Preskočiť na obsah

Názov študijného programu: mediálne a informačné kompetencie

Udeľovaný akademický titul: doktor (philosophiae doctor), PhD.
Forma štúdia: denná

Číslo a názov študijného odboru: 7205 mediálne a komunikačné štúdiá
Stupeň štúdia: 3.
Kód programu – číslo študijného programu: 184541
Úroveň národného kvalifikačného rámca: úroveň 8

Štandardná dĺžka štúdia v rokoch: 3

Jazyk poskytovania: Slovenský jazyk

a) Teoretické vedomosti
 
Absolvent študijného programu mediálne a informačné kompetencie na 3. stupni disponuje aktuálnymi poznatkami o stave vedeckého poznania (systém teórií, faktov, hypotéz, sústava objektov poznávania) v profilových vedeckých disciplínach teórie študijného programu:
mediálne a komunikačné štúdiá, informačné štúdiá, pedagogika so zameraním na kritické učenie o médiách, resp. mediálne a informačné kompetencie. Je zorientovaný v širokom spoločensko-vednom základe (filozofia, etika, antropológia, sociológia, semiotika, psychológia, marketing) v aplikácii na oblasť komunikačných médií, informačných kanálov a edukáciu (učenie o médiách). Disponuje rozšírenými poznatkami z metodológie výskumu, vývoja a vyhodnocovania predmetného poznania študijného programu, vedecky správne formuluje problémy v odbore a koncipuje stratégie ich riešenia v súlade s pravidlami etiky vedeckej práce.
 
b) Praktické schopnosti a zručnosti
 
Absolvent študijného programu mediálne a informačné kompetencie na 3. stupni je spôsobilý aplikovať v praxi na metodologicky požadovanej úrovni princípy samostatnej tvorivej vedeckej práce, rozvíjať objektívne poznávanie a praktické pretváranie oblastí predmetného študijného programu a tak prispievať k jeho rozvoju. Nadobudnutie danej spôsobilosti predpokladá, že absolvent bude schopný:
kompetentne riešiť základné i špecifické problémy študijného programu,
aplikovať stratégie kritického a tvorivého vedeckého myslenia v predmetnej oblasti študijného programu, vymedzovať a tematizovať nové problémy vedeckého skúmania a samostatne nachádzať odborne fundované a tvorivé postupy ich riešenia,
projektovať a rozvíjať základný a aplikovaný výskum a experimentálny vývoj v odbore,
profesionálne sa zapojiť do všetkých fáz tvorby, realizácie a riadenia výskumno-vývojových projektov z oblasti učenia o médiách, resp. rozvoja mediálnych, informačných a digitálnych kompetencií, kritického myslenia a fact-checkingu,
evalvovať efektívnosť rôznorodých vzdelávacích projektov zameraných na rozvoj mediálnych, informačných a digitálnych kompetencií, kritického myslenia a fact-checing jedincov rôznych cieľových skupín,
koncipovať stratégie rozvoja edukačnej politiky a systému učenia o médiách a rozvoja mediálnych informačných a digitálnych kompetencií obyvateľov SR a širšie v európskom kontexte,
tvorby profesionálnych nástrojov na verifikáciu obsahu šíreného online v textovej a multimediálnej forme a zapojenia sa do kolektívne prevádzkovanej interdisciplinárnej kontroly faktov a overovacích tímov, špecializujúcich sa na identifikáciu onlinových dezinformácií,
aplikovať nadobudnuté poznatky a schopnosti v rámci tvorby a riešenia vlastného vedecko- výskumného projektu v dizertačnej práci.
Absolvent je zároveň spôsobilý realizovať pedagogickú činnosť vo svojom odbore – vyučovať špecializované predmety na vysokej škole.
 
c) Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti
 
Absolvent študijného programu mediálne a informačné kompetencie 3. stupňa je schopný pracovať efektívne a zodpovedne ako člen expertného vedecko-výskumného tímu na národnej a medzinárodnej úrovni, využívať poznatky kvalitatívne a kvantitatívne zameraných výskumov, prejavovať sociálne a komunikačné kompetencie pri nadväzovaní a udržiavaní vedeckej komunikácie, ako aj komunikácie s cieľovými skupinami svojho odborného pôsobenia, používať plynulo odborný cudzí jazyk, rovnako je schopný uplatňovať moderné vývojové trendy vo svojej disciplíne a pokračovať v ďalšom odbornom a profesionálnom raste.
Na tretí stupeň vysokoškolského štúdia môže byť prijatá/ý absolvent/ka druhého stupňa vysokoškolského štúdia v študijnom odbore mediálne a komunikačné štúdiá alebo v súvisiacom odbore. Požiadavky na osoby uchádzajúce sa o štúdium sú uvedené v nasledovných kritériách, ktoré sú v súlade nosnými témami jadra študijného odboru:
 
Uchádzač/ka o štúdium na treťom stupni:
disponuje pokročilými vedomosťami, zručnosťami a kompetenciami súvisiacimi s odborom mediálne a komunikačné štúdiá,
disponuje vedomosťami, zručnosťami a kompetenciami súvisiacimi s tvorbou marketingových, mediálnych a informačných produktov a ich distribúcie smerom k adresátovi – používateľovi, čitateľovi, poslucháčovi, divákovi, klientovi, hráčovi;
rozumie teórii a dejinám komunikácie v širších kontextoch, vrátane jej ekonomických, sociálnych, psychologických, právnych, kulturologických, politologických, estetických a etických aspektov, aj s ohľadom na aktuálne trendy globalizácie a prechodu do informačnej a znalostnej spoločnosti;
dokáže navrhovať a realizovať riešenia metodických, odborných alebo praktických problémov, vie modifikovať všeobecné a odborné vedomosti pri riešení špecifických odborných problémov, používať tvorivo metódy, nástroje a materiály využiteľné v odbore;
dokáže kvalifikovane využívať rôzne typy mediálnych služieb, vie plánovať svoje vlastné vzdelávanie, je autonómna/y a zodpovedná/ý pri rozhodovaní, schopná/ý vhodne a profesionálne prezentovať vlastné stanoviská.
 
Podmienky prijímacieho konania na FMK UCM v Trnave:
 
Postupy prijímania na štúdium.
Postupy prijímacieho konania sú upravené v smernici Poriadok prijímacieho konania:
 
 
Priebeh štúdia, formy, metódy v štúdiu presne popisujú smernice a poriadky UCM. Definujú základné práva a povinnosti študentov, pedagógov, charakterizujú základné pojmy akademického prostredia, stanovuje procesné úkony. Všetky smernice a poriadky sú zverejňované na stránke univerzity.
 
Vysoká škola rešpektuje rozmanitosť študentov a ich potreby, ktoré im prinášajú flexibilitu vzdelávacieho procesu.
Vysoká škola v prípade potreby využíva rôzne spôsoby poskytovania vzdelávania – prezenčná, dištančná.
Vysoká škola flexibilne aplikuje rôzne pedagogické metódy, dbá na individuálny prístup a inovácie vo vyučovacom procese.
Pravidelne vyhodnocuje a nastavuje spôsoby poskytovania vzdelávania a pedagogické metódy.
 
Vysoká škola prehliada na špecifické potreby študentov so špecifickými potrebami – podporné služby a primerané úpravy bez znižovania nárokov na ich študijné výsledky:
 
zabezpečenie možnosti využívať špecifické vzdelávacie prostriedky,
individuálne vzdelávacie prístupy, najmä individuálnu výučbu vybraných predmetov pre študentov so zmyslovým postihnutím,
osobitné podmienky na vykonávanie študijných povinností bez znižovania požiadaviek na študijný výkon,
individuálny prístup vysokoškolských učiteľov,
odpustenie školného v odôvodniteľných prípadoch, ak ide o štúdium dlhšie, ako je štandardná dĺžka príslušného študijného programu.
 
Študijný poriadok UCM:
 
Smernica o náležitostiach záverečných prác, ich bibliografickej registrácii, uchovávaní a sprístupňovaní na UCM
 
Podmienky pre individuálny harmonogram štúdia:
 
Smernica na zabezpečenie všeobecne prístupného akademického prostredia pre študentov so špecifickými potrebami:
 
Študijný plán je dostupný na https://fmk.sk/studijne-programy/ames-mik/
 
Priebeh štúdia na UCM upravuje Študijný poriadok UCM (ŠP UCM). Umožňuje študentom zvoliť si vlastné tempo štúdia, prináša im flexibilitu vzdelávacieho procesu s prihliadnutím na kreditový systém. Zároveň je ŠP UCM predmetom administratívneho overovania a kontroly jednotlivých etáp štúdia. Podmienky pre absolvovanie jednotlivých predmetov definujú Informačné listy predmetov, ktoré sú dostupné v AIS univerzity. Tento dokument okrem definovania samostatných podmienok absolvovania predmetu obsahuje aj ciele predmetu, výsledky vzdelávania, harmonogram výučby, literatúru k predmetu a stupnicu hodnotenia k absolvovaniu predmetu. Povinnosťou učiteľov jednotlivých predmetov je oboznámiť študentov s podmienkami hodnotenia predmetu na začiatku semestra, požiadavky na ukončenie predmetu sa nesmú v priebehu výučby meniť. Zároveň učiteľ na začiatku výučby predmetu jasne definuje pravidlá týkajúce sa absencie študentov. S celkovým výsledkom hodnotenia predmetu sa študent oboznámi prostredníctvom AIS alebo v priamo s vyučujúcim v deň konania skúšky predmetu.
Hodnotenie študentov sa vo väčšine prípadov uskutočňuje jedným vyučujúcim, môžu sa však vyskytnúť prípady skúšania viacerých vyučujúcich na hodine, t.j. priebežné hodnotenie alebo tzv. povinná prevádzková prax študentov, ktorej hodnotenie sa môže uskutočňovať odborníkmi z praxe.
Hodnotenie študenta viacerými pedagógmi sa realizuje na štátnych skúškach, kedy komisie pre štátne skúšky sú zostavované v súlade so zákonom. Súčasťou štátnej skúšky je aj obhajoba záverečnej práce, na ktorú vypracuje posudok vedúci práce/školiteľ a oponent, ktorý môže byť aj z praxe.
Študent má možnosť požiadať o komisionálne skúšanie za účasti aspoň dvoch skúšajúcich učiteľov, ktorých určí vedúci katedry alebo študijný prodekan. Študent má možnosť obrátiť sa na kompetentné osoby (vedúci katedry, prodekan, dekan, kontrolór UCM) so sťažnosťami. Študenti majú k dispozícii formálne odvolacie konanie, majú zaručenú možnosť participácie na preskúmavaní podnetov a riešení a majú zaručenú spätnú väzbu týkajúcu sa výsledkov ich preskúmavania a prijatých opatrení. V prípade závažných okolností sťažnosti rieši kontrolór univerzity. Študent má možnosť obrátiť sa aj na Etickú komisiu v prípade domnienky o porušení etického kódexu univerzity.
 
Podrobné informácie k danej problematike sú dostupné v Študijnom poriadku:
https://www.ucm.sk/docs/legislativa/studijny_poriadok_ucm_2020.pdf
a vo vnútornom predpise Univerzity:
Vnútorný systém zabezpečovania kvality na UCM: (dokument dostupný na intranete univerzity).
 
Podmienky uznávania štúdia, alebo časti štúdia.
Študentky a študenti doktor. štúdia môžu požiadať rektora univerzity, dekana fakulty, riaditeľa inštitútu, po predchádzajúcom vyjadrení vedúceho príslušnej katedry, o uznanie absolvovania predmetov študijného programu, ak splnili predmet s rovnakým obsahom v rovnakom stupni štúdia na UCM alebo inej vysokej škole. O uznanie predmetov je možné požiadať len na začiatku štúdia (ihneď po zápise najneskôr však 2 týždne po začatí výučby), prostredníctvom predpísaných formulárov, ktoré sú zverejnené na webe univerzity.
Súčasťou žiadosti spravidla sú doklady vydané a potvrdené VŠ, na ktorej predmety, ktoré žiada uznať, študent/ka úspešne absolvoval/a: a) originál ,Výpis výsledkov štúdia“, b) sylaby absolvovaných predmetov alebo informačný/é list/y predmetu/ov, c) zoznam predmetov, ktoré žiada uznať. Následne prebieha posúdenie a vybavenie žiadosti a zaradenie študentky/študenta (po schválení môže byť študent/ka zaradená/ý do vyššieho roka štúdia).
 
Všetky podrobné informácie a podmienky uznávania štúdia na UCM upravuje:
Smernica o uznávaní absolvovaných predmetov:
poprípade Smernica o uznávaní dokladov o vzdelaní na UCM:
Priestorové zabezpečenie ŠP: fakulta realizuje vzdelávanie v rôznych priestoroch, disponuje mnohými špecializovanými učebňami, ktoré sú súčasťou Univerzitného vedeckého a kreatívneho parku, ako napr. HD televízne štúdio, rozhlasové štúdio, redakcia univerzitného časopisu, zvukové štúdio, špecializované učebne určené na projektové vzdelávanie, design thinking a prácu v tímoch, neuromarketingové laboratórium, počítačové miestnosti, fotoateliéry, učebne určené na štúdium digitálnych hier. Okrem toho sú študentom k dispozícii centrá, kde môžu získavať teoretické vedomosti i praktické skúsenosti: Školiace mediálne centrum, Centrum mediálnej gramotnosti IMEC, Kariérne centrum, Method Lab – Výskumné centrum katedry marketingovej komunikácie. Pri výučbe cudzieho jazyka je možné využiť digitálne tlmočnícke laboratórium, ktorým UCM v Trnave disponuje.
 
Informačné zabezpečenie ŠP:
Centrum informačných zdrojov – plní funkciu akademickej knižnice, ktorej hlavným poslaním je získavať, spracovávať, uchovávať a sprostredkovávať informácie, literatúru a ďalšie kultúrne hodnoty.
Centrum informačno-komunikačných technológií – sa zaoberá prevádzkou a rozvojom informačných a komunikačných technológií. Pre UCM zabezpečuje správu, funkčnosť a rozvoj počítačovej siete, bezporuchovú prevádzku informačných systémov, bežný servis počítačového vybavenia na rektoráte UCM a jednotlivých fakultách.
Fakultná knižnica FMK – sa nachádza v budove FMK „v Jame“. Je neustále dopĺňaná o najnovšie tituly z domácich i zahraničných vydavateľstiev. Pokrýva najmä oblasť médií a marketingu, no obsahuje aj širokú ponuku literatúry z ostatných vedných odborov. V súčasnosti disponuje takmer 14 000 knižnými jednotkami.
Archív FMK je fakultné úložisko, ktoré okrem iných funkcií sprístupňuje študentom študijnú literatúru v elektronickej podobe. V súčasnosti obsahuje približne 370 e-publikácií: rôznych monografií, skrípt, učebníc, zborníkov a inej študijnej literatúry pedagógov fakulty, ktorá je viazaná na povinné a povinne voliteľné predmety).
 
 
Možnosti sociálneho, športového, kultúrneho, duchovného a spoločenského vyžitia: FMK UCM v Trnave ponúka svojim študentom skutočne bohaté možnosti školských i mimoškolských aktivít. Väčšina z nich je zverejnená na webovom sídle fakulty https://fmk.sk/ v samostatnej sekcii FAKULTNÝ ŽIVOT ŠTUDENTA a taktiež aj na sociálnych médiách fakulty (Facebook, Instagram).
 
 
UCM má vypracované dokumenty a smernice, ktoré zabezpečujú flexibilitu trajektórií učenia sa.
Študijný program umožňuje zodpovedajúce vzdelávanie aj mimo školy v domácich a zahraničných inštitúciách.
Študijné programy poskytujú študentom dostatočný počet voliteľných predmetov pre profilovanie zručnosti pre potrebu flexibility trajektórie učenia a špecifikáciu orientácie študenta.
Vysoká škola vytvára podmienky pre realizáciu praxe v partnerských inštitúciách, vie zabezpečiť dostatok partnerských inštitúcií pre realizáciu (mentoring, konzultáciu záverečných prác).
Vysoká škola aktívne spolupracuje s medzinárodnými vzdelávacími inštitúciami, spolupráca vedie k uzatváraniu bilaterálnych zmlúv a k podpore mobilitných programov. Vysoká škola a zabezpečuje súbežné štúdium študijného programu v zahraničí na základe bilaterárnych dohôd vzájomne absolvovaných predmetoch.
Vysoká škola má schválené a implementované administratívne postupy pre mobilitu študentov v rámci programu Erasmus+ a iných programov, uznávanie medzifakultných a univerzitných predmetov, prestup z inej vysokej školy , uznávanie štúdia podľa platnej legislatívy.
 
Mobility:
Základným nástrojom mobility sú medzinárodné akademické mobilitné programy, ktoré sa realizujú prostredníctvom bilaterálnych zmlúv uzatvorených v rámci európskeho mobilitného programu Erasmus+ alebo iných grantových schém (programy administrované Slovenskou akademickou informačnou agentúrou – SAIA alebo MŠVVaŠ SR – projekty bilaterálnej a multilaterálnej spolupráce na základe dohody medzi Slovenskou republikou a inými krajinami, tzv. vládne štipendiá. FMK UCM v Trnave v tejto oblasti participuje na akademickej výmene študentov aj pedagógov. Príkladom sú štipendiá na základe Dohody medzi Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky a Ministerstvom vysokého školstva Kubánskej republiky o spoločnom Slovensko-kubánskom štipendijnom programe.
Mobilitné programy umožňujú študentom bakalárskeho, magisterského a doktorandského stupňa štúdia vzdelávať sa v zahraničí. FMK UCM v Trnave má v súčasnosti uzatvorených viac ako 60 bilaterálnych zmlúv v rámci programu Erasmus + s univerzitami v Českej republike, Poľsku, Nemecku, Taliansku, Chorvátsku, Francúzsku a v iných krajinách. Taktiež podporuje mobilitu študentov prostredníctvom programov zastrešovaných SAIA alebo inými schémami. Každoročne absolvuje zahraničnú mobilitu viac ako 60 študentov FMK UCM v Trnave vo všetkých stupňoch štúdia. Významná je aj podpora stáží študentov a absolventov fakulty.
Realizovanie programu Erasmus+ určuje Smernica č. 16/19 o administrácii programu Erasmus+, pričom výber študentov na mobility zachováva kritérií transparentnosti.
Administrovanie študentov odchádzajúcich na mobilitu sa realizuje v spolupráci s Oddelením vonkajších stykov UCM, Študijného oddelenia FMK a fakultného koordinátora mobilít. Vysielanie študentov na mobilitu zo zahraničia je výrazným prejavom internacionalizácie fakulty.
Po akceptovaní študenta nominovaného UCM na štúdium na zahraničnej škole je participant oboznámený s administratívnou procedúrou a jej jednotlivými krokmi. Výber predmetov, ktoré bude na prijímajúcej fakulte študovať, schváli tak vysielajúca ako aj prijímajúca inštitúcia. Predmety, ktoré ma študent na prijímajúcej univerzite absolvovať, sú sumarizované v dohode o štúdiu („learning agreement“). Počas výučbovej časti semestra sa zúčastňuje na prednáškach a seminároch, počas skúšobného obdobia absolvuje predpísaný počet skúšok tak, aby získal stanovený počet kreditov. Po ukončení semestra vydá zahraničná univerzita študentovi výpis absolvovaných predmetov v anglickom jazyku („transcript of records“), ktorý slúži ako doklad o absolvovaní príslušných predmetov. V prípade záujmu študenta a kapacitných možností možno mobilitu predĺžiť. Procesy týkajúce sa štúdia (výber predmetov, zmena predmetov, kontrola predmetov a pod.) koordinuje fakultný koordinátor mobilít v spolupráci so Študijným oddelením fakulty.
Uznanie predmetov prebieha na základe žiadosti študenta, ktorej súčasťou je výpis hodnotenia zo zahraničnej univerzity. Predmety uznáva po kontrole prodekan pre výchovno-vzdelávaciu činnosť v komunikácii s fakultným koordinátorom mobilít.
 
Smernica o uznávaní absolvovaných predmetov:
 
Smernica o uznávaní dokladov o vzdelaní na UCM:
Smernica o administrácii programu Erasmus:
Kritériá vysielania študentov na zahraničné mobility: https://fmk.sk/download/Kriteria-prijimania-a-vyberu-studentov-FMK-SVK_ENG.pdf
Smernica upravujúca proces administrácie zahraničných študentov na UCM: https://www.ucm.sk/docs/legislativa/smernica_upravujuca_proces_administracie_zahranicnych_studentov_na_ucm.pdf
Všetky informácie ohľadom mobilít sú dostupné na webovom sídle univerzity: https://www.ucm.sk/sk/erasmus-vseobecne-informacie/
vedecko-výskumný pracovník v rámci vysokoškolského vzdelávania v domácich i zahraničných špecializovaných inštitúciách zameraných na vymedzené oblasti.
informačný a mediálny analytik,
expert,
vedecko-výskumný a vývojový pracovník,
vysokoškolský pedagóg v oblasti rozvoja mediálnych, informačných a digitálnych kompetencií jednotlivcov, resp. učenia o médiách a fact-checkingu.
Absolvent študijného programu mediálne a informačné kompetencie na 3. stupni štúdia je profilovaný ako expert na skúmanie, projektovanie a pretváranie reality, súčasťou ktorej je jedinec ako objekt, resp. subjekt formačného vplývania v kontakte so všetkými druhmi médií alebo informačnými obsahmi (prostredníctvom výskumu a na ňom budovanej vedeckej teórie). Rôzne médiá a informačné kanály sú pritom vnímané ako edukačné objekty a prostriedky vo všetkých životných sférach jednotlivca, ktorých kvalitu je aktuálne potrebné skúmať, hodnotiť a definovať v súlade s optimálnym rozvojom osobnosti a v širšom ponímaní spoločenského úžitku. Osobitný význam nadobúda uvedené v rámci aktuálne diskutovaného strategického významu a prínosu rozvoja mediálnych, informačných a digitálnych kompetencií, či mediálnej výchovy na európskej úrovni, a to v kontexte fenoménov globalizácie, špeciálne masívneho šírenia dezinformácií prostredníctvom onlinových médií. V rámci hľadania adekvátnych prostriedkov účinnej defenzívy pred týmito javmi predstavuje rozvoj mediálnych, informačných a digitálnych kompetencií, učenie o médiách, resp. mediálna výchova spôsob zvyšovania odolnosti voči rôznym typom dezinformácií, ale aj rôznym formám extrémizmu ako ich sprievodného javu. Vo viacerých európskych návrhoch opatrení (príkladom je „Boj proti dezinformáciám na internete: európsky prístup“, prijatý Európskou komisiou v roku 2018), je obsiahnutá požiadavka zvyšovania edukácie v mediálnej oblasti a rozvoji mediálnej spôsobilosti jednotlivcov, ako aj pracovníkov médií s dôrazom na rozvoj kritického myslenia a schopnosti fact-checkingu.
Špecifickou oblasťou záujmu vymedzujúcou profil absolventa študijného programu je vedecké skúmanie vplyvu médií a komunikovaných informácií na rôzne cieľové skupiny jednotlivcov a tiež koncipovanie stratégií a modelov ako realizovať a optimalizovať edukačné pôsobenie médií a IKT na rôzne cieľové skupiny, najmä v procese zámerného učenia o médiách a za „asistencie“ médií. T. j. rozvíjať spôsobilosť efektívneho prístupu a používania médií a informačno-komunikačných technológií v súkromnom, odbornom i verejno-spoločenskom priestore s dôrazom na interpretačné, analyticko-kritické a produktívno-komunikačné schopnosti. Zároveň je profilovaný ako producent, poskytovateľ a evaluátor kvality rôznych typov informácií a informačných služieb (v printovej, vizuálnej, auditívnej a multimediálnej podobe), špeciálne v digitálnom priestore konvergovaných médií, disponujúci spôsobilosťou fact-checkingu s rozvinutou úrovňou aplikácie stratégií kritického prístupu s cieľom detekcie a eliminácie onlinových dezinformácií.
S ohľadom na aktuálnu spoločenskú významnosť predmetu študijného programu absolvent nájde profesijné uplatnenie vo vede, výskume, v rámci vysokoškolského vzdelávania v domácich i zahraničných špecializovaných inštitúciách zameraných na vymedzené oblasti. Absolvent má predpoklady uplatniť sa ako informačný a mediálny analytik, expert, vedecko-výskumný a vývojový pracovník, vysokoškolský pedagóg v oblasti rozvoja mediálnych, informačných a digitálnych kompetencií jednotlivcov, resp. učenia o médiách a fact-checkingu.
 

Ide o nový študijný program, fakulta nemá absolventov.

Osoba majúca hlavnú zodpovednosť za zabezpečenie kvality a rozvoja študijného programu: doc. PhDr. Norbert Vrabec, PhD. funkčné miesto profesora, norbert.vrabec@ucm.sk

Osoby zabezpečujúce profilové predmety študijného programu:

Personálne zabezpečenie študijného programu:

Zoznam učiteľov s priradením k predmetu je súčasťou študijného plánu.
Zoznam učiteľov s uvedením kontaktu a prepojením na CRZVŠ je súčasťou tohto akreditačného spisu.
 
VUPCH každého pedagóga je dostupná na stránke fakulty https://fmk.sk/ v časti Katedry – personálne obsadenie a je súčasťou študijného plánu
 
Fakulta je známa tým, že organizuje veľmi veľa aktivít pre svojich študentov. Študenti majú veľké možnosti získať praktické skúsenosti už počas štúdia. Študent môže aktívne participovať na vzdelávacom procese a má dostatočný priestor na prezentáciu výsledkov svojej činnosti – môže sa zúčastniť fakultného kola ŠVOUK, spolupracovať na projektoch, vedeckých či umeleckých publikáciách, akou je napríklad kreatívna ročenka MUUZA, byť aktívny v Kabinetoch, pracovať vo fakultných médiách – FMK TV, rádio Aetter v univerzitnom časopise Atteliér. Okrem toho sa študenti môžu zapájať do rôznorodých podujatí, ktoré fakulta organizuje – napr. Welcome Day, FMK day, UniCon, Týždeň vedy a techniky a mnohé iné.
 
 
Viac informácii o medzinárodnej spolupráci FMK, jej partneroch, spolupracujúcich pracoviskách, vydávaných časopisoch si možno pozrieť na https://fmk.sk/veda-a-vyskum/medzinarodna-spolupraca/
 
V odbore mediálne a komunikačné štúdiá FMK UCM v Trnave eviduje viac ako 80 partnerských inštitúcií, ktoré zabezpečujú vzdelávacie činnosti študijného odboru. Odbor mediálne a komunikačné štúdiá je odbor, ktorí sa vyvíja veľmi rýchlo v súvislosti so vznikom nových komunikačných a digitálnych technológii. Je preto veľmi dôležité pravidelne prepájať vzdelávanie s odborníkmi z praxe, ktorí sú schopní veľmi rýchlo reagovať na zmeny a trendy v odbore. Spoluprácu vo vzdelávacej činnosti možno rozdeliť do viacerých oblastí: účasť odborníkov z praxe na výučbe, mentoring záverečných prác, kariérne centrum a kariérne poradenstvo.
 
Facultad de Comunicación, Universidad de Navarra, Španielsko
Dlhodobá spolupráca so španielskymi odborníkmi na problematiku vzdelávania v oblasti médií a mediálnej komunikácie. Spoločná publikačná činnosť, účasť na konferenciách a projektovej činnosti.
Interaxion Group, Rím, Taliansko – Spolupráca s organizáciou Interaxion Group, ktorá sa venuje problematike rodinnej mediálnej výchovy. Spolupráca v oblasti vzdelávania pedagógov a rodičov, ktoré vedie ku kompetentnému a zodpovednému zaobchádzaniu s digitálnymi médiami, využívanie digitálnych vzdelávacích platforiem, účasť na workshopoch.
ICU – Instituto per la Cooperazione Universitaria, Rím, Taliansko – Spolupráca s talianskou organizáciou, ktorá sa zaoberá rozvojovými projektmi v oblasti vzdelávania, komunikácie a životného prostredia.
European Audiovisual Observatory, Štrasburg, Francúzsko: Spolupráca na výskumných projektoch zameraných na problematiku audiovizuálnych mediálnych služieb.
Sorbonne Nouvelle University, Paríž, Francúzsko: Spolupráca na výskumných projektoch zameraných na problematiku týkajúcu sa mediálnej výchovy a rozvoja mediálnej gramotnosti.
Media Literacy Expert Group, Brusel, Belgicko: Spolupráca s pracovnou skupinou, ktorá je poradným orgánom Európskej komisie v oblasti mediálneho vzdelávania.
Leibniz-Institut für Medienforschung | Hans-Bredow-Institut, Hamburg, Nemecko: Spolupráca na projekte „EU Kids Online IV.“ Ide o medzinárodný vedecký projektu zameraného na riziká a príležitosti v prostredí internetu pre deti a dospievajúcich v krajinách Európskej únie.
Die Gesellschaft für Medienpädagogik und Kommunikationskultur (GMK), konkrétne v rámci odbornej skupiny Global Media Literacy. GMK je najväčším odborným združením v Nemecku, aktívne pôsobiacim v Nemecku, v Rakúsku, Švajčiarsku zastrešujúcim odborníkov v danej oblasti z vedy, výskumu i praxe. Odborná skupina Global Media Literacy pracuje s mnohými zahraničnými organizáciami a je spoluzakladajúcim členom a zároveň súčasťou medzinárodného fóra z mediálnej pedagogiky a gramotnosti: IAME (International Association
for Media Literacy, www.iame.education ).