Preskočiť na obsah

Názov študijného programu: psychológia

Udeľovaný akademický titul: magister, Mgr.
Forma štúdia: denná

Číslo a názov študijného odboru: 7701 psychológia
Stupeň štúdia: 2.
Kód programu – číslo študijného programu: 11872
Úroveň národného kvalifikačného rámca: úroveň 7

Štandardná dĺžka štúdia v rokoch: 2

Jazyk poskytovania: Slovenský jazyk

Všeobecná charakteristika odborného profilu absolventa študijného programu:
Vzdelávanie v študijnom programe rešpektuje štandardy Európskej federácie psychologických asociácií (EFPA) pre vzdelávanie a prípravu budúcich psychológov a je kompatibilné so vzdelávaním psychológov v členských krajinách EÚ. Cieľom vzdelávania v študijnom programe je príprava absolventa, ktorý v čase ukončenia magisterského stupňa disponuje vedomosťami a zručnosťami umožňujúcimi skúmanie, prognostické hodnotenie správania človeka, alebo skupiny ľudí vybranými psychologickými metódami,
technikami a postupmi, zodpovedajúcimi súčasným poznatkom psychologických vied a stavu praxe. Je pripravený pracovať v oblastiach psychologickej špecializácie (najmä klinická a poradenská psychológia, pedagogická a školská psychológia, organizačná a pracovná psychológia) a/alebo v oblasti výskumu. Absolvent má špecializované vedomostí a zručností z oblastí všeobecných, špeciálnych a aplikovaných psychologických disciplín ako aj vedomosti a zručnosti z oblasti psychologickej diagnostiky a metodológie.
Je schopný kriticky hodnotiť aktuálny výskum, dizajnovať, realizovať a prezentovať náročnejší kvantitatívny alebo kvalitatívny výskum vo všetkých fázach.
Hlavné výstupy vzdelávania:
Pre dosiahnutie výstupov vzdelávania zodpovedajúcich príslušnej úrovni Kvalifikačného rámca v Európskom priestore vysokoškolského vzdelávania sú obsah a ciele študijného programu v súlade so štandardami Európskej federácie psychologických asociácií (EFPA) a sú dosahované prostredníctvom merateľných vzdelávacích výstupov v jednotlivých častiach (moduloch, predmetoch).
Vedomosti: Absolvent 2. stupňa študijného odboru Psychológia sa orientuje v aktuálnych možnostiach psychologickej špecializácie a praktického uplatnenia na trhu práce. Má špecifické poznatky prevažne v oblasti aplikovaných psychologických disciplín (najmä teórie učenia, teórie kognitívnych štruktúr, teórie osobnosti, teórie pracovného výkonu, teórie vedenia ľudí, teórie analýzy práce, teórie analýzy učebných potrieb, teórie poradenstva a psychoterapie), ktoré primárne smerujú k poznaniu správania a prežívania jednotlivcov v rámci skupín a väčších systémov/spoločnosti. Pozná princípy projektovania a realizácie náročnejšieho výskumného kvantitatívneho alebo kvalitatívneho projektu vrátane možností analýzy dát. Konkrétne vie absolvent napr. definovať minulé a
súčasné trendy, koncepcie a teórie v psychológii, charakterizovať najnovšie poznatky v oblasti psychológie, vysvetliť ovplyvnenie emócií alebo psychických porúch základnými psychickými procesmi, opísať poruchy osobnosti, vysvetliť interindividuálne rozdiely v správaní, osobnostných charakteristikách a sociálnych súvislostiach, charakterizovať konkrétne situácie, ktoré vyvolávajú určité psychické stavy, klasifikovať vedecké metódy psychologického výskumu, vysvetliť pozitíva, negatíva a adekvátnosť použitia výskumných techník vzhľadom na daný kontext, opísať princípy tvorby psychodiagnostických metodík a testov, vymedziť spôsoby
štatistického analyzovania dát, charakterizovať softvér vhodný pre psychologický výskum, opísať princípy a predpoklady vedeckého projektovania a výskumu v psychológii, reprodukovať legislatívne a etické princípy psychologickej činnosti.
Zručnosti: Absolvent študijného odboru Psychológia (2. stupeň) disponuje zručnosťami v oblasti aplikácie špecifických poznatkov rôznych psychologických disciplín, najmä konštruovanie metodík, navrhovanie postupov na hodnotenie výkonu, navrhovanie výcviku, navrhovanie terapeutického plánu alebo psychoterapie. Ďalej nadobudne zručnosť v oblasti diagnostiky v rámci výskumu (laboratórne podmienky, terénny výskum) a v rámci aplikovaných disciplín podľa psychologickej špecializácie. Absolvent je schopný navrhnúť a realizovať náročnejší výskumný projekt (experiment) vrátane multivariačnej analýzy dát alebo kvalitatívnej analýzy dát.
 
Základné podmienky prijatia na štúdium stanovuje § 2 Poriadku prijímacieho konania na UCM.
Základnými podmienkami prijatia na štúdium študijného programu druhého stupňa podľa § 53 ods. 1 zákona je vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa alebo vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa, pričom súčet počtu získaných kreditov za predchádzajúce vysokoškolské štúdium, ktorým bolo získané vysokoškolské vzdelanie, a počtu kreditov potrebných na riadne skončenie študijného programu druhého stupňa, na ktorý sa uchádzač hlási, musí byť najmenej 300 kreditov.
Pre uchádzačov o štúdium podľa študijných programov na fakultách alebo na úrovni UCM, ktorí dosiahli požadované vzdelanie na školách v zahraničí, je podmienkou pre prijatie na štúdium uznanie úspešnej záverečnej skúšky na zodpovedajúcej škole v zahraničí, pokiaľ medzinárodná zmluva, ktorou je Slovenská republika viazaná, nestanoví inak.
Pri prijímaní cudzincov na štúdium podľa študijných programov uskutočňovaných na fakultách alebo na úrovni UCM v slovenskom jazyku v rámci medzištátnych zmlúv, ktorými je Slovenská republika viazaná, sa použijú ustanovenia tohto poriadku primerane. Pri prijímaní cudzincov – samoplatcov na štúdium podľa študijných programov realizovaných na fakultách alebo na úrovni UCM v slovenskom alebo v cudzom jazyku, použijú sa ustanovenia tohto poriadku primerane.
Pri prijímaní cudzincov na štúdium podľa študijných programov uskutočňovaných na fakultách alebo na úrovni UCM v slovenskom jazyku je podmienkou pre prijatie ovládanie slovenského jazyka minimálne na úrovni maturitnej skúšky B2. Uchádzač získanú úroveň jazykového vzdelania dokumentuje certifikátom, resp. iným relevantným dokladom.
Podmienkou prijatia uchádzača na štúdium je podanie písomnej alebo elektronickej prihlášky na štúdium predpísaným spôsobom v určenom termíne so všetkými náležitosťami. Súčasťou prihlášky musí byť aj doklad o zaplatení poplatku za činnosti spojené s prijímacím konaním v súlade s § 92 zákona a § 33 Štatútu UCM.
Filozofická fakulta UCM prijíma bez prijímacieho konania na časť vysokoškolského štúdia aj študentov iných vysokých škôl v súlade s podmienkami výmenného programu alebo na základe zmluvy s vysielajúcou vysokou školou.
Podmienky prijatia na magisterské študijné programy na FF UCM:
Základnou podmienkou prijatia na štúdium študijného programu druhého stupňa podľa § 56 ods. 2 zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách je absolvovanie študijného programu prvého stupňa.
Povinnou súčasťou prihlášky na štúdium sú notárom overené kópie vysokoškolského diplomu (Bc.) a vysvedčenia o štátnej skúške (prípadne potvrdenia o výsledku štátnej skúšky), potvrdenie o zaplatení poplatku za prijímacie konanie, životopis. Uchádzači, ktorí sú absolventmi UCM predkladajú len potvrdenie o zaplatení poplatku za prijímacie konanie a kópie vysokoškolského diplomu (Bc.) a vysvedčenia o štátnej skúške (kópie nemusia byť overené).
Uchádzači o študijné programy magisterského štúdia nevykonávajú prijímaciu skúšku v prípade, ak si podali prihlášku na identický alebo príbuzný študijný program. Prijímacie konanie je založené na hodnotení výsledkov predchádzajúceho štúdia, predmetov štátnej skúšky a obhajoby záverečnej práce.
Podmienky prijatia pre zahraničných študentov sú rovnaké ako pre študentov zo SR, vyžaduje sa dobrá znalosť slovenčiny. V študijnom programe psychológia sa zväčša realizuje prijímacie konanie, pričom poradie uchádzačov určuje počet bodov (max. 100 bodov) získaných za výsledky kolokviálnej skúšky v bakalárskom štúdiu z nasledujúcich predmetov: metodológia (max. 20 bodov), všeobecná psychológia (max. 20 bodov), psychológia osobnosti (max. 20 bodov), vývinová psychológia (max. 20 bodov a sociálna psychológia (max. 20 bodov). Prijímacie konanie je možné po schválení Akademickým senátom Filozofickej fakulty Univerzity sv. Cyrila a
Metoda nahradiť prijímacou skúškou z predmetov: metodológia (max. 20 bodov), všeobecná psychológia (max. 20 bodov), psychológia osobnosti (max. 20 bodov), vývinová psychológia (max. 20 bodov a sociálna psychológia (max. 20 bodov). Prijímacie konanie je možné po schválení Akademickým senátom Filozofickej fakulty Univerzity sv. Cyrila a Metoda nahradiť prijímacou skúškou z predmetov: metodológia (max. 20 bodov), všeobecná psychológia (max. 20 bodov), psychológia osobnosti (max. 20 bodov), vývinová psychológia (max. 20 bodov) a sociálna psychológia (max. 20 bodov).
Prijímacie konanie na FF UCM sa pre uchádzača o štúdium začína doručením jeho písomnej prihlášky na štúdium. Uskutočňuje sa v súlade so zákonom č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov, § 56 až 58. Proces prijímacieho konania umožní uchádzačovi, ktorý preukáže splnenie určených podmienok prijatia na štúdium, stať sa študentom zvoleného študijného programu. Uchádzač, ktorý nepreukáže splnenie základných podmienok prijatia na štúdium v čase overovania splnenia podmienok na prijatie, môže
byť na štúdium prijatý podmienečne s tým, že je povinný preukázať splnenie základných podmienok prijatia na štúdium najneskôr v deň určený na zápis na štúdium. Spôsob prijímania sa riadi podľa všeobecných podmienok schválených akademickým senátom fakulty na príslušný akademický rok, pričom tieto podmienky musia byť zverejnené spolu s ponukou študijných programov a plánovaným počtom prijatých uchádzačov, najneskôr do
20. septembra akademického roka, ktorý predchádza akademickému roku, do ktorého má byť uchádzač prijatý. Všeobecné podmienky prijímania na štúdium v zmysle zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a povinností vysokých škôl sa zverejňujú na webovom sídle fakulty a univerzity. Prihlášky na vysokoškolské štúdium sa prijímajú v termíne, ktorý je zverejnený, zvyčajne do konca apríla príslušného akademického roka. V procese prijímacieho konania sa berie do úvahy prospech dosahovaný uchádzačom počas stredoškolského štúdia a na polroku
posledného ročníka. Podmienkou pre zaradenie do rozhodovania prijímacieho konania je dodanie maturitného vysvedčenia. Konkrétne podmienky a požiadavky na vykonanie prijímacej skúšky (alebo bez prijímacej skúšky, iba na základe výsledkov stredoškolského štúdia) a jej súčastí sú v predpísanom termíne zverejnené. Tieto požiadavky súvisia so špecifikami a osobnostnými predpokladmi uchádzača, ktoré majú zabezpečiť úspešné štúdium, efektívne vynakladanie prostriedkov na štúdium, ako aj možnosti fakulty. Dekan FF UCM spravidla menuje jednu prijímaciu komisiu pre príslušné bakalárske a magisterské študijné programy, vymenuje členov komisie (komisií) a stanoví program ich zasadnutí. Prijímacia komisia musí byť minimálne štvorčlenná.
O prijatí, resp. neprijatí rozhoduje poradie, ktoré sa získa zoradením uchádzačov podľa dosiahnutého počtu bodov získaných na prijímacej skúške (alebo z hodnotenia stredoškolských známok). Výsledky prijímacieho konania fakulta po anonymizácii zverejní na svojom webovom sídle. Prijímacie konanie na štúdium podľa bakalárskych a magisterských študijných programov končí dňom rozhodnutia dekana FF UCM o prijatí či neprijatí u všetkých uchádzačov na štúdium. Výsledky, ktoré dosiahnu uchádzači o štúdium podľa bakalárskych a magisterských študijných programov na prijímacej skúške, budú sprístupnené na úradných výveskách a webových sídlach fakúlt, resp. UCM spravidla do 24 hodín po vykonaní prijímacej skúšky. Zoznamy výsledkov uchádzačov o štúdium nesmú obsahovať ich meno a priezvisko, ale tieto zoznamy sú zakódované prostredníctvom vhodne zvoleného číselného kódu. FF UCM rozhodnutie o výsledku prijímacieho konania na štúdium v bakalárskych a magisterských študijných programoch vyhotovuje do 30 dní od overenia splnenia podmienok prijatia na štúdium.
Prijímacie konanie na FF UCM sa realizuje v intenciách univerzitnej smernice Poriadok prijímacieho konania.
 
UCM v Trnave má jasene zadefinované pravidlá realizácie edukačného procesu, ktoré sú uvedené v jednotlivých smerniciach a poriadkoch UCM. Definujú základné práva a povinnosti študentov, učiteľov, charakterizujú základné pojmy akademického prostredia, stanovujú procesné úkony. Všetky smernice a poriadky sú zverejnené na webe univerzity respektíve fakulty. Formy, metódy vyučovania a hodnotenia učebných výsledkov študentov sú konkretizované v informačných listoch predmetov (v prípade doktorandského štúdia kurzov). Rozmanitosť a špecifické potreby študentov sú v podmienkach edukačného procesu upravované univerzitnou smernicou pre študentov so špecifickými potrebami. Individualizácia prístupu sa realizuje aj prostredníctvom štatútu individuálneho harmonogramu štúdia, je ho pravidlá a administráciu konkretizuje usmernenie dekanky FF UCM. Individuálny harmonogram štúdia umožňuje kvalitnú edukáciu študentom, ktorí majú znevýhodnené podmienky štúdia zo sociálnych či zdravotných dôvodov.
Pravidlá sú definované v študijnom poriadku UCM.
 
 
 
Základnou podmienkou riadneho skončenia štúdia je absolvovanie štúdia podľa príslušného študijného programu. Dňom skončenia štúdia je deň, kedy je splnená posledná z podmienok predpísaných na riadne skončenie štúdia daného študijného programu. Počet kreditov, ktorých dosiahnutie je podmienkou riadneho skončenia štúdia je najmenej 120 kreditov. Absolvovanie každého stupňa štúdia spočíva v riadnom skončení štúdia a vykonaní štátnej (kolokviálnej) skúšky. Dokladom o riadnom skončení vysokoškolského štúdia a získaní akademického titulu sú diplom, vysvedčenie o štátnej skúške a dodatok k diplomu. Univerzita vydá absolventom vysokoškolský diplom s uvedením študijného odboru, študijného programu, akademického titulu v slovenskom a v anglickom jazyku. Vysokoškolský diplom sa absolventom UCM vydáva spravidla na slávnostnej promócii. Ak študent požiada, môže mu UCM vydať doklady o absolvovaní štúdia aj v iných jazykoch. Za vynikajúce výsledky počas celého štúdia udeľuje najlepším absolventom UCM rektor „Cenu rektora“ a dekan udeľuje najlepším absolventom fakulty “Cenu dekana“. Za mimoriadne kvalitnú záverečnú prácu udeľuje rektor UCM „Pochvalné uznanie rektora“ a dekan „Pochvalné uznanie dekana“. Podmienky riadneho ukončenia štúdia, pravidlá štátnych skúšok, pravidlá na opakovanie štúdia, predĺženie alebo prerušenie štúdia definuje Študijný poriadok UCM: https://lnk.sk/hos8.
Podmienky absolvovania jednotlivých častí študijného programu:
– počet kreditov za povinné predmety potrebných na riadne skončenie štúdia/ ukončenie časti štúdia: 102
– počet kreditov za povinne voliteľné predmety potrebných na riadne skončenie štúdia/ ukončenie časti štúdia: minimálne 12
– počet kreditov za výberové predmety potrebných na riadne skončenie štúdia/ ukončenie časti štúdia: 6
– počet kreditov za záverečnú prácu a obhajobu záverečnej práce potrebných na riadne skončenie štúdia: 15
– počet kreditov za odbornú prax potrebných na riadne skončenie štúdia/ukončenie časti štúdia: 8
– počet kreditov potrebných na riadne skončenie štúdia/ ukončenie časti štúdia: 120
Okrem riadneho skončenia štúdia sa štúdium skončí aj z dôvodov uvedených v § 66 ods. 1 zákona o VŠ.
 

Postupy a kritériá hodnotenia stanovuje Študijný poriadok UCM v § 14 a § 15:

Konkrétne postupy a kritériá hodnotenia v jednotlivých vyučovacích predmetoch sú konkretizované v informačných listoch predmetov (TU) a (TU).

FF UCM v Trnave realizuje edukačný proces v dvoch budovách, ktoré prešli rekonštrukciou exteriérového aj interiérového vybavenia. Cieľom rekonštrukcie bola modernizácia infraštruktúry za účelom zlepšenia podmienok vzdelávacieho procesu a modernizácia informačno-komunikačných technológií. Pre realizáciu vzdelávacieho procesu má fakulta k dispozícii štandardné prednáškové (9) a seminárne učebne (20), ktoré sú vybavené multimediálnymi projektormi a plátnami a v dvoch učebniach sú inštalované interaktívne tabule. Učitelia majú k dispozícii notebooky kompatibilné s multimediálnymi projektormi. Všetky učebne sú vhodné na realizáciu edukačného procesu v rámci nového študijného programu Anglický jazyk a kultúra v odbornej komunikácii vo všetkých profilových predmetoch odporúčaného študijného plánu. Okrem štandardných učební má fakulta i špecializované učebne a laboratóriá. Na FF UCM sú 4 laboratóriá (pedagogické laboratórium, psychologické laboratórium, etnologické laboratórium, tlmočnícke laboratórium) a 3 počítačové učebne. Laboratóriá sú okrem potrebného základného vybavenia vždy špecificky vybavené vzhľadom k realizovanej výučbe konkrétnych študijných programov. Študenti študijného programu môžu pre rozvoj svojich profesijných i prenositeľných kompetencií využívať aj počítačové učebne. Jedna z počítačových učební je vybavená špeciálnym softwarom MapInfo prof., GiS, WMS, grafických aplikácií a balíkov (Corel, Adobe CS).
 
Okrem elektronických verzií publikácií je na CIZ UCM referát knižničných služieb, ktorý manažuje prezenčné výpožičky. Knižničné jednotky sú spracované v knižničnom informačnom systéme DAWINCI. V súčasnosti je k dispozícii 56 374 knižných jednotiek. Prístup k informačným databázam manažuje Referát informačných služieb. V aktuálnom roku 2021 má UCM prostredníctvom eurofondov a fin. prostriedkov MŠ predplatené nasledujúce databázy: SpringerLink, SpringerNature, ScienceDirect, Scopus, Web of Science, NISPEZ,
 
Na FF UCM má každá katedra svoju katedrovú knižnicu, ktorá sa špecializuje na publikačné jednotky v rámci realizovaných študijných programov. Študenti študijného programu psychológia majú možnosť okrem využívania služieb CIZ UCM pracovať s odbornou a vedeckou literatúrou v katedrovej knižnici. Knižný fond Katedry psychológie FF UCM v súčasnosti obsahuje viac ako 1100 publikácií. Okrem toho každý člen katedry disponuje vlastnou príručnou knižnicou. Študenti majú k dispozícii 120 druhov psychologických testov. Okrem printových testových metodík majú možnosť využívať fakultné PC laboratórium a špecializovanú učebňu vybavenú modernými prístrojovými metodikami a ďalšími počítačovými testami. Osobou zodpovednou za výpožičky katedrovej knižnice je: Jana Hubinská, PhDr., PhD. jana.hubinska@ucm.sk – výpožičné hodiny sú zverejnené na webovej stránke katedry (a vždy aktualizované pre konkrétny akademický rok.
Pre študentov študijného programu psychológia je k dispozícii aj Centrum psychologického poradenstva a výskumu pri Katedre psychológie FF UCM (CPPaV), ktoré združuje vedecké, vzdelávacie, výskumné a ďalšie profesijné aktivity členov Katedry psychológie a spolupracujúcich inštitúcií. Zastrešuje a koordinuje aktivity troch súčastí: Psychologická poradňa, Výskumné centrum a Školiace pracovisko.
Psychologická poradňa
Psychologická poradňa pri Katedre psychológie FF UCM pracuje pod záštitou rektorátu Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave od roku 2015. Vo svojich špecializovane vybavených priestoroch poskytuje študentom všetkých študijných odborov a pracovníkom UCM bezplatné komplexné poradenstvo, pomoc a podporu v rôznych životných situáciách, zahrňujúc osobnú, študijnú i pracovnú oblasť. Od roku 2020 pracuje aj v on-line priestore prostredníctvom platformy MS Teams s pravidelnými každodennými službami prvého kontaktu. Okrem
primárnej úlohy poskytovať psychologickú podporu, pomoc a intervenciu študentom a zamestnancom UCM plánuje Psychologická poradňa na svojich webových stránkach poskytovať aj aktuálne informácie o možnostiach pomoci pre klientov z externého prostredia. V kontexte začlenenia Psychologickej poradne do činnosti Centra psychologického poradenstva a výskumu táto poskytuje dôležité up-todate informácie o problémoch, ktorými klienti trpia a je schopná zachytiť aktuálne trendy a zmeny v oblasti duševného zdravia spoločnosti. Poskytuje podnety a „objednávky z praxe“ pre ďalšie dve pracoviská (Výskumné centrum a Školiace pracovisko) a zároveň
má možnosť okamžite aplikovať zistenia Výskumného centra, ktoré môže na základe širšieho zberu dát a ich analýz pre jednotlivé problémy navrhovať vhodné postupy intervencie. Úzko spolupracuje so Školiacim pracoviskom, ktoré priestory a aktivity poradne využíva pri odbornom vzdelávaní študentov a ich profesijnej príprave v oblasti psychologického poradenstva a intervencie.
Výskumné centrum
Výskumné centrum pri Katedre psychológie FF UCM združuje a koordinuje výskumné aktivity členov Katedry psychológie. V nadväznosti na aktuálne trendy ako aj na podnety Psychologickej poradne realizuje identifikáciu výskumných problémov a plánuje výskumnú činnosť vrátane grantovej aktivity. Prostredníctvom úspešných grantových schém buduje a zabezpečuje vybavením priestory pre psychologický výskum (napr. psychologické laboratórium, akvizícia prístrojov a špecializovaných psychometrických metodík), zastrešuje odbornú
Katedrovú knižnicu s vyše tisíckou titulov, komunikuje s externými inštitúciami v oblasti výskumnej spolupráce.
Výskumné centrum zároveň usmerňuje odborné a vedecké aktivity študentov v rámci Študentskej a vedeckej odborne činnosti (ŠVOČ), v rámci tvorby záverečných prác a poskytuje priestor pre realizáciu psychologického výskumu.
Školiace pracovisko
Prvoradou úlohou Školiaceho pracoviska pri Katedre psychológie FF UCM je poskytovať priestorové a personálne zabezpečenie pre profesijnú prípravu študentom psychológie. Disponuje učebňami pre realizáciu špecializovaných predmetov zameraných na získavanie profesijných zručností – napr. cvičení z psychodiagnostiky, nácviku poradenskej činnosti, pre sociálno-psychologické výcviky, autogénny tréning a pod. Činnosť pracoviska sa realizuje pod dohľadom supervízora s tridsaťročnou praxou a ďalších odborníkov z praxe. Školiace
pracovisko je vybavené väčšinou dostupných psychodiagnostických metodík od spoločností Hoegrefe, Psychodiagnostika a Testcentrum v printových i počítačových verziách, adaptívnym systémom Schuhfried.
Školiace pracovisko zastrešuje aj činnosť študentského zoskupenia Psychologický klub, ktoré aktívne vstupuje do vzdelávania študentov psychológie prostredníctvom organizovania vzdelávacích podujatí. V spolupráci s Katedrou psychológie na základe záujmu študentov organizuje Psychologický klub workshopy, prednášky, premietania filmov s diskusiou s odborníkmi, študentské konferencie a ďalšie aktivity. Školiace pracovisko pri Katedre psychológie FF UCM zároveň koordinuje vykonávanie odbornej praxe (bakalársky stupeň) a stáží (magisterský stupeň) na externých psychologických pracoviskách. Zároveň slúži ako supervízne pracovisko pre pracovníkov Psychologickej poradne.
Domáce inštitúcie:
Podieľajú sa prevažne na poskytovaní odbornej praxe a stáží pre študentov, príležitostne realizujú vyžiadané prednášky a workshopy pre
študentov, sa zúčastňujú sa diskusných stretnutí so študentmi a vystúpení na študentských konferenciách:
Súkromné centrum špeciálneho-pedagogického poradenstva, Bardejov
CARYN, s.r.o. ZZ- ambulancia klinickej psychológie pre deti a dospelých, Spišská Nová Ves
Linka detskej istoty, n.o., Bratislava
Psychologická ambulancia, Liptovský Mikuláš
Assessment systems Slovakia, Bratislava
Centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie, Hlohovec
Centrum reči, Trnava
Súkromné centrum špeciálno-pedagogického poradenstva, Snina
Súkromné centrum špeciálno-pedagogického poradenstva a prevencie, Banka
Ambulancia klinickej psychológie, Bratislava
Detský domov, Nová Baňa
Centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie, Pieštany
Fakultná nemocnica Trenčín – Psychiatrická klinika, Trenčín
Fakultná nemocnica Trnava – Psychiatrická klinika, Trnava
Zahraničné inštitúcie:
Poskytujú možnosti komplexného vzdelávania študentov prostredníctvom Erasmus+ stáží, realizujú prednášky na pôde FF UCM,
spolupracujú na vedecko-výskumnej a publikačnej činnosti pracoviska a vedú záverečné práce študentov študijného programu.
Pražská vysoká škola psychosociálních studií, Česká Republika, Praha
Ostravská Univerzita, Česká Republika, Ostrava
Masarykova univerzita, Česká Republika, Brno
Psychologický ústav Akademie věd ČR
Uniwersytet Kardynala Stefana Wyszinskiego w Warszawe, Poľsko, Varšava
Velikoturnovski Universitet sv. Kiril i Metodii, Bulharsko, Veliko Tarnovo
Burgas Free University, Bulharsko, Burgas
Sveučilište u Zadru, Chorvátsko, Zadar
Univerza v Ljubljani, Slovinsko, Ljubljana
Justus-Liebig Universität, Nemecko, Giessen
International Slavic University G. R. Derzhavin, Macedónsko, Skopje
Uludag University, Turecko, Bursa
 
UCM v Trnave má jasne zadefinované pravidlá realizácie edukačného procesu, ktoré sú uvedené v jednotlivých smerniciach a poriadkoch UCM. Definujú základné práva a povinnosti študentov, učiteľov, charakterizujú základné pojmy akademického prostredia, stanovujú procesné úkony. Všetky smernice a poriadky sú zverejnené na webe univerzity, respektíve fakulty. Formy, metódy vyučovania a hodnotenia učebných výsledkov študentov sú konkretizované v informačných listoch predmetov (v prípade doktorandského štúdia kurzov). Rozmanitosť a špecifické potreby študentov sú v podmienkach edukačného procesu upravované univerzitnou smernicou pre študentov so špecifickými potrebami. Individualizácia prístupu sa realizuje aj prostredníctvom štatútu Individuálneho harmonogramu štúdia, jeho pravidlá a administráciu konkretizuje usmernenie dekanky FF UCM. Individuálny harmonogram štúdia umožňuje kvalitnú edukáciu študentom, ktorí majú znevýhodnené podmienky štúdia zo sociálnych či zdravotných dôvodov.
Flexibilita trajektórií učenia a dosahovania výstupov vzdelávania je realizovaná prostredníctvom mobilít. Základným nástrojom mobility sú medzinárodné akademické mobilitné programy, ktoré sa realizujú prostredníctvom bilaterálnych zmlúv uzatvorených v rámci európskeho mobilitného programu Erasmus+ alebo iných grantových schém (programy administrované Slovenskou akademickou informačnou agentúrou – SAIA alebo MŠVVaŠ SR – projekty bilaterálnej a multilaterálnej spolupráce na základe dohody medzi Slovenskou republikou a inými krajinami, tzv. vládne štipendiá). V súčasnosti sú na FF UCM realizované mobility študentov aj prostredníctvom schválených projektov Erasmus + K 107 a K2. Študenti zosúladených študijných programov tak majú široké spektrum krajín v rámci i mimo Európskej únie na realizáciu mobilít (podrobnejšie informácie na webovej stránke FF UCM).
Štruktúra a obsah štúdia v zosúlaďovaných študijných programoch umožňuje študentom uplatňovať aktívnu rolu v procese učenia sa a v rozvoji akademickej kariéry. Edukačný proces sa realizuje v troch základných formách, a to: prednáška, seminár a cvičenie. Vzhľadom k týmto formám učitelia volia adekvátne vyučovacie stratégie a metódy.
V používaných vyučovacích metódach prevládajú aktivizujúce vyučovacie metódy, ktoré:
– rozvíjajú kognitívne procesy v osobnosti študenta,
– rozvíjajú komunikačné schopnosti študenta,
– rozvíjajú kapacitu emocionálneho prežívania v osobnosti študenta,
– rozvíjajú schopnosť kooperácie, pracovať v tíme a pracovať s tímom,
– rozvíjajú axiologizačné procesy v osobnosti študenta, hodnotiace mechanizmy v nadväznosti na sebahodnotenie a sebareflexiu,
– rozvíjajú kreativitu v osobnosti študenta,
– zvyšujú motiváciu ku štúdiu, prípadne k vykonávaniu zvolenej profesie,
– zlepšujú celkovú atmosféru na výučbe.
V realizácii aktivizujúcich metód sa študent stáva aktívnym členom edukačného procesu. Na rozdiel od štandardných metód nie je iba pasívnym prijímateľom poznatkov, ale sám poznatky objavuje a implementuje do svojho edukačného kognitívneho portfólia. Študenti majú možnosť zapojiť sa do ŠVOČ ‒ Študentská vedecká odborná činnosť.
Katedry FF UCM pravidelne realizujú súťaže v ŠVOČ a najlepší študenti reprezentujú katedry v celoslovenských kolách ŠVOČ.
Filozofická fakulta UCM sa aktívne podieľa na realizácii celouniverzitného e-learningového vzdelávania. Vytvorenie „elektronickej virtuálnej“ prednáškovej miestnosti (aplikácie), prostredníctvom ktorej je možné realizovať vyučovací proces ako v reálnom čase, tak aj formou prístupu k elektronickému archívu realizovaných prednášok, bolo prínosom pre vyučovanie v rámci všetkých katedier. Študentom i pedagógom umožňuje operatívne zdieľanie výučbových materiálov a informácií vo forme hlasovej, dátovej a obrazovej, nezávisle od miesta, na ktorom je potrebné takého zdieľanie zabezpečiť.
Webový videoportál poskytuje jednoduchý prístup k digitálnym mediálnym záznamom kedykoľvek a kdekoľvek. Dovoľuje prehliadať, vyhľadávať a prezerať interaktívne digitálne mediálne záznamy (prednášky, cvičenia). Portál slúži ako sofistikovaný portál na spätné prehrávanie video záznamu s použitím štandardných webových technológií, čím dovoľuje dodať na obrazovku živé vysielanie alebo záznam na vyžiadanie používateľa. Vlastnosti portálu: upravovateľné rozhranie, príručka k programom, vyhľadávanie kľúčových slov, personalizované a tematické prehrávacie zoznamy programov, rozšírené ovládanie prehrávača ‒ prehratie videozáznamu na celú obrazovku, rýchly posun záznamu vpred/vzad, synchronizácia prezentácií a videa, odosielanie a manažment otázok pri živom vysielaní.
Obsluha sníma prednášku na kameru, následne prenosný kódovač zakóduje video a audio signál do požadovanej formy. Audiovizuálny materiál je prístupný cez videoportál vybraným používateľom (napr. študenti príslušného predmetu, ktorých sa týka prednáška). Kódovač je prenosný s možnosťou snímania prednášok vo viacerých prednáškových miestnostiach.
Prostredníctvom e-learningu sa zabezpečuje transformácia doterajšieho „klasického“ spôsobu výučby do modernej formy, ktorá predstavuje kombináciu osvedčených klasických prvkov, ako je dominantná úloha učiteľa, teoretický výklad podporený prvkami modernej komunikačnej techniky s princípmi unifikovaných e-learnigových aplikácií, vytvorenie širokých možností individualizácie výučbového procesu pre študentov i pedagógov a priama „on line“ distribúcia prebiehajúcich prednášok a vzdelávacích podujatí univerzity, nielen v rámci internej komunikačnej siete, ale aj pre účastníkov nachádzajúcich sa mimo areálu univerzity.
Absolventi štúdia v študijnom odbore psychológia majú možnosť uplatniť sa (v niektorých prípadoch až po získaní potrebného osvedčenia, ktoré súvisí so špecializačným štúdiom alebo certifikovanou činnosťou) na rôznych pozíciách, ako napr. asistent, pracovník pod odborným dohľadom/supervíziou, samostatný pracovník, a to najmä v oblasti: zdravotnej a sociálnej starostlivosti – poradenský psychológ, klinický psychológ, psychoterapeut, forenzný psychológ, psychológ v oblasti sociálneho poradenstva; výchovy a vzdelávania – pedagogický psychológ, školský psychológ, kariérový poradca; organizácie a práce – pracovný psychológ, špecialista v oblasti ľudských zdrojov;
iných oblastí ako napr. policajné zložky, armáda, doprava, šport, komunikácia, marketing, veda a výskum.
Hodnotenie uplatniteľnosti absolventov podľa študijných programov je zverejnené na webovej stránke.
 
Filozofická fakulta UCM v Trnave v rámci monitorovania a hodnotenia kvality poskytovaného vzdelávania realizuje (okrem iného) aj zber a vyhodnocovanie dát zameraných na uplatniteľnosť absolventov v odbore. Vzhľadom na fakt, že vzdelávanie na prvom stupni vysokoškolského štúdia študijného programu psychológia nesmeruje k získaniu žiadnej špecifickej profesijnej kvalifikácie a neposkytuje získanie kompetencií nevyhnutných pre samostatnú prax v psychológii, uplatniteľnosť v praxi môže byť monitorovaná až po absolvovaní
druhého stupňa. Absolventi študijného programu psychológia na FF UCM dosahujú najlepšie výsledky v uplatniteľnosti spomedzi všetkých študijných programov na FF UCM. Až 70% z nich sa zamestnalo priamo v odbore a ďalších 16% v odbore prekrývajúcom sa s vyštudovaným odborom. Len 14% absolventov uviedlo, že sa zamestnali v inej oblasti, čo však poukazuje na skutočnosť že 100% absolventov našlo uplatnenie na trhu práce. Podľa údajov za posledných 15 rokov, väčšina absolventov (65%) bola zamestnaná do troch mesiacov od
ukončenia štúdia a ďalších 23% si našlo prácu do pol roka.
 
Prioritou vzdelávania v študijnom odbore psychológia je pripraviť absolventov pre výkon povolania pomáhajúcej profesie. Úspešnosť v zmysle viditeľnosti pre širšiu verejnosť, alebo dosiahnutia riadiacich funkcií nie je kritériom úspešnosti pomáhajúcich profesií. Z tohto pohľadu každý absolvent, ktorý dokáže poskytovať psychologickú starostlivosť klientom a pacientom, je úspešný a pre spoločnosť prospešný. Naši absolventi sú však úspešní v obsadzovaní miest na rozmanitých pozíciách širokého spektra možností profesijného uplatnenia:
 
Mikulová Paulina, Mgr. – hlavný štátny radca – Kriminalistický a expertízny ústav Prezídia Policajného zboru Ministerstva vnútra SR
Marko, Martin, Mgr., PhD. – vedecký pracovník – Centrum experimentálnej medicíny Slovenskej akadémie vied
Doktorová, Dominika, PhDr., PhD. – prodekanka pre štúdium – Filozofická fakulta Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
 
Centrum detskej reči – Súkromné centrum špeciálno-pedagogického poradenstva, Nám. J. Herdu 1, 917 01 Trnava
VoxPsyché, s.r.o. – Ambulancia klinickej, poradenskej a dopravnej psychológie, psychoterapia, biofeedback, Nemocničná 1, 990 01 Veľký Krtíš
Hospic milosrdných sestier, Súvoz 739, 911 01 Trenčín