Preskočiť na obsah

Názov študijného programu: marketingová komunikácia

Udeľovaný akademický titul: magister, Mgr. 
Forma štúdia: denná

Číslo a názov študijného odboru: 7205 mediálne a komunikačné štúdiá
Stupeň štúdia: 2.
Kód programu – číslo študijného programu: 107071
Úroveň národného kvalifikačného rámca: úroveň 7

Štandardná dĺžka štúdia v rokoch: 2

Jazyk poskytovania: Slovenský jazyk

a) Teoretické vedomosti
 
V rozsahu získavania teoretických vedomostí sa zdôrazňuje interdisciplinárny charakter študijného odboru, ale aj špecializácia na vybrané problémy širokospektrálnej marketingovej praxe. Absolvent magisterského stupňa študijného programu marketingová komunikácia vie aplikovať rozšírené a prehĺbené poznatky z oblasti marketingových komunikačných stratégií, marketingového a projektového manažmentu, medzinárodného marketingu a marketingovej komunikácie, tvorby firemnej identity, budovania a riadenia značky, riadenia ľudských zdrojov a personálneho marketingu, online marketingu, inovácií v marketingovej komunikácii a podnikateľského práva.. Absolvent sa orientuje v postupoch a procesoch v marketingu a marketingovej komunikácii, pozná základné i pokročilé metriky a vie ich správne zvoliť a použiť. Dokáže analyzovať a vyhodnocovať problémy v marketingových spoločnostiach, oddeleniach v komerčnej a nekomerčnej sfére a navrhovať komplexné marketingové a komunikačné stratégie a riešenia. V rámci povinne voliteľných predmetov sa môže špecializovať na vybrané oblasti marketingovej komunikácie: reklamná tvorba, public relations, podpora predaja, direct marketing, CRM, marketing sociálnych médií, krízová komunikácia.
 
b) Praktické schopnosti a zručnosti
 
Absolvent magisterského stupňa študijného programu marketingová komunikácia:
používa pokročilé metódy a postupy na tvorbu textových i multimediálnych marketingových komunikátov,
zvláda manažérsku i praktickú prácu na rôznych pozíciách v oblasti prípravy, produkcie, interpretácie, postprodukcie a distribúcie marketingových obsahov a produktov,
dokáže komplexne realizovať výskum marketingovej komunikácie a má schopnosť aplikovať získané poznatky a zistenia na riešenie problémov v marketingovej praxi,
dokáže plánovať a realizovať projekty vyplývajúce z každodennej marketingovej praxe; je schopný jasne a vecne formulovať problém a zadanie smerujúce k jeho riešeniu,
je zorientovaný v problematike medzinárodnej spolupráce v oblasti marketingovej komunikácie a ovláda spôsoby uchádzania sa o domáce i zahraničné granty,
dokáže kriticky myslieť, nazerať na vec z rôznych uhlov a vnímať ju zasadenú do širšieho kontextu,
dokáže vytvárať rozličné stratégie riešenia problému, kriticky ich posudzovať a vyselektovať najperspektívnejšie pre danú situáciu, ktoré povedú k vyriešeniu problému,
vie strategicky myslieť, je schopný vytvárať strednodobé i dlhodobé plány reflektujúce požiadavky marketingovej praxe,
orientuje sa v ekonomických i podnikových procesoch a je schopný využívať mechanizmy získania finančných prostriedkov z viacerých zdrojov,
dokáže riadiť marketingové a komunikačné aktivity firmy naprieč celým spektrom komunikačných kanálov a prostredí,
má zručnosti v oblasti digitálneho marketingu a onlinovej komunikácie so zameraním sa na e-mailový marketing, marketing na sociálnych sieťach, mobilný marketing a webovú analytiku, SEO a PPC marketing,
dokáže odborne komunikovať s profesionálmi z brandže a je rovnocenným partnerom v komunikácii s odbornou verejnosťou i ekonomicky a hospodársky zameranými médiami.
 
c) Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti
 
Absolvent magisterského stupňa študijného programu marketingová komunikácia:
dokáže efektívne pracovať ako jednotlivec, ako člen tímu aj ako vedúci tímu, inštitúcie,
dodržiava etické princípy profesie a podieľa sa na ich tvorbe a zdokonaľovaní,
udržiava kontakt s najnovšími poznatkami a vývojovými trendmi v odbore a organizuje si vlastný profesionálny rast,
dokáže hľadať riešenia problémov kreatívnymi spôsobmi a overovať ich účinnosť,
má rozvinuté mäkké zručnosti (time manažment, kreativita, tímová práca, proaktívny prístup, a pod.)
 
Základným predpokladom magisterského štúdia je úspešné absolvovanie bakalárskeho študijného programu. Absolventi bakalárskeho štúdia v odbore masmediálne štúdiá na FMK UCM sú prijatí bez prijímacej skúšky. Absolventi iných študijných odborov musia absolvovať prijímaciu skúšku v rozsahu bakalárskej štátnej skúšky v odbore mediálne a komunikačné štúdiá.
Potrebné dokumenty k prihláške na magisterský stupeň štúdia je potrebné: vysokoškolský diplom, vysvedčenie o štátnej skúške, dodatok k diplomu u absolventov študijných programov, doklad o absolvovaných skúškach a zápočtoch u absolventov študijných odborov, životopis, potvrdenie o zaplatení poplatku za prijímačky.
 
 
Postupy prijímania na štúdium
 
 
 
Priebeh štúdia, formy, metódy v štúdiu presne popisujú smernice a poriadky UCM. Definujú základné práva a povinnosti študentov, pedagógov, charakterizujú základné pojmy akademického prostredia, stanovuje procesné úkony. Všetky smernice a poriadky sú zverejňované na stránke univerzity.
 
Vysoká škola rešpektuje rozmanitosť študentov a ich potreby, ktoré im prinášajú flexibilitu vzdelávacieho procesu.
Vysoká škola v prípade potreby využíva rôzne spôsoby poskytovania vzdelávania – prezenčná, dištančná.
Vysoká škola flexibilne aplikuje rôzne pedagogické metódy, dbá na individuálny prístup a inovácie vo vyučovacom procese.
Pravidelne vyhodnocuje a nastavuje spôsoby poskytovania vzdelávania a pedagogické metódy.
 
Vysoká škola prehliada na špecifické potreby študentov so špecifickými potrebami – podporné služby a primerané úpravy bez znižovania nárokov na ich študijné výsledky:
 
zabezpečenie možnosti využívať špecifické vzdelávacie prostriedky,
individuálne vzdelávacie prístupy, najmä individuálnu výučbu vybraných predmetov pre študentov so zmyslovým postihnutím,
osobitné podmienky na vykonávanie študijných povinností bez znižovania požiadaviek na študijný výkon,
individuálny prístup vysokoškolských učiteľov,
odpustenie školného v odôvodniteľných prípadoch, ak ide o štúdium dlhšie, ako je štandardná dĺžka príslušného študijného programu.
 
 
 
 
 
 
 
Priebeh štúdia na UCM upravuje Študijný poriadok UCM. Umožňuje študentom zvoliť si vlastné tempo štúdia, prináša im flexibilitu vzdelávacieho procesu s prihliadnutím na kreditový systém. Zároveň je Študijný poriadok UCM predmetom administratívneho overovania a kontroly jednotlivých etáp štúdia. Podmienky pre absolvovanie jednotlivých predmetov definujú Informačné listy predmetov, ktoré sú dostupné v AIS univerzity. Tento dokument okrem definovania samostatných podmienok absolvovania predmetu obsahuje aj ciele predmetu, výsledky vzdelávania, harmonogram výučby, literatúru k predmetu a stupnicu hodnotenia k absolvovaniu predmetu. Povinnosťou učiteľov jednotlivých predmetov je oboznámiť študentov s podmienkami hodnotenia predmetu na začiatku semestra, požiadavky na ukončenie predmetu sa nesmú v priebehu výučby meniť. Informačné listy a dokumenty k predmetu sú zverejnené v AIS. Zároveň učiteľ na začiatku výučby predmetu jasne definuje pravidlá týkajúce sa absencie študentov vo vyučovacom procese. S celkovým výsledkom hodnotenia predmetu sa študent oboznámi prostredníctvom AIS alebo v priamom kontakte s vyučujúcim v deň konania skúšky predmetu.
 
Hodnotenie študentov sa vo väčšine prípadov uskutočňuje jedným vyučujúcim, môžu sa však vyskytnúť prípady skúšania viacerých vyučujúcich na hodine, t.j. priebežné hodnotenie alebo tzv. povinná prevádzková prax študentov, ktorej hodnotenie sa môže uskutočňovať odborníkmi z praxe.
 
Hodnotenie študenta viacerými pedagógmi sa realizuje na štátnych skúškach, kedy komisie pre štátne skúšky sú zostavované v súlade so zákonom. Súčasťou štátnej skúšky je aj obhajoba záverečnej práce, na ktorú vypracuje posudok vedúci práce/školiteľ a oponent, ktorý môže byť aj z praxe.
 
Študent má možnosť požiadať o komisionálne skúšanie za účasti aspoň dvoch skúšajúcich učiteľov, ktorých určí vedúci katedry alebo študijný prodekan. Študent má možnosť obrátiť sa na kompetentné osoby (vedúci katedry, prodekan, dekan, kontrolór UCM) so sťažnosťami. Študenti majú k dispozícii formálne odvolacie konanie, majú zaručenú možnosť participácie na preskúmavaní podnetov a riešení a majú zaručenú spätnú väzbu týkajúcu sa výsledkov ich preskúmavania a prijatých opatrení. V prípade závažných okolností sťažnosti rieši kontrolór univerzity. Študent má možnosť obrátiť sa aj na Etickú komisiu v prípade domnienky o porušení etického kódexu univerzity.
 
Podrobné informácie k danej problematike sú dostupné v Študijnom poriadku (TU) a vo vnútornom predpise Univerzity:
Vnútorný systém zabezpečovania kvality na UCM: (dokument dostupný na intranete univerzity).
 
Podmienky uznávania štúdia, alebo časti štúdia
 
Študenti bakalárskeho štúdia môžu požiadať rektora univerzity, dekana fakulty, riaditeľa inštitútu, po predchádzajúcom vyjadrení vedúceho príslušnej katedry, o uznanie absolvovania predmetov študijného programu, ak splnil predmet s rovnakým obsahom v rovnakom stupni štúdia na UCM alebo inej vysokej škole. O uznanie predmetov je možné požiadať len na začiatku štúdia (ihneď po zápise, najneskôr však 2 týždne po začatí výučby), prostredníctvom predpísaných formulárov, ktoré sú zverejnené na webovom sídle univerzity. Súčasťou žiadosti spravidla sú doklady vydané a potvrdené vysokou školou, na ktorej predmety, ktoré žiada uznať, študent úspešne absolvoval: a) originál ,,Výpis výsledkov štúdia“, b) sylaby absolvovaných predmetov alebo informačný/é list/y predmetu/ov, c) zoznam predmetov, ktoré žiada uznať. Následne prebieha posúdenie a vybavenie žiadosti študenta a jeho následné zaradenie (po schválení môže byť študent zaradený do vyššieho roka štúdia).
Všetky podrobné informácie a podmienky uznávania štúdia na UCM upravuje:
 
 
Priestorové zabezpečenie ŠP: fakulta realizuje vzdelávanie v rôznych priestoroch, disponuje mnohými špecializovanými učebňami, ktoré sú súčasťou Univerzitného vedeckého a kreatívneho parku, ako napr. HD televízne štúdio, rozhlasové štúdio, redakcia univerzitného časopisu, zvukové štúdio, špecializované učebne určené na projektové vzdelávanie, design thinking a prácu v tímoch, neuromarketingové laboratórium, počítačové miestnosti, fotoateliéry, učebne určené na štúdium digitálnych hier. Okrem toho sú študentom k dispozícii centrá, kde môžu získavať teoretické vedomosti i praktické skúsenosti: Školiace mediálne centrum, Centrum mediálnej gramotnosti, Kariérne centrum, Výskumné centrum MethodLab. Pri výučbe cudzieho jazyka je možné využiť digitálne tlmočnícke laboratórium, ktorým UCM v Trnave disponuje.
 
 
Informačné zabezpečenie ŠP:
Centrum informačných zdrojov plní funkciu akademickej knižnice, ktorej hlavným poslaním je získavať, spracovávať, uchovávať a sprostredkovávať informácie, literatúru a ďalšie kultúrne hodnoty.
Centrum informačno-komunikačných technológií sa zaoberá prevádzkou a rozvojom informačných a komunikačných technológií. Pre UCM zabezpečuje správu, funkčnosť a rozvoj počítačovej siete, bezporuchovú prevádzku informačných systémov, bežný servis počítačového vybavenia na rektoráte UCM a jednotlivých fakultách.
Fakultná knižnica FMK sa nachádza v budove FMK „v Jame“. Je neustále dopĺňaná o najnovšie tituly z domácich i zahraničných vydavateľstiev. Pokrýva najmä oblasť médií a marketingu, no obsahuje aj širokú ponuku literatúry z ostatných vedných odborov. V súčasnosti disponuje takmer 14 000 knižnými jednotkami.
Archív FMK je fakultné úložisko, ktoré okrem iných funkcií sprístupňuje študentom študijnú literatúru v elektronickej podobe. V súčasnosti obsahuje približne 370 e-publikácií: rôznych monografií, skrípt, učebníc, zborníkov a inej študijnej literatúry pedagógov fakulty, ktorá je viazaná na povinné a povinne voliteľné predmety).
 
 
Možnosti sociálneho, športového, kultúrneho, duchovného a spoločenského vyžitia: FMK UCM v Trnave ponúka svojim študentom skutočne bohaté možnosti školských i mimoškolských aktivít. Väčšina z nich je zverejnená na webovom sídle fakulty v samostatnej sekcii FAKULTNÝ ŽIVOT ŠTUDENTA a taktiež aj na sociálnych médiách fakulty (Facebook, Instagram).
 
UCM má vypracované dokumenty a smernice, ktoré zabezpečujú flexibilitu trajektórií učenia sa.
Študijný program umožňuje zodpovedajúce vzdelávanie aj mimo školy v domácich a zahraničných inštitúciách.
Študijné programy poskytujú študentom dostatočný počet voliteľných predmetov pre profilovanie zručnosti pre potrebu flexibility trajektórie učenia a špecifikáciu orientácie študenta.
Vysoká škola vytvára podmienky pre realizáciu praxe v partnerských inštitúciách, vie zabezpečiť dostatok partnerských inštitúcií pre realizáciu (mentoring, konzultáciu záverečných prác).
Vysoká škola aktívne spolupracuje s medzinárodnými vzdelávacími inštitúciami, spolupráca vedie k uzatváraniu bilaterálnych zmlúv a k podpore mobilitných programov. Vysoká škola a zabezpečuje súbežné štúdium študijného programu v zahraničí na základe bilaterálnych dohôd vzájomne absolvovaných predmetoch.
Vysoká škola má schválené a implementované administratívne postupy pre mobilitu študentov v rámci programu Erasmus+ a iných programov, uznávanie medzifakultných a univerzitných predmetov, prestup z inej vysokej školy , uznávanie štúdia podľa platnej legislatívy.
 
Mobility:
Základným nástrojom mobility sú medzinárodné akademické mobilitné programy, ktoré sa realizujú prostredníctvom bilaterálnych zmlúv uzatvorených v rámci európskeho mobilitného programu Erasmus+ alebo iných grantových schém (programy administrované Slovenskou akademickou informačnou agentúrou – SAIA alebo MŠVVaŠ SR – projekty bilaterálnej a multilaterálnej spolupráce na základe dohody medzi Slovenskou republikou a inými krajinami, tzv. vládne štipendiá. FMK UCM v Trnave v tejto oblasti participuje na akademickej výmene študentov aj pedagógov. Príkladom sú štipendiá na základe Dohody medzi Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky a Ministerstvom vysokého školstva Kubánskej republiky o spoločnom Slovensko-kubánskom štipendijnom programe.
Mobilitné programy umožňujú študentom bakalárskeho, magisterského a doktorandského stupňa štúdia vzdelávať sa v zahraničí. FMK UCM v Trnave má v súčasnosti uzatvorených viac ako 60 bilaterálnych zmlúv v rámci programu Erasmus + s univerzitami v Českej republike, Poľsku, Nemecku, Taliansku, Chorvátsku, Francúzsku a v iných krajinách. Taktiež podporuje mobilitu študentov prostredníctvom programov zastrešovaných SAIA alebo inými schémami. Každoročne absolvuje zahraničnú mobilitu viac ako 60 študentov FMK UCM v Trnave vo všetkých stupňoch štúdia. Významná je aj podpora stáží študentov a absolventov fakulty.
Realizovanie programu Erasmus+ určuje Smernica č. 16/19 o administrácii programu Erasmus+, pričom výber študentov na mobility zachováva kritérií transparentnosti.
Administrovanie študentov odchádzajúcich na mobilitu sa realizuje v spolupráci s Oddelením vonkajších stykov UCM, Študijného oddelenia FMK a fakultného koordinátora mobilít. Vysielanie študentov na mobilitu zo zahraničia je výrazným prejavom internacionalizácie fakulty.
Po akceptovaní študenta nominovaného UCM na štúdium na zahraničnej škole je participant oboznámený s administratívnou procedúrou a jej jednotlivými krokmi. Výber predmetov, ktoré bude na prijímajúcej fakulte študovať, schváli tak vysielajúca ako aj prijímajúca inštitúcia. Predmety, ktoré ma študent na prijímajúcej univerzite absolvovať, sú sumarizované v dohode o štúdiu („learning agreement“). Počas výučbovej časti semestra sa zúčastňuje na prednáškach a seminároch, počas skúšobného obdobia absolvuje predpísaný počet skúšok tak, aby získal stanovený počet kreditov. Po ukončení semestra vydá zahraničná univerzita študentovi výpis absolvovaných predmetov v anglickom jazyku („transcript of records“), ktorý slúži ako doklad o absolvovaní príslušných predmetov. V prípade záujmu študenta a kapacitných možností možno mobilitu predĺžiť. Procesy týkajúce sa štúdia (výber predmetov, zmena predmetov, kontrola predmetov a pod.) koordinuje fakultný koordinátor mobilít v spolupráci so Študijným oddelením fakulty.
Uznanie predmetov prebieha na základe žiadosti študenta, ktorej súčasťou je výpis hodnotenia zo zahraničnej univerzity. Predmety uznáva po kontrole prodekan pre výchovno-vzdelávaciu činnosť v komunikácii s fakultným koordinátorom mobilít.
 
 
 
 
 
 
marketingový manažér,
marketingový analytik,
brand manažér,
komunikačný stratég,
pracovník reklamnej agentúry,
account manažér,
reklamný stratég,
PR manažér,
špecialista na krízovú komunikáciu,
manažér mediálnych inštitúcií,
špecialista na digitálny marketing a digitálnu komunikáciu,
PPC špecialista,
SEO špecialista,
špecialista na výkonnostný marketing,
špecialista na e-commerce,
produktový manažér,
mediálny plánovač,
digitálny stratég,
CX špecialista (expert na budovanie vzťahu so zákazníkmi),
CRM manažér.
 
Podľa prieskumu (253 respondentov) realizovaného v roku 2020 s cieľom zistiť uplatnenie absolventov v odbore mediálne a komunikačné štúdiá vyplýva, že v danom odbore sa po skončení magisterského štúdia najčastejšie uplatnili študenti študijných programov marketingová a masmediálna komunikácia, ktorí sa zamestnali na rôznych pozíciách v marketingu, reklame, public relations, žurnalistike a médiách. Najčastejšie uvádzané pracovné pozície v tejto oblasti predstavovali redaktor, editor, grafický dizajnér, social media specialist, copywriter, online marketing specialist a marketingový pracovník.
Z údajov absolventskej nezamestnanosti za posledné roky má FMK UCM v Trnave najnižšiu mieru nezamestnanosti spomedzi fakúlt Trnavského samosprávneho kraja. Absolventská nezamestnanosť FMK UCM predstavuje približne 1,35 %.
 
 

Osoba majúca hlavnú zodpovednosť za zabezpečenie kvality a rozvoja študijného programu:

Prof. Ing. Alena Kusá, PhD. 

Osoby zabezpečujúce profilové predmety študijného programu:

prof. PhDr. Alena Kusá, PhD., funkčné miesto profesora v odbore 
prof. Ing. Anna Zaušková, PhD., funkčné miesto profesora v odbore 
doc. PhDr. Ľudmila Čábyová, PhD., funkčné miesto profesora v odbore 
doc. Ing. Jaroslav Bednárik, PhD., funkčné miesto profesora v odbore 
Mgr. Dáša Franič, PhD., funkčné miesto docenta v odbore 

Personálne zabezpečenie študijného programu:

 
Zoznam učiteľov s priradením k predmetu je súčasťou študijného plánu.
 
VUPCH každého pedagóga je dostupná na stránke fakulty https://fmk.sk/ v časti Katedry – personálne obsadenie
Fakulta je známa tým, že organizuje veľmi veľa aktivít pre svojich študentov. Študenti majú veľké možnosti získať praktické skúsenosti už počas štúdia. Študent môže aktívne participovať na vzdelávacom procese a má dostatočný priestor na prezentáciu výsledkov svojej činnosti – môže sa zúčastniť fakultného kola ŠVOUK, spolupracovať na projektoch, vedeckých či umeleckých publikáciách, akou je napríklad kreatívna ročenka MUUZA, byť aktívny v Kabinetoch, pracovať vo fakultných médiách – FMK TV, rádio Aetter v univerzitnom časopise Atteliér. Okrem toho sa študenti môžu zapájať do rôznorodých podujatí, ktoré fakulta organizuje – napr. Welcome Day, FMK day, UniCon, Týždeň vedy a techniky a mnohé iné. https://fmk.sk/veda-a-vyskum/konferencie/svoauk/ https://muuza.fmk.sk/ https://fmk.sk/fakultny-zivot/kabinety/ https://www.fmktv.sk/ https://aetter.sk/ https://fmk.sk/fakultny-zivot/ https://fmk.sk/fmk-day/ https://fmk.sk/fakultny-zivot/unicon/ V rámci študijného programu marketingová komunikácia veľmi veľa partnerov z praxe, na fakulte pôsobí mnohí významní odborníci z marketingových agentúr. spolupráca s reklamnými a digitálnymi agentúrami (Wiktor Leo Burnett Academy, dotcom, Glidy), spolupráca s Grow with Google Slovensko (zapojenie Google trénerov do vzdelávacieho procesu a organizácia pravidelných eventov Grow with Google x FMK), spolupráca s ADMA (prednášky, konzultácie a odborný mentoring záverečných prác odborníkmi z členských agentúr), spolupráca s KRAS (prednášky na konferenciách), spolupráca so SIEA (realizácia hackathonu, projekt ClusterFY), spolupráca s Talentway Academy (implementácia projektového vyučovania a design thinkingových metód do vzdelávacieho procesu a organizácia spoločných hackathonov s partnermi z praxe). Medzi úspešných absolventov študijného programu marketingová komunikácia (bakalárskeho aj magisterského stupňa štúdia) patria napr.: