obsahuje aj ciele predmetu, výsledky vzdelávania, harmonogram výučby, literatúru k predmetu a stupnicu hodnotenia k absolvovaniu predmetu
● Pri uskutočňovaní študijných programov je povzbudzovaná aktívna úloha, autonómia, tvorivosť a samostatnosť študentov vo vzdelávaní a v procese učenia sa a tento prístup sa odzrkadľuje aj v hodnotení študentov
SP 4.2. Je umožnená flexibilita trajektórií učenia sa a dosahovania výstupov vzdelávania. Študijný program umožňuje zodpovedajúce vzdelávanie sa mimo vysokej školy v domácich a zahraničných inštitúciách, najmä prostredníctvom podpory mobilít. Výsledky tohto vzdelávania sú uznávané vysokou školou.
Pri uskutočňovaní študijných programov je povzbudzovaná aktívna úloha, autonómia, tvorivosť a samostatnosť študentov vo vzdelávaní a v procese učenia sa a tento prístup sa odzrkadľuje aj v hodnotení študentov
● Pri uskutočňovaní študijných programov je rešpektovaná rozmanitosť študentov a ich potrieb a je umožňovaná flexibilita trajektórií v štúdiu aj s ohľadom na možnosť zosúladenia pracovného/rodinného života so štúdiom na vysokej škole
● Pri uskutočňovaní študijných programov sa pružne využíva spektrum pedagogických metód, foriem a koncepcií, metód hodnotenia a ich aplikácia sa pravidelne hodnotí a zdokonaľuje. Medzi metódy hodnotenia vedomostí a schopností študentov na UCM patria: písomné skúšky, projekty, protokoly z laboratórnych cvičení, prezentácie, eseje, prípadové štúdie, príklady, kombinované skúšky (písomná a ústna forma) a pod. Hodnotenie študentov sa vykonáva v súlade s postupmi definovanými v Študijnom poriadku UCM
● Študentom je poskytované primerané vedenie a podpora zo strany učiteľov a je podporovaný vzájomný rešpekt vo vzťahu študent – učiteľ
● Skúšajúci sú dôkladne oboznámení s existujúcimi metódami verifikácie dosahovania výstupov vzdelávania, metódami testovania, skúšania a posudzovania výkonov študentov a majú podporu vysokej školy na ďalšie zdokonaľovanie svojich vedomostí a zručností v tejto oblasti
● Hodnotenie umožňuje študentom preukázať rozsah a úroveň, do akej sa im podarilo
dosiahnuť očakávané výstupy vzdelávania a študentom poskytuje spätnú väzbu, ktorá môže byť v nevyhnutných prípadoch spojená s odporúčaniami a usmerneniami týkajúcimi sa procesu učenia sa
● Hodnotenie je konzistentné a spravodlivo aplikované vo vzťahu k všetkým študentom, vykonávané v súlade s vopred schválenými postupmi a prinášajúce spoľahlivé závery, ktoré v podobných prípadoch nevedú k neodôvodneným rozdielom
● Pri hodnotení študentov a uchádzačov sa primerane zohľadňujú okolnosti týkajúce sa študentov so špecifickými potrebami (napr. znevýhodnenie v dôsledku imobilnosti, zrakovej slabosti, dyslexie, dysgrafie, dyskalkúlie)
● Študenti majú k dispozícii prostriedky nápravy voči výsledkom hodnotenia, pričom je zaručené spravodlivé zaobchádzanie so žiadateľmi o nápravu. Študent má možnosť požiadať o komisionálne skúšanie za účasti aspoň dvoch skúšajúcich učiteľov, ktorých určí vedúci katedry. Pri hodnotení študenta sa má zohľadniť aj jeho aktivita, samostatnosť a prípadne aj kreativita. Pri hodnotení študenta sa v primeranej miere môžu zohľadniť poľahčujúce okolnosti (napr. úraz, choroba, tehotenstvo). Študent má možnosť sťažovať sa v súlade s osobitným vnútorným predpisom. Študenti majú k dispozícii formálne odvolacie konanie, majú zaručenú možnosť participácie na preskúmavaní podnetov a riešení a majú zaručenú spätnú väzbu týkajúcu sa výsledkov ich preskúmavania a prijatých opatrení. V prípade závažných okolností sťažnosti rieši kontrolór univerzity. Študent má možnosť obrátiť sa aj na Etickú komisiu v prípade domnienky o porušení etického kódexu univerzity
● Ako súčasť hodnotiaceho procesu univerzity sa každoročné vypracováva „Správa o výsledkoch vo výchovno-vzdelávacej činnosti“ 21, ktorá sa predkladá na rokovanie Vedeckej rady UCM ako aj jej fakúlt. V nej sa analyzujú najvýznamnejšie kvalitatívne a kvantitatívne ukazovatele vzdelávacieho procesu v súlade s Dlhodobým zámerom UCM
Podpora mobilít:
Rozvoj medzinárodnej spolupráce na Univerzite sv. Cyrila a Metoda sa realizuje predovšetkým formou bilaterálnych a multilaterálnych dohôd zameraných na vzájomnú výmenu študentov, pedagogických a nepedagogických pracovníkov, ako aj prostredníctvom realizácie medzinárodných vedeckých projektov, organizovaní spoločných vedeckých podujatí a prezentácií výsledkov práce vo forme spoločných publikácií. Naši študenti a zamestnanci, ktorí majú záujem o zahraničný pobyt, môžu využiť pestrú ponuku mobilít prostredníctvom programu Erasmus+ alebo môžu absolvovať zahraničný pobyt na základe medzinárodných bilaterálnych dohôd, poprípade využiť možnosti v rámci iných mobilitných a štipendijných schém a programov. Súčasťou podpory rozvoja medzinárodných vzťahov je aj prijímanie zahraničných návštev, delegácii a odborníkov, ktoré obohacujú výučbový proces a prispievajú k internacionalizácii vedy, výskumu a vzdelávania na našej univerzite.
Univerzita získala projekt v rámci programu Erasmus+ „Mobility študentov a zamestnancov vysokých škôl medzi krajinami programu a partnerskými krajinami“, tzv. International Credit Mobility (ICM) v rámci programu Erasmus+, Kľúčová akcia 1: Vzdelávacia mobilita jednotlivcov.
Tento projekt umožňuje realizáciu mobilít študentov a zamestnancov univerzity v rámci podpísaných inter-inštitucionálnych zmlúv medzi krajinami programu (Slovensko) a partnerskými krajinami, t.j krajinami mimo EU.
Mobility študentov mimo program Erasmus:
FSV UCM v rámci svojho zapojenia do siete CEEPUS umožňuje svojim študentom a pedagógom taktiež mobility na partnerské univerzity zapojené v tejto sieti.
Mobility študentov mimo program Erasmus+ a CEEPUS sa môžu realizovať cez SAIA programy, iné grantové programy (napr. Fulbrightove štipendiá) alebo na základe medziuniverzitnej spolupráce.
SAIA programy: Národný štipendijný program, Akcia Rakúsko – Slovensko, CEEPUS, medzivládne dohody.
Medziuniverzitná spolupráca: UCM má uzavreté zmluvy o spolupráci s mnohými zahraničnými univerzitami a partnerskými inštitúciami. Výmenné pobyty študentov príp. zamestnancov UCM na základe medziuniverzitnej spolupráce si koordinujú jednotlivé fakulty resp. katedry. Študent si môže takýto pobyt financovať aj tak, že si požiada o grant napr. z Národného štipendijného programu alebo grant poskytovaný na základe medzivládnej dohody
Absolvent študijného programu Verejná politika a verejná správa na treťom stupni vysokoškolského štúdia získa širokú škálu teoretických poznatkov, a to nielen z daného odboru, ale aj z príbuzných odborov a súvisiacich multidisciplinárnych oblastí. Toto poznanie je nevyhnutným predpokladom pre spôsobilosť absolventa svojim osobným vedeckým prínosom formulovať tendencie ďalšieho rozvíjania verejnej politiky a verejnej správy a ich zložiek (súčastí) v intenciách spoločensko-politického, ekonomického a spoločensko-sociálneho rozvoja Slovenskej republiky, a to pri využití poznatkov a skúseností z iných krajín Európskej únie.
Absolvent si osvojí analytické myslenie a naučí sa ovládať vedecké spôsoby získavania a interpretácie najnovších poznatkov vo verejnej politike a verejnej správe a v oblastiach vedných disciplín bezprostredne s nimi súvisiacich: politológia, regionálny rozvoj, sociológia, právo, ekonómia, ekonomika a ich vzájomné súvislosti, dokáže vykonávať ich kritickú analýzu a aplikovať ich v praxi so znalosťou výberu alternatívnych riešení.
Absolvent spozná najnovšie teórie a vedecké poznatky z oblasti verejnej politiky a verejnej správy ako aj z vyššie uvádzaných ostatných vedných disciplín a je schopný na základe relevantnej analýzy situácie navrhnúť vlastné riešenia v praxi indikovaných problémov. Na základe získaných poznatkov z riešenia modelových štúdií viažucich sa k aktuálnym problémom a výzvam vo sfére života verejného je absolvent schopný čeliť kritickým, preňho doposiaľ neznámym situáciám a viesť konštruktívny dialóg s odbornou verejnosťou.
Absolvent získa vedomosti o zásadách vedeckej práce a aplikácii vedeckých poznatkov do praxe, o spôsobe prezentácie vedeckých poznatkov v kontexte rozvoja verejnej politiky a verejnej správy ako samostatnej vednej disciplíny. Absolvent sa oboznámi s metodológiou vedeckej práce, získa najnovšie poznatky o súčasnom stave vedeckého poznania a samostatnou vedecko-výskumnou prácou prispieva k rozšíreniu aktuálnej úrovne vedeckého poznania v teórii a praxi verejnej politiky a verejnej správy.
 
Teoretické vedomosti
 
Absolvent doktorandského študijného programu Verejná politika a verejná správa ovláda teóriu a dejiny vlastného odboru a študijného programu, ovláda teoretické a metodologické aspekty viažuce sa k verejnej politike a verejnej správe, ako aj k súvisiacim odborom (ekonomika a ekonómia, právo, politológia, sociológia, regionálny rozvoj). Absolvent doktorandského študijného programu Verejná politika a verejná správa je zároveň schopný orientovať sa v širokom spoločensko-vednom základe a má prehľad o súčasných trendoch odborne diskutovaných na domácich, ale aj celosvetových vedeckých fórach, v súvislosti s rozvojom odbornej teórie i vedeckých postupov v kontexte aktuálnych výziev verejnej politiky a verejnej správy. Absolvent na vysokej úrovni ovláda metodologickú stránku spracovania vedeckej práce a je samostatne schopný definovať rešerš najnovších poznatkov v ním vymedzených vedných oblastiach, je zdatný v identifikovaní výskumných problémov, cieľov ako aj vo formovaní a overovaní vedeckých hypotéz, ovláda jednotlivé deskriptívne, analytické, interpretačné a iné súvisiace výskumné metódy využívané v odbore a príbuzných odboroch, ktoré vie adekvátnym spôsobom aplikovať a uplatňovať pri skúmaní danej problematiky, pričom má schopnosť medziodborovo pracovať Praktické schopnosti a zručnosti Absolvent 3. stupňa vysokoškolského štúdia študijného programu Verejná politika a verejná správa získa východiskové vedomosti a znalosti v rozsahu a úrovni adekvátnej k stupňu štúdia podľa Kvalifikačného rámca v Európskom priestore vysokoškolského vzdelávania. Tento základ u absolventa determinuje pripravenosť k analytickým úlohám v agende vecí verejných a organizácií v tejto sfére pôsobiacich, za garancie poznania politického, právneho, ekonomického, spoločenského i administratívneho priestoru v rámci Slovenskej republiky ako aj Európy. Absolvent je schopný viesť výskumné kolektívy, je spôsobilý vyučovať špecializované predmety na vysokej škole, vie selektovať, tematizovať a pomenovať aktuálne výskumné problémy a nachádzať konštruktívne riešenia.
 
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti
 
Absolvovaním doktorandského študijného programu Verejná politika a verejná správa študent získa schopnosť tímovej práce a zdokonalí svoje komunikačné techniky, keďže súčasťou študijného programu je aj predpokladaná účasť na odborných študentských podujatiach, vedeckých konferenciách, diskusiách a workshopoch. Absolvent študijného programu je schopný komunikovať na domácich i medzinárodných fórach využitím odborného jazyka na úrovni písomnej i ústnej, pričom rozvíja zároveň svoju schopnosť komunikovať vo svetovo uznávanom jazyku – anglickom, osvojením si pojmoslovia vzťahujúceho sa k obsahu štúdia. Absolvent preukazuje finančnú, ekonomickú a mediálnu gramotnosť. Absolvent je spôsobilý kooperácie a organizácie práce v pracovných skupinách, dokáže spolupracovať a prijímať rozhodnutia, je schopný kreatívne a pružne myslieť, je schopný analyzovať potreby, identifikovať a pomenovať problémy, navrhovať riešenia založené na relevantnej práci s informáciami, dokáže vytvárať, realizovať, monitorovať a vyhodnocovať jednotlivé zložky verejnej politiky, je schopný uskutočňovať empirický výskum a interpretovať jeho výsledky a aplikovať odporúčania výskumu v praxi. Absolvent je pripravený na chápanie interdisciplinárnych súvislostí fungovania moderných systémov verejnej správy a vníma neustálu potrebu rozvoja a dynamiky teórie verejnej politiky vnímanej ako samostatnej modernej vednej disciplíny. Absolvent si počas štúdia osvojil zásady vedeckej práce so schopnosťou aplikovania výsledkov výskumu do praxe, metódy vedeckého formulovania problémov, etické princípy a zásady vedeckej činnosti, schopnosť vedecky tvoriť a prinášať nové myšlienky a zároveň schopnosť prezentovať výsledky vlastnej a kolektívnej bádateľskej činnosti doma ako aj v zahraničí.
 
Ciele vzdelávania
 
Výučba poslucháčov v študijnom programe Verejná politika a verejná správa v 3. stupni štúdia sa zameriava na rozvoj samostatného vedeckého myslenia, ktorého súčasťou je zvládnutie výskumných metód v tomto odbore. Doktorand sa učí vedecky reflektovať nové fenomény verejnej politiky a verejnej správy v multidisciplinárnom kontexte súvisiacich vedných odborov – ekonómie, politológie, ekonomiky, práva, sociológie a pod. Doktorand si hlbšie osvojí a vo vlastnom výskume uplatní poznatkové a metodologické jadro teórie predmetných oblastí a súvisiacich vedných disciplín, zorientuje sa v najnovšej teoretickej a výskumnej problematike, čo mu umožní zúčastniť sa na riešení vedecko-výskumných projektov a prezentovať ním vyvodené závery a inovatívne poznatky odbornej verejnosti.
Doktorandské štúdium pozostáva zo študijnej, vedeckej a pedagogickej časti.
Doktorand v zmysle metodologickej reflexie:
1. Osvojí si teóriu verejnej politiky a verejnej správy a všetky jej základné oblasti výskumu (výskum inštitúcií, výskum obsahov, výskum účinkov).
2. Získa prehľad o najnovších poznatkoch, hypotézach, konceptoch, problémoch a nevyriešených otázkach v oblasti verejnej politiky a verejnej správy.
3. Bude poznať pozíciu verejnej politiky a verejnej správy v systéme vied, preukáže znalosť problematiky interdisciplinárneho výskumu a oboznámi sa s jednotlivými analytickými, interpretačnými a inými výskumnými metódami svojho odboru a príbuzných odborov, rovnako ako so spôsobom ich využitia.
4. Osvojí si zručnosť kritického myslenia, bude schopný pomenovať a tematizovať aktuálne problémy a sám nachádzať tvorivé riešenia.
5. Naznačený všeobecný cieľ študijného programu
Študijný program Verejná politika a verejná správa v treťom stupni vysokoškolského štúdia, teda doktorandský študijný program, sa zameriava na získanie poznatkov založených na súčasnom stave vedeckého poznania a najmä na vlastnom príspevku študenta k nemu, ktorý je výsledkom vedeckého bádania a samostatnej tvorivej činnosti v oblasti vedy a techniky. Doktorandský stupeň štúdia v programe Verejná politika a verejná správa má za cieľ pripraviť absolventa v odbornej rovine zmysluplne fungovať v značne diverzifikovanom a rozvetvenom systéme orgánov a inštitúcií verejnej správy so schopnosťou pochopiť v tomto systéme realizované procesy a činnosti. V praktickej rovine absolvent študijného programu Verejná politika a verejná správa nájde uplatnenie v orgánoch štátnej správy, územnej a regionálnej samosprávy, vo verejnoprávnych korporáciách, v subjektoch verejného i súkromného sektora, vo vedeckovýskumných a pedagogických inštitúciách, v nadnárodných inštitúciách, analytických organizáciách, resp. v oblasti tretieho sektora a dobrovoľníctva, a to na rôznych pozíciách. Prax preukazuje, že na trhu práce dopyt po absolventoch predmetného študijného programu narastá a náročnosť úloh súvisiacich s obsahovým zameraním verejnej správy a verejnej politiky vyžaduje stupeň špecializácie, ktorý priamo súvisí s absolvovaním aspoň magisterského stupňa štúdia a schopnosťou uplatniť „naučené“ v praxi. Študijný program ponúka priestor pre vzdelávanie odborníkov pripravených zapojiť sa do verejného života, aktívne sa podieľať na tvorbe verejných politík v jednotlivých sektoroch, iniciovať a implementovať procesné zmeny na úrovni štátnej správy, územnej a regionálnej samosprávy, ale zároveň vnímať potrebu vývoja verejnej správy v súlade s dynamikou potreby zmien plynúcich z jej vnútorných štruktúr ako i vonkajších podnetov. Absolvent tretieho stupňa študijného programu nájde, okrem vyššie uvedeného, uplatnenie aj v oblasti vedy, výskumu, vysokoškolského vzdelávania, ako aj v oblastiach teoretickej analýzy podstaty politických vied, rozvoja teórie verejnej politiky a verejnej správy. Vzhľadom na zameranie študijného programu získa absolvent relevantné predpoklady pre samostatné pôsobenie a uplatnenie sa v oblasti sociálnej, ekonomickej, právnej a politologickej. Prenositeľné kľúčové kompetencie absolventov študijného programu kladené podľa zamestnávateľov na kvalifikovaný výkon uvedených zamestnaní:
• • Organizovanie a plánovanie práce
• • Schopnosť prijímať rozhodnutia a niesť zodpovednosť
• Strategické a koncepčné myslenie
• • Analytické myslenie
• • Kreativita
• • Komunikačné kompetencie
• • Mediálna, ekonomická a finančná gramotnosť
• • Občianske kompetencie
• • Digitálna gramotnosť
• • Tímová práca
• • Analyzovanie a riešenie problémov
• • Kultivovaný a odborný písomný i ústny prejav
• • pružnosť v myslení (adaptabilita, flexibilita, improvizačné spôsobilosti).
 

miera úspešnosti z 1. do 2. ročníka: VPVS 100%

miera úspešnosti z 2. do 3. ročníka: VPVS 67%

uspešnosť absolventov VPVS 100%

priemerná miera úspešnosti /denní/ VPVS 89%

Osoba majúca hlavnú zodpovednosť za zabezpečenie kvality a rozvoja študijného programu: Prof. Ing. Ivana Butoracová Šindleryová, PhD., profesor, ivana.butoracova@ucm.sk 

Osoby zabezpečujúce profilové predmety študijného programu:

Personálne zabezpečenie študijného programu:

Úspešní absolventi študijného programu Verejná politika a verejná správa
• • Ing. Eva Čapošová, PhD. – odborná asistentka, Fakulta sociálnych vied UCM
• • PhDr. Jozef Ružarovský, PhD. – súdny exekútor, Exekútorský úrad Trnava
• • PhDr. Michal Greguška, PhD. – projektový manažér, mesto Černošice (okres Praha2)
• • PhDr. Karol Šebík, PhD. – Sola Switzerland EU Ltd
• • PhDr. Jakub Feranec, PhD. – Neoreal, Realitná kancelária
• • doc. PhDr. Ján Machyniak, PhD. – funkčné miesto docenta, Fakulta sociálnych vied UCM
• • PhDr. Martin Švikruha, PhD. – odborný asistent, Fakulta sociálnych vied UCM
• • PhDr. Patrik Gabura, PhD. – referát dopravy, mestský úrad Bratislava-Petržalka
• • PhDr. León Richvalský, PhD. – odborný asistent, Fakulta sociálnych vied UCM
• • Mgr. Miroslava Dujičová, PhD. – hlavný štátny radca, Úrad splnomocnenca vlády SR pre rozvoj občianskej spoločnosti
• • Mgr. Adrian Gabura, PhD. – člen predstavenstva, Broker Service Group a.s.
• • PhDr. Martin Halmo, PhD. – odborný asistent, Fakulta sociálnych vied UCM
• • PhDr. Katarína Baničová, PhD. kontrolór, Najvyšší kontrolný úrad SR
• • PhDr. Richard Brix, PhD. – odborný asistent, Fakulta sociálnych vied UCM
• • PhDr. Michal Imrovič, PhD. – prodekan, Fakulta sociálnych vied UCM
• PhDr. Karol Zachar, PhD. – Neoreal, Realitná kancelária
• • PhDr. Lukáš Cíbik, PhD. – odborný asistent, Fakulta sociálnych vied UCM
• • JUDr. Peter Nemec, PhD. – právnik, Kooperativa Bratislava
• • PhDr. Dalibor Mikuš, PhD. – odborný asistent, Fakulta sociálnych vied UCM
• • PhDr. Martin Daško, PhD. – odborný asistent, Fakulta sociálnych vied UCM
• • Mgr. Michal Garaj, PhD. – odborný asistent, Fakulta sociálnych vied UCM
• • Mgr. Peter Lukáč, PhD. generálny riaditeľ NZCI,Bratislava
• • PhDr. Vladimír Kováčik, PhD. – odborný asistent, Fakulta sociálnych vied UCM
• • PhDr. Matúš Meluš, PhD. – štátny radca, Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky
• • PhDr. Mgr. Petr Janíček, PhD- riaditeľ, Cosmopolitan Institute of Education, Liberec
• • PaedDr. Peter Černý, PhD. – riaditeľ, Gymnázium Janka Matušku Galanta
• • Ing. Mária Nováková, PhD., kvestor Prešovská univerzita
• • JUDr. Ing. Jitka Mlynarčíková, PhD. LL.M. konateľ , advokátska kancelária, Zvolen
• • PhDr. Kristína Melušová, PhD. – referentka pre stratégie, dáta a participáciu, Mestský úrad Hlohovec