Preskočiť na obsah

Názov študijného programu: vzťahy s médiami

Udeľovaný akademický titul: bakalár, Bc.
Forma štúdia: denná

Číslo a názov študijného odboru: 7205 mediálne a komunikačné štúdiá
Stupeň štúdia: 1.
Kód programu – číslo študijného programu: 106986
Úroveň národného kvalifikačného rámca: úroveň 6

Štandardná dĺžka štúdia v rokoch: 3

Jazyk poskytovania: Slovenský jazyk

Absolvent bakalárskeho stupňa študijného programu vzťahy s médiami/media relations:
získa širokú škálu teoretických poznatkov z oblasti teórie marketingu, marketingovej komunikácie, public relations, digitálnej
komunikácie, mediálneho marketingu, mediálneho výskumu, ako aj ďalších nosných oblastí vzťahov s médiami/media relations,
ovláda základy z pridružených vedných disciplín, ako napríklad ekonómia, právo. psychológia, etika, manažment či neverbálna
komunikácia, vie využiť získané informácie z teoreticky zameraných predmetov na analýzu situácie,dokáže pracovať s rôznymi typmi dát, zdrojov a zároveň vyhodnocovať relevantnosť a dôveryhodnosť získaných informácií v onlinovom aj offlinovom prostredí,
ovláda špecifiká cudzieho jazyka smerom k oblasti vzťahov s médiami, preukazuje relevantné vedomosti z teórie marketingu a marketingovej komunikácie s dôrazom na PR a media relations, ale aj komunikácie v online priestore, manažmentu a tvorbe rôznych komunikátov, získava prehľad v základoch ekonómie, ako aj mediálneho práva. vie sa podieľať na organizácii všetkých typov komunikačných aktivít vo vzťahu k internému a externému prostrediu, spolupodieľa sa na tvorbe a realizácii komunikačných projektov a plánov, je schopný kreovať základné komunikačné výstupy vo všetkých typoch médií, vie vystupovať pred médiami,
vie byť súčasťou krízového tímu a spolupodieľať sa na návrhoch riešení krízovej komunikácie smerom do interného aj externého
prostredia, dokáže vytvoriť stratégiu komunikácie spoločnosti na sociálnych sieťach a implementovať ju, ako zástupca médií vie komunikovať s potenciálnymi klientmi, konkurenciou, zástupcami tretieho sektora, cieľovými skupinami či širokou verejnosťou,
vie pracovať s dátami a vyhodnocovať relevantnosť jednotlivých zdrojov.
 
Praktické schopnosti a zručnosti
 
Absolvent odboru mediálne a komunikačné štúdia v študijnom programe vzťahy s médiami na 1. stupni bakalárskeho štúdia:
dokáže nastaviť stratégiu vzťahov s médiami menšej spoločnosti a samostatne alebo v tíme ju realizovať,
vie sa podieľať na organizácii všetkých typov komunikačných aktivít vo vzťahu k internému a externému prostrediu, spolupodieľa sa na tvorbe a realizácii komunikačných projektov a plánov,
je schopný kreovať základné komunikačné výstupy vo všetkých typoch médií, vie vystupovať pred médiami,
vie byť súčasťou krízového tímu a spolupodieľať sa na návrhoch riešení krízovej komunikácie smerom do interného aj externého prostredia,
dokáže vytvoriť stratégiu komunikácie spoločnosti na sociálnych sieťach a implementovať ju,
ako zástupca médií vie komunikovať s potenciálnymi klientmi, konkurenciou, zástupcami tretieho sektora, cieľovými skupinami či širokou verejnosťou,
vie pracovať s dátami a vyhodnocovať relevantnosť jednotlivých zdrojov.
 
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti
 
Absolvent bakalárskeho stupňa študijného programu media relations:
má zručnosti v podobe adaptability na súčasné aj budúce dianie a zmeny na komunikačnom trhu,
dokáže efektívne pracovať ako člen tímu realizujúceho nástroje vzťahov s médiami,
má rozvinuté organizačné zručnosti a time manažment,
dokáže hľadať riešenia problémov kreatívnymi a efektívnymi spôsobmi,
dokáže aplikovať súčasné právne a etické normy,
ma rozvinuté komunikačné a prezentačné zručnosti,
má schopnosť kriticky posúdiť vplyv médií na rozličné cieľové skupiny
Požadované schopnosti a predpoklady potrebné na prijatie na štúdium.
 
Základným predpokladom prijatia na študijný program I. stupňa je ukončené stredoškolské vzdelanie.
 
Štandardnou formou prijímacích skúšok sú písomné testy. Považujú sa za objektívne, pričom sú zabezpečené rovnaké podmienky na ich vykonanie pre každého uchádzača. Obsah prijímacích testov rešpektuje spravodlivý prístup ku vzdelaniu a v obsahu a rozsahu písomné testy nepresahujú rámec stredoškolského vzdelania. Výber obsahu korešponduje s ťažiskovými vzdelávacími oblasťami relevantnými pre študijný odbor mediálne a komunikačné štúdiá. Od uchádzača pre štúdium v tomto študijnom odbore sa požaduje znalosť základných pojmov v danom študijnom odbore a orientáciu v rámci všeobecných vedomostí z oblasti spoločenského, ekonomického a kultúrneho života.
 
 
Postupy prijímania na štúdium.
 
Priebeh štúdia, formy, metódy v štúdiu presne popisujú smernice a poriadky UCM. Definujú základné práva a povinnosti študentov, pedagógov, charakterizujú základné pojmy akademického prostredia, stanovuje procesné úkony. Všetky smernice a poriadky sú zverejňované na stránke univerzity.
 
Vysoká škola rešpektuje rozmanitosť študentov a ich potreby, ktoré im prinášajú flexibilitu vzdelávacieho procesu.
Vysoká škola v prípade potreby využíva rôzne spôsoby poskytovania vzdelávania – prezenčná, dištančná.
Vysoká škola flexibilne aplikuje rôzne pedagogické metódy, dbá na individuálny prístup a inovácie vo vyučovacom procese.
Pravidelne vyhodnocuje a nastavuje spôsoby poskytovania vzdelávania a pedagogické metódy.
 
Vysoká škola prehliada na špecifické potreby študentov so špecifickými potrebami – podporné služby a primerané úpravy bez znižovania nárokov na ich študijné výsledky:
 
zabezpečenie možnosti využívať špecifické vzdelávacie prostriedky,
individuálne vzdelávacie prístupy, najmä individuálnu výučbu vybraných predmetov pre študentov so zmyslovým postihnutím,
osobitné podmienky na vykonávanie študijných povinností bez znižovania požiadaviek na študijný výkon,
individuálny prístup vysokoškolských učiteľov,
odpustenie školného v odôvodniteľných prípadoch, ak ide o štúdium dlhšie, ako je štandardná dĺžka príslušného študijného programu.
 
 
Priebeh štúdia na UCM upravuje Študijný poriadok UCM. Umožňuje študentom zvoliť si vlastné tempo štúdia, prináša im flexibilitu vzdelávacieho procesu s prihliadnutím na kreditový systém. Zároveň je Študijný poriadok UCM predmetom administratívneho overovania a kontroly jednotlivých etáp štúdia. Podmienky pre absolvovanie jednotlivých predmetov definujú Informačné listy predmetov, ktoré sú dostupné v AIS univerzity. Tento dokument okrem definovania samostatných podmienok absolvovania predmetu obsahuje aj ciele predmetu, výsledky vzdelávania, harmonogram výučby, literatúru k predmetu a stupnicu hodnotenia k absolvovaniu predmetu. Povinnosťou učiteľov jednotlivých predmetov je oboznámiť študentov s podmienkami hodnotenia predmetu na začiatku semestra, požiadavky na ukončenie predmetu sa nesmú v priebehu výučby meniť. Informačné listy a dokumenty k predmetu sú zverejnené v AIS. Zároveň učiteľ na začiatku výučby predmetu jasne definuje pravidlá týkajúce sa absencie študentov vo vyučovacom procese. S celkovým výsledkom hodnotenia predmetu sa študent oboznámi prostredníctvom AIS alebo v priamom kontakte s vyučujúcim v deň konania skúšky predmetu.
 
a vo vnútornom predpise Univerzity: Vnútorný systém zabezpečovania kvality na UCM: (dokument dostupný na intranete univerzity).
 
Podmienky uznávania štúdia, alebo časti štúdia.
 
Študenti bakalárskeho štúdia môžu požiadať rektora univerzity, dekana fakulty, riaditeľa inštitútu, po predchádzajúcom vyjadrení vedúceho príslušnej katedry, o uznanie absolvovania predmetov študijného programu, ak splnil predmet s rovnakým obsahom v rovnakom stupni štúdia na UCM alebo inej vysokej škole. O uznanie predmetov je možné požiadať len na začiatku štúdia (ihneď po zápise, najneskôr však 2 týždne po začatí výučby), prostredníctvom predpísaných formulárov, ktoré sú zverejnené na webovom sídle univerzity. Súčasťou žiadosti spravidla sú doklady vydané a potvrdené vysokou školou, na ktorej predmety, ktoré žiada uznať, študent úspešne absolvoval: a) originál ,,Výpis výsledkov štúdia“, b) sylaby absolvovaných predmetov alebo informačný/é list/y predmetu/ov, c) zoznam predmetov, ktoré žiada uznať. Následne prebieha posúdenie a vybavenie žiadosti študenta a jeho následné zaradenie (po schválení môže byť študent zaradený do vyššieho roka štúdia).
 
Všetky podrobné informácie a podmienky uznávania štúdia na UCM upravuje:

Na úspešné absolvovanie bakalárskych študijných programov je potrebných 180 kreditov, z toho: 155 kreditov za štúdium, 25 kreditov za bakalársku štátnu skúšku (10 kreditov obhajoba záverečnej práce + 15 kreditov za predmety štátnej skúšky). Všetky študijné programy majú zverejnené pravidlá, kritériá a metódy hodnotenia študijných výsledkov. Sú definované v informačnom liste predmetu, prístupné v AIS, študent má k nim kedykoľvek prístup. Kritériá a spôsob hodnotenia študentov, ako aj kritériá́ na stanovenie známok sú́ vopred zverejnené. Informačné listy sú aktualizované na začiatku každého semestra. Študent má právo na spätnú väzbu na zistenie miery plnenia svojich výstupov. Hodnotenie študentov sa vo väčšine prípadov uskutočňuje jedným vyučujúcim, môžu sa však vyskytnúť prípady skúšania viacerých vyučujúcich na hodine, t.j. priebežné hodnotenie alebo tzv. povinná prevádzková prax študentov, ktorej hodnotenie sa môže uskutočňovať odborníkmi z praxe. Hodnotenie študenta viacerými pedagógmi sa realizuje na štátnych skúškach, kedy komisie pre štátne skúšky sú zostavené v súlade so zákonom. Súčasťou štátnej skúšky je aj obhajoba záverečnej práce, na ktorú vypracuje posudok vedúci práce/školiteľ a oponent, ktorý môže byť aj z praxe. Študent má možnosť požiadať o komisionálne skúšanie za účasti aspoň dvoch skúšajúcich učiteľov, ktorých určí vedúci katedry alebo študijný prodekan. Študent má možnosť obrátiť sa na kompetentné osoby (vedúci katedry, prodekan, dekan, kontrolór UCM) so sťažnosťami. Študenti majú k dispozícii formálne odvolacie konanie, majú zaručenú možnosť participácie na preskúmavaní podnetov a riešení a majú zaručenú spätnú väzbu týkajúcu sa výsledkov ich preskúmavania a prijatých opatrení. V prípade závažných okolností sťažnosti rieši kontrolór univerzity. Študent má možnosť obrátiť sa aj na Etickú komisiu v prípade domnienky o porušení etického kódexu univerzity. Odkaz na ILP nájdete na linku https://fmk.sk/studijne-programy/vzme/

Priestorové zabezpečenie ŠP:
fakulta realizuje vzdelávanie v rôznych priestoroch, disponuje mnohými špecializovanými učebňami, ktoré sú súčasťou Univerzitného vedeckého a kreatívneho parku, ako napr. HD televízne štúdio, rozhlasové štúdio, redakcia univerzitného časopisu, zvukové štúdio, špecializované učebne určené na projektové vzdelávanie, design thinking a prácu v tímoch, neuromarketingové laboratórium, počítačové miestnosti, fotoateliéry, učebne určené na štúdium digitálnych hier.
 
Okrem toho sú študentom k dispozícii centrá, kde môžu získavať teoretické vedomosti i praktické skúsenosti:
Method Lab – Method Lab – Výskumné centrum Katedry marketingovej komunikácie FMK UCM .
Pri výučbe cudzieho jazyka je možné využiť digitálne tlmočnícke laboratórium, ktorým UCM v Trnave disponuje.
 
Informačné zabezpečenie ŠP:
Centrum informačných zdrojov – plní funkciu akademickej knižnice, ktorej hlavným poslaním je získavať, spracovávať, uchovávať a sprostredkovávať informácie, literatúru a ďalšie kultúrne hodnoty.
Centrum informačno-komunikačných technológií – sa zaoberá prevádzkou a rozvojom informačných a komunikačných technológií. Pre UCM zabezpečuje správu, funkčnosť a rozvoj počítačovej siete, bezporuchovú prevádzku informačných systémov, bežný servis počítačového vybavenia na rektoráte UCM a jednotlivých fakultách.
 
Fakultná knižnica FMK – sa nachádza v budove FMK „v Jame“. Je neustále dopĺňaná o najnovšie tituly z domácich i zahraničných vydavateľstiev. Pokrýva najmä oblasť médií a marketingu, no obsahuje aj širokú ponuku literatúry z ostatných vedných odborov. V súčasnosti disponuje takmer 14 000 knižnými jednotkami.
 
Archív FMK je fakultné úložisko, ktoré okrem iných funkcií sprístupňuje študentom študijnú literatúru v elektronickej podobe. V súčasnosti obsahuje približne 370 e-publikácií: rôznych monografií, skrípt, učebníc, zborníkov a inej študijnej literatúry pedagógov fakulty, ktorá je viazaná na povinné a povinne voliteľné predmety).
 
Možnosti sociálneho, športového, kultúrneho, duchovného a spoločenského vyžitia: FMK UCM v Trnave ponúka svojim študentom skutočne bohaté možnosti školských i mimoškolských aktivít. Väčšina z nich je zverejnená na webovom sídle fakulty v samostatnej sekcii FAKULTNÝ ŽIVOT ŠTUDENTA a taktiež aj na sociálnych médiách fakulty (Facebook, Instagram).
UCM má vypracované dokumenty a smernice, ktoré zabezpečujú flexibilitu trajektórií učenia sa. Študijný program umožňuje zodpovedajúce vzdelávanie aj mimo školy v domácich a zahraničných inštitúciách. Študijné programy poskytujú študentom dostatočný počet voliteľných predmetov pre profilovanie zručnosti pre potrebu flexibility trajektórie učenia a špecifikáciu orientácie študenta. Vysoká škola vytvára podmienky pre realizáciu praxe v partnerských inštitúciách, vie zabezpečiť dostatok partnerských inštitúcií pre realizáciu (mentoring, konzultáciu záverečných prác). Vysoká škola aktívne spolupracuje s medzinárodnými vzdelávacími inštitúciami, spolupráca vedie k uzatváraniu bilaterálnych zmlúv a k podpore mobilitných programov. Vysoká škola a zabezpečuje súbežné štúdium študijného programu v zahraničí na základe bilaterálnych dohôd vzájomne absolvovaných predmetoch. Vysoká škola má schválené a implementované administratívne postupy pre mobilitu študentov v rámci programu Erasmus+ a iných programov, uznávanie medzifakultných a univerzitných predmetov, prestup z inej vysokej školy , uznávanie štúdia podľa platnej legislatívy.
 
Mobility:
 
Základným nástrojom mobility sú medzinárodné akademické mobilitné programy, ktoré sa realizujú prostredníctvom bilaterálnych zmlúv uzatvorených v rámci európskeho mobilitného programu Erasmus+ alebo iných grantových schém (programy administrované Slovenskou akademickou informačnou agentúrou – SAIA alebo MŠVVaŠ SR – projekty bilaterálnej a multilaterálnej spolupráce na základe dohody medzi Slovenskou republikou a inými krajinami, tzv. vládne štipendiá. FMK UCM v Trnave v tejto oblasti participuje na akademickej výmene študentov aj pedagógov. Príkladom sú štipendiá na základe Dohody medzi Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky a Ministerstvom vysokého školstva Kubánskej republiky o spoločnom Slovensko-kubánskom štipendijnom programe.
 
Mobilitné programy umožňujú študentom bakalárskeho, magisterského a doktorandského stupňa štúdia vzdelávať sa v zahraničí. FMK UCM v Trnave má v súčasnosti uzatvorených viac ako 60 bilaterálnych zmlúv v rámci programu Erasmus + s univerzitami v Českej republike, Poľsku, Nemecku, Taliansku, Chorvátsku, Francúzsku a v iných krajinách. Taktiež podporuje mobilitu študentov prostredníctvom programov zastrešovaných SAIA alebo inými schémami. Každoročne absolvuje zahraničnú mobilitu viac ako 60 študentov FMK UCM v Trnave vo všetkých stupňoch štúdia. Významná je aj podpora stáží študentov a absolventov fakulty.
Realizovanie programu Erasmus+ určuje Smernica č. 16/19 o administrácii programu Erasmus+, pričom výber študentov na mobility zachováva kritérií transparentnosti. Administrovanie študentov odchádzajúcich na mobilitu sa realizuje v spolupráci s Oddelením vonkajších stykov UCM, Študijného oddelenia FMK a fakultného koordinátora mobilít. Vysielanie študentov na mobilitu zo zahraničia je výrazným prejavom internacionalizácie fakulty. Po akceptovaní študenta nominovaného UCM na štúdium na zahraničnej škole je participant oboznámený s administratívnou procedúrou a jej jednotlivými krokmi. Výber predmetov, ktoré bude na prijímajúcej fakulte študovať, schváli tak vysielajúca ako aj prijímajúca inštitúcia. Predmety, ktoré ma študent na prijímajúcej univerzite absolvovať, sú sumarizované v dohode o štúdiu („learning agreement“). Počas výučbovej časti semestra sa zúčastňuje na prednáškach a seminároch, počas skúšobného obdobia absolvuje predpísaný počet skúšok tak, aby získal stanovený počet kreditov. Po ukončení semestra vydá zahraničná univerzita študentovi výpis absolvovaných predmetov v anglickom jazyku („transcript of records“), ktorý slúži ako doklad o absolvovaní príslušných predmetov. V prípade záujmu študenta a kapacitných možností možno mobilitu predĺžiť. Procesy týkajúce sa štúdia (výber predmetov, zmena predmetov, kontrola predmetov a pod.) koordinuje fakultný koordinátor mobilít v spolupráci so Študijným oddelením fakulty. Uznanie predmetov prebieha na základe žiadosti študenta, ktorej súčasťou je výpis hodnotenia zo zahraničnej univerzity. Predmety uznáva po kontrole prodekan pre výchovno-vzdelávaciu činnosť v komunikácii s fakultným koordinátorom mobilít.
 
PR špecialista,
komunikačný špecialista,
špecialista internej komunikácie,
hovorca,
online špecialista/špecialista správy sociálnych sietí,
komunikačný konzultant,
account manažér/executive,
copywriter,
brand špecialista
Absolvent študijného programu vzťahy s médiami sa v 1. stupni štúdia profiluje v súlade s povahou a obsahom predmetového jadra študijného programu. Jeho dovtedajšie vedomosti sú rozšírené o poznatky nosných disciplín. Absolvent je profilovaný ako špecialista na komunikáciu pri vytváraní mediálnych vzťahov, disponuje širokou škálou poznatkov z rôznych vedných disciplín, primárne však z oblasti masmediálnej a marketingovej komunikácie, rozšírených o špecifické predmety študijného programu media relations, ako aj komunikačnými zručnosťami a schopnosťami. Z tohto dôvodu je absolvent študijného programu vzťahy s médiami plnohodnotne pripravený pracovať ako člen komunikačného tímu v príslušnej inštitúcii/korporácii z rôznych oblastí.
 
Absolventi bakalárskeho štúdia často pokračujú v štúdiu na magisterskom štúdiu v príbuznom študijnom programe v odbore mediálne a komunikačné štúdiá – najčastejšie ide o študijné programy masmediálne komunikácia alebo marketingová komunikácia. Podľa údajov Študijného oddelenia FMK cca 43 % absolventov bakalárskeho štúdia ŠP vzťahy s médiami pokračuje v štúdiu na magisterskom stupni.
Fakulta je známa tým, že organizuje veľmi veľa aktivít pre svojich študentov. Študenti majú veľké možnosti získať praktické skúsenosti už počas štúdia. Študent môže aktívne participovať na vzdelávacom procese a má dostatočný priestor na prezentáciu výsledkov svojej činnosti – môže sa zúčastniť fakultného kola ŠVOUK, spolupracovať na projektoch, vedeckých či umeleckých publikáciách, akou je napríklad kreatívna ročenka MUUZA, byť aktívny v Kabinetoch, pracovať vo fakultných médiách – FMK TV, rádio Aetter v univerzitnom časopise Atteliér. Okrem toho sa študenti môžu zapájať do rôznorodých podujatí, ktoré fakulta organizuje – napr. Welcome Day, FMK day, UniCon, Týždeň vedy a techniky a mnohé iné.
 
 
V rámci študijného programu marketingová komunikácia veľmi veľa partnerov z praxe, na fakulte pôsobí mnohí významní odborníci z marketingových agentúr.
 
spolupráca s celoslovenskými i regionálnymi médiami: TA3, RTVS, Markíza, denníka Pravda, denník Nový Čas, Rádio Expres
spolupráca s TASR.
spolupráca s reklamnými a digitálnymi agentúrami (Wiktor Leo Burnett Academy, dotcom, Glidy),
spolupráca s Grow with Google Slovensko (zapojenie Google trénerov do vzdelávacieho procesu a organizácia pravidelných eventov Grow with Google x FMK),
spolupráca s ADMA (prednášky, konzultácie a odborný mentoring záverečných prác odborníkmi z členských agentúr),
spolupráca s KRAS (prednášky na konferenciách),
spolupráca s Talentway Academy (implementácia projektového vyučovania a design thinkingových metód do vzdelávacieho procesu a organizácia spoločných hackathonov s partnermi z praxe).
 
Mgr. Patrícia Žilková, odborná redaktorka, Stratégie, vydavateľstvo Mafra Slovakia
Mgr. Zuzana Žuborová – Editor a Stratég reklamného tímu FORBES
Mgr. Dominika Susková – News Assistant CNBC, Londýn
Mgr. Daniel Čačala – Co-Founder Rally Radosti, Co-Founder Daybyme, Co-Founder applikácie WHOO
Mgr. Simona Benetinová, produktová manažérka, Nicereply.com
Mgr. Antónia Štofanová, manažérka, Nestlé
Mgr. Simona Kosorínová, kampaňový teamleader, Dedoles
Mgr. Monika Lisková – SEO Specialist v DEDOLES
Mgr. Barbora Janošková – Freelance marketing a branding consultant.
Mgr. Erika Szárazová – Procurement Specialist at Hewlett Packard Enterprise /HPE/
Mgr. Martina Zvolenská – PR and Media Buying Manager v spoločnosti Be Lenka
Mgr. Paula Grochalová: Content Manager, Kontentino
 
Medzi úspešných absolventov študijného programu vzťahy s médiami patria aj odborní asistenti pôsobiaci na FMK UCM v Trnave:
Mgr. Alexandra Rysuľová, PhD., odborná asistentka FMK UCM v Trnave
Mgr. Jana Hubinová, PhD., odborná asistentka FMK UCM v Trnave